
Tesla-haters zullen het niet leuk vinden (‘want TopGear is toch voor benzinemotoren!?’) en Tesla-fans ook niet (‘wat bemoeien die dinosap-drinkers zich met ons merk!?’) maar we gaan het gewoon zeggen: de nieuwe Tesla Model 3 ziet er lekker uit. Het lijkt erop dat er goede updates zijn doorgevoerd en de prijs is slechts een kleine 1.000 euro gestegen. Andere EV-aanbieders gaan een hoop last krijgen van deze vernieuwde Tesla Model 3.
De koplampen zijn de ingrijpendste verandering van de nieuwe Tesla Model 3. Het Amerikaanse merk installeert twee slanke units die wel iets weghebben van die op de Ferrari Roma. Van de achterste verlichting is een stukje weggehaald voor een strakker achteraanzicht. Van voren herken je nog duidelijk het waterhoofdje (maar da was nie) van de oude Model 3. Wel zou de nieuwe Tesla Model 3 in z’n geheel wat aerodynamischer zijn voor een betere actieradius.
Wat is er nieuw aan de binnenkant?
Tesla houdt vast aan het oude ontwerp met het enkele scherm in het midden, maar voert wel wat welkome updates door. Zo zijn er nu geventileerde stoelen en is het interieur ‘stiller dan ooit’ door akoestisch glas en betere geluidsisolatie. Ook is er nu instelbare sfeerverlichting en zijn er betere materialen gebruikt. Voorin zijn er twee draadloze laders en één USB-laadpoort.
Het schermoppervlakte vóór is groter door een kleinere rand en net als bij de Model S en Model X zijn de hendels achter het stuur verdwenen. Het stuur is nog wel rond. Achterin is er nu een 8-inch schermpje waarop de mensen achterin de temperatuur kunnen instellen of de muziek kunnen bedienen. Achterin zitten ook nog twee USB-poorten.
Actieradius en prijs van de nieuwe Tesla Model 3
De nieuwe versie is er in twee smaken. De eerste heet gewoon ‘Tesla Model 3’ en haalt 513 kilometer op één lading. De topsnelheid is 201 km/u en de 0-100-tijd is 6,1 seconden. De versie met achterwielaandrijving kost een zeer acceptabele 42.990 euro. Dan is er nog de Long Range met een actieradius van 629 kilometer en een 0-100-tijd van 4,4 seconden. De prijs van de nieuwe Tesla Model 3 Long Range met vierwielaandrijving is 50.990 euro. In oktober (met uitloop naar november) beginnen de eerste leveringen al.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
19 reacties op “De nieuwe Tesla Model 3 ziet er geslaagd uit (en is nog steeds een goede deal)”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Restwaarde Tesla’s zakt harder dan welk ander automerk ook, maar hoe komt dat?

Mansory Cybertruck is een vreemd eerbetoon aan Elon Musk, maar wel een grote verbetering

