‘Daag me nog een keer uit, en kijk wat er gebeurt’, is de gelaatsuitdrukking van de nieuwe Audi RS 6. Hij is breed, intimiderend, snel en uitbundiger dan ooit dankzij gigantische wielkasten, enorme velgen, een zilveren snor achterop en gulzige luchthappers.

De biturbo 4,0-liter V8, die je ook in de vorige versie vond en bijvoorbeeld ook in de Urus, produceert 600 pk en 800 Nm. De 0-100-tijd is 3,6 seconden en de 0-200-tijd is 12 seconden. De topsnelheid is zonder optiepakketten 250 km/u, maar in ruil voor geld wordt dat 280 óf 305 km/u. Een mild hybridesysteem voegt een klein zetje toe en drukt de benzinerekening.

De vorige Audi RS 6 was al geen schrielkip, maar de nieuwe powerstation doet er nog een schepje eiwitten bovenop. Elke wielkast komt 40 millimeter meer naar buiten dan bij de normale A6. Jazeker: de nieuwe RS 6 is 80 millimeter breder dan de Avant van je manager. De wielen zijn 22 inch groot, om onderdak te bieden aan 440-millimeter schijven vóór.

Door keramische remschijven te gebruiken, bespaart Audi 34 kilo bij het remsysteem. De Avant staat op luchtvering en de tractiecontrole kan volledig worden uitgeschakeld. Een driftmodus krijgt de RS 6 niet, maar met wat gooi- en smijtwerk is autoballet ongetwijfeld mogelijk. Schakelen gaat altijd via een achttraps automaat en het vermogen wordt verdeeld over vier wielen.

Hoeveel deelt de Audi RS 6 met de normale Avant?

Alleen het dak, de achterklep en de voordeuren komen van de standaard Avant. De koplampen, de ultra-grille en de bumper komen van de RS 7. De achterdeuren kregen nieuw plaatwerk vanwege die dikke kasten. Een nieuwe diffuser kon er ook van af, samen met een motorkap met extra vouwen en nieuwe uitlaten – de grootste op een RS 6 ooit.

Het interieur is een stuk meer herkenbaar als A6. Veel schermen, een fijne afwerking en veel ruimte. De RS-knop op het stuur is specifiek voor de nieuwe Audi RS 6, hiermee schakel je snel naar de RS1- of RS2-modus. De motor, versnellingsbak, uitlaat en ophanging gaan dan op scherp.

Audi ontwierp zelfs een ‘hockeystick-toerenteller’, zoals de oer-Quattro die had, voor het digitale instrumentarium. Klinkt kitsch, maar het is best cool. Net als in de Nissan GT-R kun je op het hoofdscherm de RS Monitor aanzetten. Hier zie je de g-krachten, diverse temperaturen en statussen van onderdelen. Genoeg speelgoed, dus.

De prijs van de nieuwe Audi RS 6 is nog niet bekend, wel dat de releasedatum begin 2020 is.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)