Toen het nieuws van de bloedsnelle Tesla Roadster binnenkwam bij Koenigsegg, moest grote baas Christian even slikken. ‘We hadden onze toekomst al uitgestippeld, maar toen we hoorden over de Roadster en zijn doorgedraaide acceleratiecijfers, dachten we: nu is het aan.’
Hij vond de acceleratiecijfers van de Tesla Roadster niet alleen frustrerend, maar simpelweg beschamend. ‘We dachten: dit is niet oké. We vroegen ons af of het überhaupt mogelijk was. En ja, het is mogelijk. Toen dachten we: hoe fiksen we dit?’
De rekenmachine erbij
Dus Christian von Koenigsegg riep zijn team bij elkaar en trok de rekenmachine uit de kast. ‘Binnen twee dagen bedachten we wat dingen’, zegt hij. ‘De simpelste manier om het uit te leggen is dit; het combineert Koenigsegg Direct Drive, de Freevalve-motortechniek en een aparte soort hybride-aanpak.’
‘We praten over 0 naar 400 in zo’n 14 seconden – en zwarte strepen helemaal tot 400 km/u’, zegt de grote baas. Gloeiende, gloeiende. Koenigsegg perst het maximale uit de verbrandingsmotor om het zo lang mogelijk krachtiger te houden dan de elektrische auto. ‘Wat we zien met onze motoren is dat we slechts aan de oppervlakte zitten van wat mogelijk is’, voegt hij toe.
Reacties