Heb je de buitenspiegels van de nieuwe BMW M240i gezien? Ze hebben hetzelfde bizarre twee-pootjes-waarvan-er-maar-één-vastzit-aan-de-auto ontwerp als de volbloed M-divisie-auto’s. Waarom? Simpel. BMW zegt dat de M240i zo snel is dat ie ze verdient.

Met standaard vierwielaandrijving, acht versnellingen en een vermogen van 374 pk heeft de nieuwe coupé slechts 4,3 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te accelereren. Dat is net zo snel als de oorspronkelijke M2, en sneller dan de oude M3 GTS met V8. Daarom hebben we hier de regels van het dubbeltesten een beetje omgebogen.

Strikt gesproken werkt de hiërarchie als volgt: de normale A3 tegen de normale 2-serie, de S3 tegen de M240i en de volle-bak M2 neemt het traditioneel op tegen de RS 3. Maar de M240i is nu zo krachtig, zo snel en zo vierwielaangedreven dat dit eigenlijk een interessanter gevecht is. Bovendien maakt de BMW M2 van de nieuwe generatie pas over een paar maanden zijn opwachting. En de RS 3 heeft recent geleerd hoe ‘vermakelijk weggedrag’ werkt…

Audi RS 3 Limousine BMW M240i xDrive achter elkaar in veld

De prijzen van de Audi RS 3 Limousine en de BMW M240i xDrive

Vergeleken bij de instapprijs van de Audi, 95 mille (65 mille in België), is de M240i een koopje: hij kost 77.500 euro in Nederland en net geen 59.000 euro in België. Hoewel de RS 3 sedan wel een vermogen van 400 pk in het spel brengt. Beide auto’s beschikken over een koppel van 500 Nm, en de S-tronic-transmissie met dubbele koppeling van de Audi heeft één versnelling minder. Maar er zijn wel twee deuren extra aan boord.

Audi RS 3 Limousine BMW M240i xDrive rijdend zijkant

Ziet er goed uit, die RS 3 sedan, of Audi RS 3 Limousine/Berline zoals ze ’m officieel noemen. Je ziet de vierdeurs minder vaak dan de hatchback; dat maakt ’m voor ons extra aantrekkelijk. Hij oogt gedrongen, goed in proportie en staat optisch stevig op zijn wielen. Hij is veel te rijkelijk bestrooid met luie nepluchtinlaten van plastic ‘gaas’, maar de M240i, met al z’n vouwen en hoeken, oogt als je ’m ernaast zet toch nóg rommeliger.

De BMW BMW M240i xDrive moet op dieet

En hij krijgt het ook voor elkaar om er zwaarder uit te zien. Dat is ie ook: het scheelt een opmerkelijke 115 kilo. De heetste 2-serie coupé (die nu is gebaseerd op een ingekort 4-serie-platform, zodat ze ’m vol konden stouwen met een zescilinder en vierwielaandrijving met een voorkeur voor de achterwielen) is zwaarder dan een vierdeurs Audi met quattro-aandrijving die je zo ongeveer als gezinsauto zou kunnen inzetten. Hoe zijn we hier beland, BMW?

Het gewicht verklaart waarom het zo is dat de koppelrijke BMW rap aanvoelt, maar de Audi choquerend, adembenemend snel is. Beide auto’s komen goed van hun plek, maar als de turbo’s van de Audi eenmaal op gang komen, werpt hij zich meteen verder naar voren: hij snuift en trompetteert zich een weg naar 100 km/u in iets meer dan drieënhalve tel.

De motoren van de Audi RS 3 Limousine en de BMW M240i xDrive

Als de overheid zo verstandig was om TopGear te lezen en wist hoe ongebreideld deze kleine familiesedan uit de hoek kan komen, zou ie verboden worden. Als het je gaat om ‘richten en afvuren’ is de RS 3 misschien wel de snelste auto die je kunt kopen. Z’n vijfcilinder is een rauwer apparaat dan de honingzoete zes-in-lijn die zich voor de BMW-bestuurder uitstrekt.

Audi RS 3 Limousine BMW M240i xDrive rijdend voorkant

Met die motor drijf je rond op een golf van koppel, en hij zit op de een of andere manier altijd in de juiste versnelling. De Audi kan naast zijn boost terechtkomen en je in een gat laten vallen. En als hij dan weer wakker wordt, werkt hij zichzelf met trillend stuur horendol in de nesten.

Het interieur van beide auto’s

De volwassenheid van de BMW loopt door in het interieur: dat is aangekleed met smaakvolle stroken echt metaal en prachtig tactiele knoppen. De RS 3 heeft het binnenste van een A3, er is niet genoeg veranderd. De stoelen bieden niet dezelfde mate van nierklemmende steun als die in de BMW, het stuur komt uit een Q7 en je zit rechtop als een hond die een pootje geeft, terwijl de BMW je klassiek laag positioneert met je benen voor je uit.