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

De ‘laatste echte Opel ooit’ kun je ergens op de wereld gewoon nog nieuw kopen

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Is zo’n snelle Chevrolet Corvette C6 na 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De kunst van het weglaten is in het interieur wel erg doorgeschoten . richting aanwijzer knopjes is net zo praktisch als temperatuur bediening via een menu, Lekker hip maar het oogt goedkoop, het is onhandig en levert onder bepaalde omstandigheden zelfs gevaarstelling op omdat je ze niet goed kan bedienen.
Veel strakker design
Meer range
Nog betere geluidsinstallatie
Betere comfort door nieuw onderstel
Minder rijgeluiden door meer isolatie en dubbelglas
Een tweede microfoon voor nog beter kunnen bellen in je auto.
Sfeerverlichting
Rondom zachte materialen
Moderner scherm voor en nieuwe CPU
Tweede scherm achter voor de kids
60 watt usb-c poort voor de laptop
Geventileerde stoelen
Ik wacht zelf nog even tot de performance versie uitkomt. Vertraging van deze versie kan betekenen dat ie ook Plaid motoren krijgt en daarmee ook de 100-200 km/h bragging rights af zou kunnen pakken van de ICE concurentie. Maar dit is speculatie.
De term Highland is niet random gekozen. Dat is namelijk de plek waar Ford voor het eerst aan massa (lopende band) productie deed en daarmee alle concurenten irrelevant (te duur) maakte met hun T1. (Staat allemaal op google, is geschiedenis)
Het doel van deze model 3 Highland versie is precies dat, het substantieel naar beneden brengen van de productiekosten. Hiermee heeft Tesla weer erg veel ruimte gecreëerd in hun toekomstige marges.
We gaan dat zien in een afbouw van de verkoopprijs zodra er weer serieuze concurrentie is van de rest, tot die tijd (want preorders gaan door het dak momenteel) zal Tesla de grotere marges gebruiken voor investeringen in uitbreidingen (o.a. nieuwe fabs voor model 2 en facelift voor de model Y zo snel mogelijk doorvoeren). Tesla gaat alleen maar sneller en sneller, de rest is in serieuze problemen.
Heb hier onlangs een verhaal gelezen met stapel bronnen dat het met de marges bij Tesla helemaal niet goed gaat en dat die juist lager zijn dan bij andere fabrikanten. Is dit weet zo’n kritiekloos promopraatje?
Had je iets anders van die gast verwacht? Het is net een Jehova altijd hele lappen tekst om anderen van zijn geloof overtuigen. Allemaal sprookjes. Net zo irritant ook.
Ach kijk, weer een reactie van anderen die zoals altijd alles betwisten en alles in een kwaad daglicht zetten omdat ze Tesla haten.
Ik had het over toekomstige marges door Highland. Lees het nog meer een keer goed door.
Maar als jij het over marges in het verleden wil hebben prima.
Die zijn bij Tesla extreem hoog, alleen Ferrari en BMW doen het beter
Ik herhaal het nog een keer:
https://companiesmarketcap.com/automakers/automakers-ranked-by-operating-margin/
Operating margin is kosten voor fabricage minus alle directe kosten.
Zoals je ziet doen ze het ver boven gemiddeld.
Daar komt bij dat dat bereik wordt over een 100% EV product portfolio. Waar andere merken alleen blended marges rapporteren, dus met hun ICE verkopen. De marges op hun EV producten zijn veelal slecht of soms zelfs negatief. (Bij bijvoorbeeld naar Ford met hun machE.
Problematisch omdat de trend is dat mensen meer en meer EV’s willen ten koste van ICE, hence mijn opmerking dat de rest in serieuze problemen zit.
Sorry Maarten maar ik heb die andere analyses ook gelezen toen en die vond ik een stuk realistischer overkomen dan jouw eeuwige roze bril met betrekking tot Tesla. Het was zonder enige twijfel duidelijk dat de marge per gebouwde auto lager is de laatste tijd dan bij veel andere merken en juiste de hogere marge per auto was tijdenlang het grote argument om de beurshype te rechtvaardigen. Het komt over alsof je ten koste van alles alles wat niet goed is bij Tesla wil rechtpraten maar dat is toch nergens voor nodig? Wat goed is is goed en wat niet goed is is niet goed. Lekker boeiend toch?
Dat is prima Jeroen, ik zeg alleen wat ik denk te zien. Niets is in beton gegoten.
We gaan het zien.
Dit lijkt net zoveel op een Ferrari Roma als mijn schoonmoeder lijkt op Scarlett Johansson.
Het ging om de lampen annoniem. Goed lezen.
Maar die zal je ook vast lelijk vinden niet?
Dat klinkt als mijn buurman vroeger. Die zei altijd dat hij een auto had met dezelfde achterlampen als een Aston DB7. Alsof daarmee zijn lelijke Mazda 323 ook een stukje van de schoonheid van de DB7 kreeg. Hier is het precies hetzelfde met als verschil dat de lampen van Tesla een goedkope rip-off zijn ipv het origineel. Ook hier blijft het gewoon een lelijke kikker.
Die Willem. Had je toen ook de neiging om continue tegen je buurman te zeggen dat je zijn auto ‘lelijk’ vind?
Want dat gebeurt hier continue, iemand anders zijn auto tot op het bot afzeiken omdat men denkt dat dat online prima gedrag is.
Nb: Het origineel is van Tesla, niet van Ferrari. Dat de auteur zelf de vergelijking maakte wil niet zeggen dat Tesla dat als voorbeeld genomen had voor de Highland. Allemaal veronderstellingen.
Is het niet je smaak dan is dat je goed recht. Maar afbranden en afzeiken is iemand moedwillig schofferen.
Alsof jullie zelf allemaal een DB9 of Ferrari rijden.. hou het gewoon een beetje beschaafd?
@maarten. Waarom doe je continu alsof je persoonlijk aangevallen wordt? Het gaat om een auto niet om jou. Beetje kinderachtig hoor.
Ach Kees. Het is altijd gezeik en gezeur. Op alles wat met Tesla te maken heeft. Alles. Ongefundeerde oneliners, hatelijke commentaren, negativiteit regeert hier.
Waarom zouden we ons daarbij neerleggen? Dit soort gedrag tolereren is geen optie voor mij.
Op straat spreek ik ook tuig aan wat gewoon 95% niet durft. Met succes kan ik je melden.
Vind jij het gewenst als een x aantal personen altijd maar negatief zijn? Zo nee, waarom maak je daar niet een punt van ?
Mensen op straat op hun asociale gedrag wijzen is toch echt iets anders dan op internet een discussie willen winnen. Waar een mens zich druk om kan maken zeg.
Dat is vreemd! Onze Tesla fanboy zei dat de Model 3 veel goedkoper zou worden! Weer een leugen 🙁
Hopelijk hebben ze ook iets aan de betrouwbaarheid gedaan want die was uit ervaring niet best…
Tesla reliability is such bad they do not even want to participate in the J.D. Power quality studies. Despite this, JD Power has examined them and found them to be amongst the worst of all manufacturers.
Nog steeds niet in proportie en nog steeds bar lelijk van binnen. Na 7 jaar niet meer dan een facelift belooft niet veel goeds voor de toekomstige modellen cyclus bij Tesla.
Het blijft inderdaad een kikker alleen nu met een paar lampen van een Halfords aftermarket kit. Valt een beetje tegen.