Deze week kwam Tesla met de bloedsnelle Model S Plaid. In minder dan 2,1 seconden zit deze elektrische sedan op de 100 km/u, en dat voor een prijs van 140.000 euro. Als je gek bent op sprintjes binnen legale snelheden, dan is dit de auto om te kopen. Maar hoe verhoudt hij zich tot de rest? Hieronder zie je de snelst accelererende productieauto’s van dit moment. In het lijstje lijken een paar belangrijke deelnemers te ontbreken. Bijvoorbeeld de Koenigsegg Agera RS en Regera. Grappig genoeg vallen deze auto’s nét buiten de lijst, waarschijnlijk omdat ze geen vierwielaandrijving hebben en omdat de focus meer ligt op snelheden boven de 100 km/u.

Nissan GT-R Nismo – 0-100 in 2,6 seconden

Voorin ligt de 3,8-liter V6-motor met twee turbo’s. Het vermogen is 600 pk en 652 Nm. De 0-100-tijd communiceert Nissan nooit zo gretig, vreemd genoeg. De vorige versie van de Nismo ging in 2,6 seconden naar de 100 km/u en haalde een topsnelheid van 315 km/u. Het zullen vooral de rondetijden zijn waar de verbeteringen merkbaar worden.

Bugatti Veyron – 0-100 in 2,5 seconden

De vroege ontwikkelingsfase van de auto werd, zoals je je misschien nog herinnert, geplaagd door problemen. Dat lag wellicht in de lijn der verwachting bij een straatauto met een W16-motor van meer dan 1.000 pk. Maar hierdoor staat de auto vijftien jaar later nog steeds in de lijst van de snelst accelererende productieauto’s.

Porsche 918 Spyder – 0-100 in 2,5 seconden

Er gaan verhalen dat de hybride hypercar van Porsche onder ideale omstandigheden zelfs een 0-100-tijd kan noteren van 2,1 seconden. De 918 zou dan de snelst accelererende productieauto ooit zijn, naast de Tesla Model S Plaid. De 4,6-liter V8 produceert in samenwerking met twee elektromotoren een gecombineerde 887 pk.

Ferrari SF90 Stradale – 0-100 in 2,5 seconden

De SF90 is Ferrari’s eerste plug-in hybride én het krachtigste productiemodel. Het deel dat ‘broem broem’ zegt, is een herziene versie van de 3,9-liter V8, waarvan de motorinhoud groeide tot 4,0 liter. De achtcilinder produceert 780 pk en is daarmee de krachtigste productie-V8 die Ferrari ooit bouwde.

Bugatti Chiron – 0-100 in 2,4 seconden

Moeten we hier nog woorden aan vuil maken? Dit is de Bugatti Chiron. Het is de basis voor (momenteel nog) de snelste auto ter wereld, de Chiron Super Sport. Zijn zestiencilinder produceert 1.500 pk en hij haalt 420 km/u. Op topsnelheid drinkt de Chiron 15 liter benzine per minuut. Dan is de tank (à 100 liter) in minder dan zeven minuten leeg

Ariel Atom 500 – 0-100 in 2,3 seconden

De Atom V8 weegt een fractie meer dan 500 kilo en produceert 500 pk. Dat is dus bijna 1.000 pk per ton, twee keer zoveel als een Bugatti Veyron. Wat acceleratie betreft was dit ooit de snelst accelererende productieauto ooit. De vermogensafgifte van de 500 is lineair en gelijkmatig en gaat niet gepaard met de bij een turbomotor zo kenmerkende piek. Deze bom op wielen is eigenlijk te snel voor de openbare weg. Je bent zo rap bij de volgende voorligger dat er nauwelijks kans is om in je spiegels te kijken

Dodge Challenger Demon – 0-96 in 2,3 seconden

De Dodge Demon is ’s werelds snelst accelererende productieauto met enkel een benzinemotor. En hij is ’s werelds snelste productieauto op de kwartmijl. Nooit eerder leverde een V8 in een straatauto zoveel vermogen. Bovendien kan hij wheelies doen; de Demon is de eerste productieauto die daartoe in staat is. Bugatti heeft duidelijk nog het een en ander te leren.

Tesla Model S Plaid – 0-100 in <2,1 seconden

De 0-100-tijd van de Tesla Model S Plaid is ‘minder dan 2,1 seconden’. Het gecombineerde vermogen van de drie elektromotoren is 1.100 pk. En met een Nederlandse vanafprijs van 139.990 euro is het echt een koopje. De actieradius van de Tesla Model S Plaid wordt geschat op meer dan 840 kilometer. De topsnelheid is 320 km/u.

Rimac C_Two en Pininfarina Battista – 0-100 in <2 seconden

Het is wellicht het laatste land waar je aan denkt bij high-tech, hoogwaardige hyper-EV’s: Kroatië. Toch doet Mate Rimac daar dingen die onder andere ook Porsche bewogen zijn hulp in te roepen, voor de Taycan. De C_Two is pure, zij het onbetaalbare tovenarij. Pininfarina pakte dezelfde techniek voor de Battista.

Aspark Owl – 0-100 in 1,9 seconden

Dit is typisch zo’n model dat we normaal gesproken zouden overslaan. Dit soort elektrische hypercars wordt met een hoop bombarie aangekondigd en sterft vaak een stille dood. Maar sinds deze maand is de Aspark Owl écht te bestellen. En als hij werkelijk zo dicht bij de productiefase is, kunnen we hem natuurlijk niet overslaan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear