
‘Daag me nog een keer uit, en kijk wat er gebeurt’, is de gelaatsuitdrukking van de nieuwe Audi RS 6. Hij is breed, intimiderend, snel en uitbundiger dan ooit dankzij gigantische wielkasten, enorme velgen, een zilveren snor achterop en gulzige luchthappers.
De biturbo 4,0-liter V8, die je ook in de vorige versie vond en bijvoorbeeld ook in de Urus, produceert 600 pk en 800 Nm. De 0-100-tijd is 3,6 seconden en de 0-200-tijd is 12 seconden. De topsnelheid is zonder optiepakketten 250 km/u, maar in ruil voor geld wordt dat 280 óf 305 km/u. Een mild hybridesysteem voegt een klein zetje toe en drukt de benzinerekening.
De vorige Audi RS 6 was al geen schrielkip, maar de nieuwe powerstation doet er nog een schepje eiwitten bovenop. Elke wielkast komt 40 millimeter meer naar buiten dan bij de normale A6. Jazeker: de nieuwe RS 6 is 80 millimeter breder dan de Avant van je manager. De wielen zijn 22 inch groot, om onderdak te bieden aan 440-millimeter schijven vóór.
Door keramische remschijven te gebruiken, bespaart Audi 34 kilo bij het remsysteem. De Avant staat op luchtvering en de tractiecontrole kan volledig worden uitgeschakeld. Een driftmodus krijgt de RS 6 niet, maar met wat gooi- en smijtwerk is autoballet ongetwijfeld mogelijk. Schakelen gaat altijd via een achttraps automaat en het vermogen wordt verdeeld over vier wielen.
Hoeveel deelt de Audi RS 6 met de normale Avant?
Alleen het dak, de achterklep en de voordeuren komen van de standaard Avant. De koplampen, de ultra-grille en de bumper komen van de RS 7. De achterdeuren kregen nieuw plaatwerk vanwege die dikke kasten. Een nieuwe diffuser kon er ook van af, samen met een motorkap met extra vouwen en nieuwe uitlaten – de grootste op een RS 6 ooit.
Het interieur is een stuk meer herkenbaar als A6. Veel schermen, een fijne afwerking en veel ruimte. De RS-knop op het stuur is specifiek voor de nieuwe Audi RS 6, hiermee schakel je snel naar de RS1- of RS2-modus. De motor, versnellingsbak, uitlaat en ophanging gaan dan op scherp.
Audi ontwierp zelfs een ‘hockeystick-toerenteller’, zoals de oer-Quattro die had, voor het digitale instrumentarium. Klinkt kitsch, maar het is best cool. Net als in de Nissan GT-R kun je op het hoofdscherm de RS Monitor aanzetten. Hier zie je de g-krachten, diverse temperaturen en statussen van onderdelen. Genoeg speelgoed, dus.
De prijs van de nieuwe Audi RS 6 is nog niet bekend, wel dat de releasedatum begin 2020 is.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.


Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Dit zijn de acht goedkoopste tiencilinder youngtimers van Nederland

De Audi A6 Avant e-tron is nu elektrisch, hoe bevalt ie? (review)

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

Deze luxe elektrische sedans kun je in Nederland krijgen (en eentje is wel érg goedkoop)

Is de Audi S6 Avant e-tron quattro een traditioneel dikke Audi? (review)

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

Met de Audi RS 6 op zoek naar stationwagens in Amerika

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Audi gaat ook dit mooie en sportieve model uit productie halen

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

De V8 leeft bij Audi: nieuwe RS 6 krijgt aandrijflijn van de Lamborghini Urus

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
