
‘Daag me nog een keer uit, en kijk wat er gebeurt’, is de gelaatsuitdrukking van de nieuwe Audi RS 6. Hij is breed, intimiderend, snel en uitbundiger dan ooit dankzij gigantische wielkasten, enorme velgen, een zilveren snor achterop en gulzige luchthappers.
De biturbo 4,0-liter V8, die je ook in de vorige versie vond en bijvoorbeeld ook in de Urus, produceert 600 pk en 800 Nm. De 0-100-tijd is 3,6 seconden en de 0-200-tijd is 12 seconden. De topsnelheid is zonder optiepakketten 250 km/u, maar in ruil voor geld wordt dat 280 óf 305 km/u. Een mild hybridesysteem voegt een klein zetje toe en drukt de benzinerekening.
De vorige Audi RS 6 was al geen schrielkip, maar de nieuwe powerstation doet er nog een schepje eiwitten bovenop. Elke wielkast komt 40 millimeter meer naar buiten dan bij de normale A6. Jazeker: de nieuwe RS 6 is 80 millimeter breder dan de Avant van je manager. De wielen zijn 22 inch groot, om onderdak te bieden aan 440-millimeter schijven vóór.
Door keramische remschijven te gebruiken, bespaart Audi 34 kilo bij het remsysteem. De Avant staat op luchtvering en de tractiecontrole kan volledig worden uitgeschakeld. Een driftmodus krijgt de RS 6 niet, maar met wat gooi- en smijtwerk is autoballet ongetwijfeld mogelijk. Schakelen gaat altijd via een achttraps automaat en het vermogen wordt verdeeld over vier wielen.
Hoeveel deelt de Audi RS 6 met de normale Avant?
Alleen het dak, de achterklep en de voordeuren komen van de standaard Avant. De koplampen, de ultra-grille en de bumper komen van de RS 7. De achterdeuren kregen nieuw plaatwerk vanwege die dikke kasten. Een nieuwe diffuser kon er ook van af, samen met een motorkap met extra vouwen en nieuwe uitlaten – de grootste op een RS 6 ooit.
Het interieur is een stuk meer herkenbaar als A6. Veel schermen, een fijne afwerking en veel ruimte. De RS-knop op het stuur is specifiek voor de nieuwe Audi RS 6, hiermee schakel je snel naar de RS1- of RS2-modus. De motor, versnellingsbak, uitlaat en ophanging gaan dan op scherp.
Audi ontwierp zelfs een ‘hockeystick-toerenteller’, zoals de oer-Quattro die had, voor het digitale instrumentarium. Klinkt kitsch, maar het is best cool. Net als in de Nissan GT-R kun je op het hoofdscherm de RS Monitor aanzetten. Hier zie je de g-krachten, diverse temperaturen en statussen van onderdelen. Genoeg speelgoed, dus.
De prijs van de nieuwe Audi RS 6 is nog niet bekend, wel dat de releasedatum begin 2020 is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Politie plukt paarse Audi RS 3 van de weg die vier keer zo luid is als toegestaan

Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Met de Audi RS 6 op zoek naar stationwagens in Amerika

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Deze (zeer zeldzame) verlengde Volvo S80 met heerlijke V8 kan van jou zijn

De nieuwe Volvo ES90 is de stilste Volvo aller tijden – dit moet ie kosten

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Is er met de tellerstand van je auto gesjoemeld? Dan kan je auto vanaf nu afgepakt worden

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

De eerste echte elektrische auto ooit krijgt nu eindelijk een opvolger

Het roze pasje wordt afgeschaft; vanaf dit jaar wordt het rijbewijs digitaal op je telefoon

Naast Tesla is er nog een merk dat (gek genoeg) plotseling niemand meer wil kopen
