Op de IAA in Frankfurt in september zal BMW een speciale 40 Jahre-editie van de nieuwe 7-serie tonen. BMW bouwt het speciaaltje om te vieren dat de E23 BMW 7-serie 40 jaar geleden verscheen. En dat breng ons een beetje in een moeilijk parket.

De BMW 7-serie mag dan een prima (understatement!) auto zijn – geavanceerd onderstel, uitstekende motoren (inclusief de dwaze 6,6-liter geblazen V12 in de M760), en veel gadgets – hij is nu eenmaal niet zo cool als het origineel. Ondanks alle sfeerverlichting en camera’s.

Waarom is de oude cooler?

Kijk maar eens naar de scherpe neus en de hoekige genialiteit. Het was een nieuwe mijlpaal voor BMW – een nieuwe designtaal en een nieuw begin. Dit was het gevolg van New Six-lijn van luxe sedans (die zelf een antwoord waren op Mercedes-Benz).

Alle auto’s kwamen met een zes-in-lijn (deze verschilden van een 2,5- tot een 3,5-liter).  Een scherper aflopend design, kortere uitsteeksels, die haaienneus. Allemaal zeer uitstekend (letterlijk en figuurlijk).

Waren dit de enige redenen dat de oude 7-serie cooler is?

Hij was natuurlijk volgepropt met de nieuwste technologie van die tijd, zoals het hoort bij een luxe sedan. Airconditioning! Metertjes! Een onboard computer! Een telefoon in de auto! Leer! Elektrische ramen! En ja, de uitroeptekens zijn niet om te spotten, maar van verbazing – vergeet niet dat dit 1977 was.

BMW gebruikte de 7-serie ook voor een aantal primeurs, net zoals Mercedes met de S-klasse doet. Wat dacht je van een motorcontrole-systeem dat alle vitale motoronderdelen in de gaten hield. En in 1987 was het de eerste Duitser met een V12, geïntegreerde navigatie kwam in 1994, iDrive in 2001, en het internet in 2008.

Vertel ons maar dat we het fout hebben (ook al hebben we dat niet).

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear