
Audi beschrijft de gelimiteerde Audi RS 3 Performance als ‘een echte straatartiest’. We hopen niet dat ze daarmee bedoelen dat hij langs de weg gaat staan met een oude hoed voor zich terwijl hij een kunstje doet. Dat kunstje heeft dan ongetwijfeld een link met zijn vermogen, want deze RS 3 krijgt de krachtigste vijfcilinder ooit gebouwd.
Oké, er komt maar 7 pk bij, maar toch. Audi perst die 7 pk extra door 0,1 bar meer boostdruk, waardoor het vermogen groeit naar 407 pk. Het koppel van 500 Nm blijft wel gelijk aan de RS 3 Limousine. Mocht het nog allemaal wat te tam zijn voor, dan kun je nog altijd bij Abt langs gaan. Zij pompen je RS 3 op naar 507 pk.
Specificaties van de Audi RS 3 Performance
De topsnelheid die uit de geprezen 2,5-liter vijfcilinder komt is 300 km/u. Een sprint van 0 naar 100 km/u doet hij in 3,8 seconden. Het machtige geluid van de vijfcilinder wordt nog beter ten gehore gebracht door een verbeterde versie van het RS-sportuitlaatsysteem. Daarnaast krijgt hij standaard slimme dempers en 19-inch matte donkergrijze velgen omringd door Pirelli P Zero Trofeo R-banden.

Van binnen krijgt de Audi RS 3 Performance kuipstoelen, blauwe stiksels, een stuur van alcantara en een koolstofvezel screensaver op het touchscreen. Nog een lollige detail van de speciale RS 3 zie je hierboven. Wanneer hij van het slot gaat, knipperen de dagrijlichten een geblokte vlag aan de ene kant en de het getal 300 aan de andere kant.
Die 300 staat naast de topsnelheid ook voor het gelimiteerde aantal exemplaren dat Audi van de RS 3 Performance bouwt. Dat komt volgens Audi door ‘productiebeperkingen’. De sportback-variant heb je in huis voor 75.000 euro, de sedan is 2.000 euro duurder. Begin 2023 begint Audi met het leveren van de sterkste RS 3.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