Het is alsof Audi maanden heeft besteed aan het bijslijpen van de wielkasten, bumpers en zelfnivellerende wielnaven, om zich om 16:55 uur op vrijdag te realiseren dat het ding vanbinnen ook nog moet aanvoelen als een sportauto. Sterker, hoe meer tijd we met deze twee auto’s doorbrengen, hoe meer we het idee krijgen dat BMW nu ook heeft geleerd hoe ze kunnen ‘Audiën’.

Audi RS 3 Limousine interieur

Als je zou opschrijven waar een Audi volgens jou aan moet voldoen, zouden ‘chic interieur, vooruitstrevende techniek, verfijning’ hoog op het lijstje staan. De M240i coupé geeft de RS 3 op al deze vlakken een draai om zijn oren. De Audi slaat terug met een voor hem nieuwe manier om bochten te nemen.

Rijden in de Audi RS 3 Limousine en de BMW M240i xDrive

Inderdaad, dat was voorheen altijd het terrein van perfect gebalanceerde BMW’s. We kunnen Audi geen groter compliment geven dan dit: wanneer de fotograaf zegt dat we een auto moeten kiezen voor wat bochtenwerk voor de plaatjes, stappen we in de RS 3. Hij is hilarisch, op een heel voorspelbare, binaire manier: je stampt op het gas, het koppelverdelende differentieel verleidt de achteras tot een stap zijwaarts, je voelt je een held en dat is dat.

Audi RS 3 Limousine BMW M240i xDrive rijdend schuin achter

Rij naar de volgende bocht, herhaal. Maar hier komen nog wat punten voor de BMW. De achttraps automaat en semi-hybride 48-volt boost van de M240i zorgen dat hij spectaculair zuinig is op de snelweg, waar we een verbruik van beter dan 1 op 14 haalden. Het totale gemiddelde kwam uit op 9,7 l/100 km – lager dan bij de dorstige Audi, die minder ver komt op een volle tank.

Het eindoordeel

Woon je of kom je vaak in een drukke stad? Dan wil je de automaat van de BMW, die zich veel soepeler gedraagt dan de ‘tegen wie kan ik racen’-bak met dubbele koppeling van de RS 3. De M240i is een compleet pakketje, maar hij mist een eigen karakter. Hij voelt aan als een 4-serie, die aanvoelt als een 8-serie, die zich niet genoeg onderscheidt van de oude 6-serie.

Verwarrend allemaal. Maar hij biedt je ook een professionele, gepolijste en door en door Duitse manier van autorijden. En hij is een relatief koopje voor de performance en het weggedrag dat je krijgt. Wij zouden voor de RS 3 kiezen omdat ie een van de grootste verrassingen van het afgelopen jaar is geweest. Maar als je lekker aan het toeren bent in je M240i en je ziet de woeste snuit van deze Audi in je nieuwe M-spiegels verschijnen, laat hem je dan niet intimideren. Z’n benzine is eerder op dan die van jou.

De winnaar: Audi RS 3 Limousine (16/20)
Voor ons een van de verrassingen van het jaar en wint daardoor nipt van de BMW. Rijplezier gegarandeerd.

Tweede plek: BMW BMW M240i xDrive (14/20)
Goede allrounder met een veel beter interieur dan de Audi. Is wel wat minder leuk, maar hoeft bij een sprintje niet bang te zijn voor de RS 3.

Specificaties Audi RS3 Limousine


Motor
2.480 cc
vijfcilinder turbo
400 pk @ 5.600 tpm
500 Nm @ 2.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,8 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,9 l/100 km
202 g/km CO2 F Label
Afmetingen
4.542 x 1.851 x
1.412 mm (l x b x h)
2.631 mm (wielbasis)
1.650 kg
55 l (benzine)
321 l (bagage)
Prijzen
€ 95.703 (NL)
€ 65.310 (B)

Specificaties BMW M240i xDrive


Motor
2.998 cc
zescilinder turbo
374 pk @ 5.500 tpm
500 Nm @ 1.900 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 4,3 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,1 l/100 km
185 g/km CO2 E label
Afmetingen
4.548 x 1.838 x
1.404 mm (l x b x h)
2.741 mm (wielbasis)
1.765 kg
52 l (benzine)
390 l (bagage)
Prijzen
€ 77.504 (NL)
€ 58.975 (B)

Reacties

  • Bred heeft op 23 september 2022 geschreven:

    Rare vergelijking, een RS 3 en een M240i.
    wacht dan met het oordeel tot BMW de M2 ernaast zet. Die is immers gemaakt als performance auto.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)