
Audi beschrijft de gelimiteerde Audi RS 3 Performance als ‘een echte straatartiest’. We hopen niet dat ze daarmee bedoelen dat hij langs de weg gaat staan met een oude hoed voor zich terwijl hij een kunstje doet. Dat kunstje heeft dan ongetwijfeld een link met zijn vermogen, want deze RS 3 krijgt de krachtigste vijfcilinder ooit gebouwd.
Oké, er komt maar 7 pk bij, maar toch. Audi perst die 7 pk extra door 0,1 bar meer boostdruk, waardoor het vermogen groeit naar 407 pk. Het koppel van 500 Nm blijft wel gelijk aan de RS 3 Limousine. Mocht het nog allemaal wat te tam zijn voor, dan kun je nog altijd bij Abt langs gaan. Zij pompen je RS 3 op naar 507 pk.
Specificaties van de Audi RS 3 Performance
De topsnelheid die uit de geprezen 2,5-liter vijfcilinder komt is 300 km/u. Een sprint van 0 naar 100 km/u doet hij in 3,8 seconden. Het machtige geluid van de vijfcilinder wordt nog beter ten gehore gebracht door een verbeterde versie van het RS-sportuitlaatsysteem. Daarnaast krijgt hij standaard slimme dempers en 19-inch matte donkergrijze velgen omringd door Pirelli P Zero Trofeo R-banden.

Van binnen krijgt de Audi RS 3 Performance kuipstoelen, blauwe stiksels, een stuur van alcantara en een koolstofvezel screensaver op het touchscreen. Nog een lollige detail van de speciale RS 3 zie je hierboven. Wanneer hij van het slot gaat, knipperen de dagrijlichten een geblokte vlag aan de ene kant en de het getal 300 aan de andere kant.
Die 300 staat naast de topsnelheid ook voor het gelimiteerde aantal exemplaren dat Audi van de RS 3 Performance bouwt. Dat komt volgens Audi door ‘productiebeperkingen’. De sportback-variant heb je in huis voor 75.000 euro, de sedan is 2.000 euro duurder. Begin 2023 begint Audi met het leveren van de sterkste RS 3.
Meer van TopGear


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback (die iets goedkoper is)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Huh? Je raadt echt nooit wat nu ineens weer de bestverkochte auto van Nederland is

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt
