
‘Daag me nog een keer uit, en kijk wat er gebeurt’, is de gelaatsuitdrukking van de nieuwe Audi RS 6. Hij is breed, intimiderend, snel en uitbundiger dan ooit dankzij gigantische wielkasten, enorme velgen, een zilveren snor achterop en gulzige luchthappers.
De biturbo 4,0-liter V8, die je ook in de vorige versie vond en bijvoorbeeld ook in de Urus, produceert 600 pk en 800 Nm. De 0-100-tijd is 3,6 seconden en de 0-200-tijd is 12 seconden. De topsnelheid is zonder optiepakketten 250 km/u, maar in ruil voor geld wordt dat 280 óf 305 km/u. Een mild hybridesysteem voegt een klein zetje toe en drukt de benzinerekening.
De vorige Audi RS 6 was al geen schrielkip, maar de nieuwe powerstation doet er nog een schepje eiwitten bovenop. Elke wielkast komt 40 millimeter meer naar buiten dan bij de normale A6. Jazeker: de nieuwe RS 6 is 80 millimeter breder dan de Avant van je manager. De wielen zijn 22 inch groot, om onderdak te bieden aan 440-millimeter schijven vóór.
Door keramische remschijven te gebruiken, bespaart Audi 34 kilo bij het remsysteem. De Avant staat op luchtvering en de tractiecontrole kan volledig worden uitgeschakeld. Een driftmodus krijgt de RS 6 niet, maar met wat gooi- en smijtwerk is autoballet ongetwijfeld mogelijk. Schakelen gaat altijd via een achttraps automaat en het vermogen wordt verdeeld over vier wielen.
Hoeveel deelt de Audi RS 6 met de normale Avant?
Alleen het dak, de achterklep en de voordeuren komen van de standaard Avant. De koplampen, de ultra-grille en de bumper komen van de RS 7. De achterdeuren kregen nieuw plaatwerk vanwege die dikke kasten. Een nieuwe diffuser kon er ook van af, samen met een motorkap met extra vouwen en nieuwe uitlaten – de grootste op een RS 6 ooit.
Het interieur is een stuk meer herkenbaar als A6. Veel schermen, een fijne afwerking en veel ruimte. De RS-knop op het stuur is specifiek voor de nieuwe Audi RS 6, hiermee schakel je snel naar de RS1- of RS2-modus. De motor, versnellingsbak, uitlaat en ophanging gaan dan op scherp.
Audi ontwierp zelfs een ‘hockeystick-toerenteller’, zoals de oer-Quattro die had, voor het digitale instrumentarium. Klinkt kitsch, maar het is best cool. Net als in de Nissan GT-R kun je op het hoofdscherm de RS Monitor aanzetten. Hier zie je de g-krachten, diverse temperaturen en statussen van onderdelen. Genoeg speelgoed, dus.
De prijs van de nieuwe Audi RS 6 is nog niet bekend, wel dat de releasedatum begin 2020 is.


De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Hoe je met heel weinig moeite een miskoop kunt voorkomen bij een tweedehandsauto

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Dit is de nieuwe (en prachtige) Audi A6 – en hij heeft niet de motor die je zou verwachten

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Het is onmogelijk om te ontsnappen aan deze methode om hardrijders te pakken (behalve met een cabriolet)

Deze Audi RS 6 werd geveild door de overheid, en staat nu bij een bekend (of berucht?) adresje

Koopje? Zo kun jij met een leuke korting de Audi RS 6 GT kopen

Audi gaat zelf aan de tuning en komt met de dikste RS 6 tot nu toe

Dit is jouw kans om (voor weinig?) een Audi RS 6 te kopen met een bijzondere afkomst

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Is zo’n superchique Mercedes CLS Shooting Brake (X218) na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Het wordt nog minder leuk om op de Autobahn te rijden als het zo doorgaat (maar er is ook goed nieuws)

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Gaat BMW de dikke M3 en M5 nu ook voorzien van een kleine benzinemotor?

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment
