
Nio is een aanloopje aan het nemen. Dit is al het vijfde model van de Chinese autobouwer, maar ze zijn nog steeds niet gearriveerd in Nederland. De Nio ET5 is een nieuwe compacte EV die als alternatief voor de Polestar 2 of de Tesla Model 3 moet dienen. Het silhouet van de Nio ET5 lijkt veel op dat van de grotere ET7. Onder meer door een lage luchtweerstand (0,24 Cw, voor de liefhebbers) moet deze Chinese elektrische auto zo’n 1.000 kilometer ver kunnen rijden. De enorme (optionele!) batterij van 150 kWh zal daar ook iets mee te maken hebben, misschien.
Hoe zwaar de Nio ET5 is door zijn accupakket, communiceert het merk niet. Twee elektromotoren (eentje voor en eentje achter) zorgen in totaal voor 480 pk en 700 Nm. De 0-100-sprint moet klaar zijn in 4,3 seconden. Remklauwen met vier zuigers zijn goed voor een remafstand van 33,9 meter bij 100 km/u.
Geïnspireerd door meubels
Het interieur volgt ‘de laatste trends in meubels, mode en schoeisel’. En nee, dit is geen grapje van onze kant. Uiteraard paste Nio genoeg gerecyclede materialen toe in de ET5. Het grote glazen dak moet zo veel mogelijk natuurlijk licht binnenlaten, maar je kunt ook kiezen uit 256 kleuren sfeerverlichting. Alles wat een nieuwe auto in 2022 moet hebben, dus.
De Nio ET5 moet een tweede woonkamer zijn
Volgens Nio is de ET5 zelfs zo compleet, dat je hem zou kunnen beschouwen als een tweede woonkamer. Het Dolby Atmos-surroundsysteem moet daarbij helpen. Verder gaat Nio naast een groot centraal display nog voor een extra schermpje achter het stuur. Op het dashboard zie je Nomi, een spraakgestuurde assistent.
Als feestnummer ontwikkelde Nio een augmented-reality bril. Dit is een soort head-up display in de vorm van een bril. Je ziet de gegevens als een laag over de realiteit en het beeld zou het equivalent zijn van een 201-inch scherm. Hier zijn helaas nog geen beelden van. Uiteraard is er nog een flinke rits aan veiligheidsassistenten en slimme sensoren. Via een abonnement kun je op een later moment autonome functies verkrijgen.
Prijs Nio ET5
De Nio ET5 verschijnt in september van 2022 in China. Nio heeft plannen om dit jaar nog in Europa te gaan leveren in Nederland, Duitsland, Zweden en Denemarken. De prijs van de Nio ET5 is in China omgerekend 45.000 euro voor de instapper met een 75-kWh batterij. Deze rijdt trouwens zo’n 500 kilometer ver. De prijs voor Nederland is nog niet bekend.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nio ET5 review: Chinees merk gaat mee in de Duitse slag

Nio ET5 1e rij-indruk: Moet je de Duitsers laten staan voor deze Chinese auto?

Deze elektrische auto krijgt tijdens je vakantie plotseling 30 procent meer actieradius

Is de Nio EL8 goed genoeg om een Range Rover te laten staan? (review)

Zou jij deze Nio EL8 verkiezen boven een Range Rover?

Nio EL6 review: De Chinese SUV heeft nog een paar updates te gaan

VIDEO: In deze auto merk je niets van de irritante drempels bij de McDonald’s

Nio ET5 Touring review: Hoe rijdt een van de weinige elektrische stationwagens?

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Honda in China zet vol in op onbetaalde arbeid (en is daar trots op)

Deepal S07: wéér een nieuw automerk naar Nederland, maar deze ken je eigenlijk al

Dit automerk in Nederland belooft dat je net zo snel kunt laden als tanken – maar kan dat wel?

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Is zo’n briljante Audi S4 (B8) na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mercedes C 53 AMG met dikke motor vervangt viercilinder C 43 én C 63

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Hoeveel Oeigoerse kinderhandjes hebben hier onder dwang aan moeten werken?
De enige reden waarom de Chinezen een beetje mee kunnen doen is dat de overheid alles subsidieert. Kwalitatief blijft het matig kopieerwerk.
Eerst zien dan geloven.
Wat een beauty! Of je het nu leuk vindt of niet, de chinezen gaan de EV-markt overheersen. Ik zie op dit ogenblik echt geen enkel merk dat dit pareltje met een betere prijs/kwaliteit kan overtreffen!
Net zo lelijk als een Tesla 3 en bijna net zo duur. Dan zijn er veel betere alternatieven beschikbaar. Sowieso liever geen Chinees product met alle oneerlijke concurrentie die dat brengt.