
Mitsubishi noemt het ‘herkenbaar design’. Da’s toevallig: dat zeiden wij vroeger ook tegen de leerkracht wanneer we huiswerk hadden overgeschreven. ‘Wat, overgeschreven? Nee, het is gewoon herkenbaar werk.’ Zoals onze docent er niet in geloofde, doen wij dat nu ook niet. De nieuwe Mitsubishi ASX lijkt, eh… nou ja, je weet wel waar hij op lijkt. Je ziet de halve omtrek van het logo nog in de rand van de motorkap staan.
Het is ook niet gek als je je realiseert dat de Mitsubishi ASX staat op het CMF-B-platform van Renault-Nissan. Daarnaast wordt hij gebouwd in de fabriek van Renault. We hopen voor de werknemers daar dat ze de Renaults en Mitsubishi’s uit elkaar kunnen houden. Uiteraard zijn ook de aandrijflijnen identiek: je hebt de keuze uit een 1,0-liter driecilinder turbo-benzinemotor, een 1,3-liter mild-hybride en de vol- en plug-in hybride, beide met een 1,6-liter motor.
De Mitsubishi ASX legt de bal bij jou
Afhankelijk van welke motor je kiest heb je een handgeschakelde bak of automaat. De 1,0-liter komt alleen handgeschakeld met zes versnellingen, de 1,3-liter als handbak of zeventraps automaat en de 1,6-liters zijn alleen verkrijgbaar als automaat. De Mitsubishi ASX staat op 17- of 18-inch wielen en in de kofferbak heb je 332 liter aan bagageruimte.
Alle uitvoeringen komen in ieder geval met de rijmodi Sport en My Sense. Bij Sport heb je uiteraard al het vermogen, maar ook zet ie het onderstel en de besturing op scherp. De My Sense-modus kun je zelf instellen, van rij-instellingen tot het verlichting van het interieur. In maart 2023 staat de nieuwe Mitsubishi ASX in de showroom, maar als je zolang niet kunt wachten, weet je de Renault-dealer vast te vinden.
Eén reactie op “De Mitsubishi ASX is hier en doet ons ergens aan denken”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Mitsubishi ASX review: moet je deze verkiezen boven zijn bekendere tweelingbroer?

De Mitsubishi ASX krijgt dezelfde facelift als de Renault Captur

Mitsubishi ASX review: Is het meer dan een Captur?

Alle verschillen tussen de Mitsubishi ASX en Renault Captur (was de designer echt zo lui?)

De Mitsubishi Colt komt terug in 2023, samen met een nieuwe ASX

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

De goedkoopste auto die je in Nederland soms nog nieuw kunt kopen wil maar niet dood gaan

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

Is de Mitsubishi Outlander ook de moeite waard als je geen 0% bijtelling krijgt? (review)

Deze bekende modelnaam uit het verleden komt weer terug naar Nederland

Mitsubishi Outlander Sport is verrassend genoeg geen Renault, kost 22.050 euro

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Is deze betaalbare Chinese crossover beter met een benzinemotor? (review)

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

De beste auto’s in Nederland om een caravan te trekken hebben een duidelijke overeenkomst

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Jammer dat nu ook Mitsubishi is overgenomen door een Frans autofabrikant. In kwaliteit erg achteruit. Plus een echte Mitsubishi is makkelijk om aan te sleutelen, in tegenstelling tot de Renaults.