Toyota wil misschien ook met de komende Supra meedoen aan de 24 Uur van Le Mans om het daar BMW, Ferrari, Porsche en Ford moeilijk te maken. Voor de normale straatversie van de Supra mikken ze iets minder hoog: ‘De Porsche Cayman is vanaf het begin onze maatstaf geweest’, vertelt Tetsuya Tada, geestelijk vader van de nieuwe Toyota Supra.
‘De Cayman is in het voordeel door de positionering van de motor. We hebben in deze auto en zijn concurrenten gereden en we zitten met de Supra zeker weten in dezelfde klasse.’ Hoewel er verder nog geen concrete informatie is over de specificaties van de Toyota Supra, weten we al wel dat hij gebruik zal maken van een BMW-motor en -versnellingsbak. Je weet wel, die 3,0-liter zes-in-lijn-motor met een achttrapsautomaat en ongeveer 300 pk.
Middenmotor?
‘We zijn toch gegaan voor een motor voorin om meer gevoel en controle te bereiken. We weten hoe we moeten omgaan met een motor voorin, dat hebben we al onder de knie. In eerdere fases van het proces was men van plan om de motor in het midden te positioneren. Zelfs BMW wilde hier graag aan meewerken. Ik presenteerde het idee echter aan Akio Toyoda [de grote baas bij Toyota, red.] en hij wees het af.’
De filosofie van Toyota is veranderd
Dus, wat is er veranderd in een bedrijf dat ooit bekendstond om haar risicomijdende strategieën? Een autofabrikant waarbij racewagens plots deel zijn gaan uitmaken van haar kernfilosofie? ‘Het begon allemaal toen Akio aan het hoofd kwam. Getallen zijn één ding, maar het gaat om het gevoel.’
‘Wat er veranderd is, is Toyota’s essentiële idee van succes. Het ging ons altijd om omzetcijfers en winst draaien. Dat is nog steeds belangrijk, maar we hebben geleerd dat het echt gaat om de waarde die klanten aan verschillende soorten auto’s kunnen hechten,’ zegt Tada.
Reacties