Als je dingen groots wilt aanpakken, dan moet je naar de zee. Het is niet voor niets dan de grootste dieren ter wereld allemaal in de oceaan leven – ze hebben daar alle ruimte. Er zwemt blijkbaar zelfs een inktvis die bijna 15 meter kan worden met ogen van wel 40 centimeter. De zee is dan ook de perfecte plek om de grootste windturbine ter wereld neer te zetten.
De betreffende turbine (niet afgebeeld, de foto is ter referentie) is afkomstig van het Chinese CSSC Haizhuang. Voor de liefhebber: zoek in de webshop naar model H260. De diameter van de wieken is maar liefst 260 meter. Per jaar moet de turbine 74.000 MWh opwekken (74 miljoen kWh dus), waarmee 25.000 ton kolen bespaard kan worden in energiecentrales.
Volgens Wattisduurzaam produceert deze windmolen elke omwenteling genoeg energie voor een kilo waterstof. Een Toyota Mirai heeft een tank van 5,6 kilo, om maar even iets te noemen. Voor de EV-rijder (of wie nog niet is overgestapt naar led-lampen in huis): dat komt neer op bijna 45 kWh per rondje, ook genoeg om bijvoorbeeld een Opel Corsa-e helemaal op te laden.
Hihi heeft op 17 januari 2023 geschreven:
Als iemand gefrustreerd lijkt dan is het die Maarten wel. Niet ongebruikelijk bij fanboys die met oncomfortabele feiten geconfronteerd worden.
Maarten heeft op 17 januari 2023 geschreven:
Aah gaat de discussie nu ineens van waterstof vs BEV auto’s nu ineens over op Tesla bashen? Jij bent dus zo’n onwetende die alleen artikeltjes leest.
Vind het vervelend om het je te zeggen maar ik heb daadwerkelijk user experience deze deel ik hier, jij overduidelijk niet. En nu ga je me vertellen dat je reactie dat je in nog geen 100 jaar een Tesla zou aanraken om je reactie kracht bij te zetten, want je wil het laatste woord hebben. Wellicht sluit je af met een aantal losse flodders als “Musk x y”, “mijn auto x y”.
Jammer dat een inhoudelijke discussie over waterstof vs bev weer gekaapt wordt door een Tesla gefrustreerde.
@ Maarten heeft op 17 januari 2023 geschreven:
Hihi een Tesla fanboy die praat over ‘user experience’. Zorg eerst maar eens dat die Tesla die 400km haalt zonder uit elkaar te vallen of bij een dodelijk ongeval betrokken te zijn, dan praten we verder…!
Maarten heeft op 16 januari 2023 geschreven:
Met een volle batterij, die je tot 10% leeg rijdt; kan je met een model 3 ongeveer 450km rijden.
Hij hoeft dan niet te laden bij een fast charger want je kan ‘s nachts laden en vertrekt elke dag met de volle 400KM bereik.
Rij je een keer meer dan 400KM in 1 dag; dan kan je 100KM bijladen in 5/6 minuten om thuis te halen.
Geen gedoe met het zoeken (!!) naar een waterstof station waar je veel te dure (10 euro per 1KG, oftewel 10 euro per 120 km rijden) waterstof kan tanken.. (dat kost bij een Tesla model 3 een fractie daarvan)
Bovendien gaat tanken niet zo snel met waterstof. Waren er twee voor je aan het laden, dan moet het station weer op druk komen voordat de volgende auto kan laden. Vrij vervelend.
En dan hebben we het nu over de user experience en kosten die erg tegenvalt bij waterstof personenauto’s.
Ik had het over de gigantische energieverliezen en inefficiënties die de vele energieomzettingen bij waterstof komen kijken. Zeer slecht idee.
Karel heeft op 16 januari 2023 geschreven:
Liever niet. Hoeveel Westers IP is gestolen om dit te maken? Als we dit gaan gebruiken, maken we onze eigen industrie kapot.
@Maarten heeft op 16 januari 2023 geschreven:
Hoeveel kilometer kan die Tesla effectief (want niet naar 0%) rijden op 1 lading en hoe lang moet die dan weer opladen bij de gemiddelde fast-charger? Die Mirai is in 5 minuten vol en kan dan weer 500km.
Zie hier waarom waterstof zeer geschikt is voor lange afstand transport. Voor kleine afstanden en kleinere voertuigen is het inderdaad een ander verhaal.
Maarten heeft op 15 januari 2023 geschreven:
Vergeet er even bij te vermelden dat dit transport naar Bulk gebruikers vanaf de zee is.
Zo selectief quoten om een punt te maken is misleiding.
Electriciteit decentraal opwekken is en blijft de heilige graal. Waterstof is een manier om grootgebruikers (zoals hoogovens) efficiënt van energie te voorzien en om overtollige energie te bufferen voor periodes waarin er minder duurzame opwek is.
Voor auto’s is waterstof niet de toekomst. Het hele proces is zeer inefficiënt tov EV’s met batterijen.
Wilco heeft op 15 januari 2023 geschreven:
Quote: “Waterstof vervoeren is een stuk goedkoper dan transport van elektriciteit via kabel”
Bron:
https://www.tno.nl/nl/duurzaam/co2-neutrale-industrie/schone-waterstofproductie/grootschalige-opslag-transport-waterstof/
Maarten heeft op 15 januari 2023 geschreven:
Met 45kw kan een Tesla model 3 dik 320 km rijden.
Wat kan die Toyota Mirai aan km’s doen op 1 kg waterstof? (En bedenk dan dat die 1kg waterstof moet worden opgeslagen en getransporteerd naar de auto’s toe)
Zie hier waarom rijden op waterstof niet geschikt is voor personenvervoer.