Sinds de Volvo 850 T-5R Estate en Audi RS 2 Avant hoeven stationwagons niet meer duf te zijn. Nu waren er nog wel een paar andere toppers rond die tijd, maar die twee Sint Bernard Sprinters met vijfcilinder hebben het imago van de duffe stationwagon van een braaf merk volledig omgetoverd. Daar plukken een heleboel automerken nog altijd de vruchten van, waaronder Skoda met deze nieuwe Superb Sportline. Dit is een uitvoering die er vooral wat sportiever uitziet.
Het is eigenlijk gek dat er nooit snelle RS-versie was van de Skoda Superb, zoals die er wel is op basis van de Octavia. De behandeling is min of meer hetzelfde qua exterieurwijzigingen. Op de foto’s van Skoda zien we een rood exemplaar; dat begint meteen al lekker. Alle chromen accenten die op de reguliere Superb prima staan, zijn nu hoogglans zwart. Standaard staat de Superb Sportline op 18-inch velgen. Optioneel is 19 inch leverbaar.
Niet alleen optische veranderingen
Het zijn niet alleen louter optische aanpassingen. Zo staat de Superb 15 millimeter dichter op het asfalt dankzij een sportonderstel. Optioneel kun je nog kiezen voor het Dynamic Chassis Control Pakket Sport. Een hele mond vol, maar ze bedoelen er adaptieve dempers mee. Daarnaast is de Superb Sportline uitgerust met progressieve besturing. Nu is dat redelijk gemeengoed, maar wellicht hebben ze het een tandje sportiever gemaakt.
Hebben we dan nog iets te zeuren of is dit artikel geschreven door de collega’s Ad Vertorial en Brand Ed Content? Nou, bij dergelijke sportieve aanpassingen wil je een beetje voorwaartse drang hebben. Je wilt niet alleen een familiestation die er vlot uitziet, maar dat ook is. Standaard is de 1,5-liter viercilinder met 150 pk en 250 Nm. Een plug-in hybride met diezelfde 1.5 TSI, maar dan met elektrische ondersteuning, is ook mogelijk. Die heeft 204 pk en 350 Nm.
Het mag van ons wel ietsje sneller
Lees ook: Skoda Superb Combi review: Liever de goedkopere Skoda of de Passat?
Er is dus geen rappe versie. Nu begrijpen wij ook wel dat dat in Nederland lastig is, maar 150 pk is wel heel erg mager voor een grote D-segmentauto met sportieve aspiraties. De Combi gaat in 9,3 seconden naar de 100 km/u, de liftback (ja, die is er ook) doet er 9,2 seconden over. De Combi kun je ook als PHEV bestellen, dan ga je in 8,2 seconden naar de 100 km/u. Op zich is het voor Nederland vlot zat, maar als je een ‘Sportline’ bestelt, verwacht je iets meer, nietwaar?
De vorige Skoda Superb Sportline kon je – ook in Nederland – bestellen met de 2.0 TSI-motor. Die had 280 pk en deed de sprint in 5,8 seconden. Dat prestatiepotentieel past beter bij het uiterlijk. Hopelijk ziet Skoda het licht en komen ze nog met een dergelijke uitvoering. Misschien dat ze daar dan RS op kunnen plakken?
Reacties