Nee, zo werkt dat niet. Je mag niet eerst zeuren dat een Urus geen echte Lamborghini is omdat het een SUV is, maar vervolgens wel gepikeerd gaan doen als de Urus (die je dus toch al stom vond) alleen maar leverbaar is als hybride. Dan ben je gewoon aan het zeuren. Want dat is wel wat er aan de hand is: de uitvoeringen zonder elektromotor gaan sneuvelen.

Vorige maand onthulde Lamborghini de Urus SE, een plug-in hybride met een V8 en 800 pk. Naast deze stekkerhybride kun je nu nog de Urus S en Urus Performante kopen, die hebben alleen de V8 en in totaal 666 pk. TopGear interviewde Lamborghini’s technische baas Rouven Mohr om te praten over de gedachte achter de hybride Urus SE – en de toekomst van de pure benzineversies.

De Urus SE is een comfortabele daily driver, staat dat de prestaties in de weg?

Ja, eerlijk gezegd wel. Het is belangrijk om te begrijpen dat deze auto de Urus S en Performante vervangt, dus in de toekomst kun je alleen deze Urus SE bestellen. Deze auto is een allrounder en hij is zelfs comfortabeler [dan de Urus S] omdat we de luchtvering volledig hebben geherkalibreerd.

Als je de SE op dezelfde banden zet, is hij sneller dan de Urus Performante, zijn rondetijden liggen dicht bij die van de Performante en het is leuker omdat we veel meer achterwielaandrijving kunnen gebruiken. Maar zoals je aan het begin zei, was het ontwikkelingsdoel van de auto om meer bandbreedte te hebben als het gaat om rij-kenmerken.

Wat waren de doelstellingen bij het elektrificeren van de Urus?

Voor ons gaat het niet [alleen] om de algehele prestatiecijfers. Als je naar de cijfers kijkt, het vermogen en het koppel van de elektrische motor en de verbrandingsmotor, zul je zien dat de som van dat systeemvermogen niet de som van beide [motoren] is. Onze focus ligt op het vormgeven van de rijervaring.

Dus om de rij-ervaring te verbeteren, was de reactiviteit belangrijker dan het absolute piekvermogen. Uiteindelijk voel je niet het piekvermogen, maar voel je hoe de auto zich gedraagt. Als je op het gaspedaal gaat, van het gas af, tijdens het schakelen, optimaliseren we de belasting.

Bij de Revuelto was het doel van de hybride om de prestaties consistent te houden gedurende circuitsessies. Was de bedoeling hier hetzelfde?

Ja, precies. De Revuelto is zelfs meer [gericht op het circuit] dan deze auto, maar we hebben duidelijke doelen op basis van onze interne eisen. Er mag geen thermische beperking zijn, geen uitputting van de batterij. De prestaties moeten consistent zijn, dus als je dezelfde bocht 233 keer rijdt, moet de perceptie van het gedrag van de auto hetzelfde zijn.

Er zijn hybrides op de markt – ik noem geen namen – waar het hybridesysteem de prestatievolgorde volledig verandert. Ze hebben een extra e-motor met twee versnellingen, en afhankelijk van welke versnelling is ingeschakeld, heb je verschillend acceleratiegedrag. Dan krijg je een soort hysterese en dat soort dingen, dat willen wij niet. We willen een voorspelbaar, natuurlijk en consistent gedrag hebben dat ook begrijpelijk is voor de bestuurder.

Bij de Revuelto koos je ervoor om de V12 van de Aventador te behouden en deze te ondersteunen met een hybridesysteem in plaats van te downsizen. Heb je besloten om de twin-turbo V8 in de Urus om vergelijkbare redenen te behouden?

Precies. Onze filosofie over hybride is vrij eenvoudig en duidelijk. We voegen de elektrische componenten toe om meer prestaties toe te voegen en meer aan de rijervaring toe te voegen. We willen niet downsizen. We willen een extra waarde voor de klant hebben op basis van de elektrische componenten. Daarom was het voor ons duidelijk: V8, we willen het niet verkleinen.

Had hetzelfde niet gedaan kunnen worden met de V10 die zijn productie beëindigde met de Huracán, die zal worden vervangen door een verkleinde eenheid?

Het gaat niet altijd om het aantal cilinders. Je moet het meten aan de hand van het vermogen van de verbrandingsmotor. We willen niet in een situatie komen waarbij we een bepaalde verhouding hebben tussen verbrandingskracht en elektrische kracht. Onze prestatiegerichte hybrides worden allemaal erkend door het absolute dominante verbrandingsdeel, en dan voegen we het elektrische deel toe om te ondersteunen, om het verbrandingsdeel krachtiger, reactiever te maken.

Wat is het meest uitdagende aspect van het ontwikkelen van een volledig elektrische Lamborghini?

Het grootste probleem gaat niet zozeer over de prestaties, omdat dat altijd ons uitgangspunt is. De reden om een Lambo te kopen is het ontwerp, maar vooral ook de rij-emoties. En het is duidelijk dat voor volledig elektrisch, we de juiste interpretatie moeten vinden die past bij ons niveau van rij-emoties, omdat dit is wat mensen van ons merk verwachten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)