
‘Daag me nog een keer uit, en kijk wat er gebeurt’, is de gelaatsuitdrukking van de nieuwe Audi RS 6. Hij is breed, intimiderend, snel en uitbundiger dan ooit dankzij gigantische wielkasten, enorme velgen, een zilveren snor achterop en gulzige luchthappers.
De biturbo 4,0-liter V8, die je ook in de vorige versie vond en bijvoorbeeld ook in de Urus, produceert 600 pk en 800 Nm. De 0-100-tijd is 3,6 seconden en de 0-200-tijd is 12 seconden. De topsnelheid is zonder optiepakketten 250 km/u, maar in ruil voor geld wordt dat 280 óf 305 km/u. Een mild hybridesysteem voegt een klein zetje toe en drukt de benzinerekening.
De vorige Audi RS 6 was al geen schrielkip, maar de nieuwe powerstation doet er nog een schepje eiwitten bovenop. Elke wielkast komt 40 millimeter meer naar buiten dan bij de normale A6. Jazeker: de nieuwe RS 6 is 80 millimeter breder dan de Avant van je manager. De wielen zijn 22 inch groot, om onderdak te bieden aan 440-millimeter schijven vóór.
Door keramische remschijven te gebruiken, bespaart Audi 34 kilo bij het remsysteem. De Avant staat op luchtvering en de tractiecontrole kan volledig worden uitgeschakeld. Een driftmodus krijgt de RS 6 niet, maar met wat gooi- en smijtwerk is autoballet ongetwijfeld mogelijk. Schakelen gaat altijd via een achttraps automaat en het vermogen wordt verdeeld over vier wielen.
Hoeveel deelt de Audi RS 6 met de normale Avant?
Alleen het dak, de achterklep en de voordeuren komen van de standaard Avant. De koplampen, de ultra-grille en de bumper komen van de RS 7. De achterdeuren kregen nieuw plaatwerk vanwege die dikke kasten. Een nieuwe diffuser kon er ook van af, samen met een motorkap met extra vouwen en nieuwe uitlaten – de grootste op een RS 6 ooit.
Het interieur is een stuk meer herkenbaar als A6. Veel schermen, een fijne afwerking en veel ruimte. De RS-knop op het stuur is specifiek voor de nieuwe Audi RS 6, hiermee schakel je snel naar de RS1- of RS2-modus. De motor, versnellingsbak, uitlaat en ophanging gaan dan op scherp.
Audi ontwierp zelfs een ‘hockeystick-toerenteller’, zoals de oer-Quattro die had, voor het digitale instrumentarium. Klinkt kitsch, maar het is best cool. Net als in de Nissan GT-R kun je op het hoofdscherm de RS Monitor aanzetten. Hier zie je de g-krachten, diverse temperaturen en statussen van onderdelen. Genoeg speelgoed, dus.
De prijs van de nieuwe Audi RS 6 is nog niet bekend, wel dat de releasedatum begin 2020 is.


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit is de nieuwe auto van Koning Willem-Alexander (en die is bijzonderder dan het lijkt)

Waarom je de Macan niet een dure Audi met een Porsche-koets mag noemen

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

De BMW M5 Touring is een vetklep, maar hoe erg is dat nou echt? (review)

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De oudste auto’s die je nieuw in Nederland kunt kopen, komen nog uit de tijd van MSN Messenger

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Zo’n 7.000 Nederlanders ontvingen onverwachts (maar terecht) een boete uit het buitenland – zo voorkom je dat

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden
