Mitsubishi noemt het ‘herkenbaar design’. Da’s toevallig: dat zeiden wij vroeger ook tegen de leerkracht wanneer we huiswerk hadden overgeschreven. ‘Wat, overgeschreven? Nee, het is gewoon herkenbaar werk.’ Zoals onze docent er niet in geloofde, doen wij dat nu ook niet. De nieuwe Mitsubishi ASX lijkt, eh… nou ja, je weet wel waar hij op lijkt. Je ziet de halve omtrek van het logo nog in de rand van de motorkap staan.
Het is ook niet gek als je je realiseert dat de Mitsubishi ASX staat op het CMF-B-platform van Renault-Nissan. Daarnaast wordt hij gebouwd in de fabriek van Renault. We hopen voor de werknemers daar dat ze de Renaults en Mitsubishi’s uit elkaar kunnen houden. Uiteraard zijn ook de aandrijflijnen identiek: je hebt de keuze uit een 1,0-liter driecilinder turbo-benzinemotor, een 1,3-liter mild-hybride en de vol- en plug-in hybride, beide met een 1,6-liter motor.
De Mitsubishi ASX legt de bal bij jou
Afhankelijk van welke motor je kiest heb je een handgeschakelde bak of automaat. De 1,0-liter komt alleen handgeschakeld met zes versnellingen, de 1,3-liter als handbak of zeventraps automaat en de 1,6-liters zijn alleen verkrijgbaar als automaat. De Mitsubishi ASX staat op 17- of 18-inch wielen en in de kofferbak heb je 332 liter aan bagageruimte.
Alle uitvoeringen komen in ieder geval met de rijmodi Sport en My Sense. Bij Sport heb je uiteraard al het vermogen, maar ook zet ie het onderstel en de besturing op scherp. De My Sense-modus kun je zelf instellen, van rij-instellingen tot het verlichting van het interieur. In maart 2023 staat de nieuwe Mitsubishi ASX in de showroom, maar als je zolang niet kunt wachten, weet je de Renault-dealer vast te vinden.
Daniel heeft op 22 september 2022 geschreven:
Jammer dat nu ook Mitsubishi is overgenomen door een Frans autofabrikant. In kwaliteit erg achteruit. Plus een echte Mitsubishi is makkelijk om aan te sleutelen, in tegenstelling tot de Renaults.