Het is altijd ironisch om te zien hoeveel waarde mensen hechten aan een bepaalde badge. Een Audi heeft soms een Volkswagen-motor en een Aston Martin soms een Mercedes-motor. En bij een Mercedes hoef je ook niet altijd een Mercedes-motor te verwachten. Zo had de V280 uit de jaren 90 namelijk een heuse Volkswagen VR6-motor onder de kap en er zijn natuurlijk een hoop Mercedessen met Renault-motoren. Maar nu gaat Das Haus een stap verder, want er komt een Mercedes met een Chinese benzinemotor.

Jazeker, Mercedes, ooit het synoniem voor exceptionele bouwkwaliteit, traditie en robuustheid gaat zijn motoren uit China halen. Kwade tongen zullen beweren dat we nu hevig aan het overdrijven zijn en dat is ook wel een beetje het geval. Ja, de motor die je kunt kiezen in de Mercedes CLA komt uit China, maar het is minder eng dan je zou kunnen aannemen.

Chinese benzinemotor voor Duitse Mercedes

De motoren gaan namelijk gebouwd worden door Horse Powertrain Limited, zo meldt CarNewsChina. Dat is niets meer of minder dan een joint venture tussen Geely en Renault. Specifiek voor Mercedes gaan ze een 2,0-liter viercilinder turbomotor produceren. Deze levert ongeveer 250 pk en 360 Nm, maar kijk er niet gek van op als er ook andere stadia qua vermogen (en koppel) leverbaar worden.

Mercedes CLA concept 2023

Mercedes heeft uiteraard gewoon meegeholpen met de ontwikkeling van de motor. Overigens bouwt Geely niet de complete motor: de installatie van de katalysator en afstemming van de motor gebeurt nog gewoon in Duitsland. Ook wordt de motor in Duitsland in de auto gelepeld. Mocht je je alsnog hierover opwinden, check voor de zekerheid even waar de onderdelen van je smartphone, tablet, laptop of postduif vandaan komen.

Zo raar is het allemaal niet

Het is overigens geen vreemde keuze van Mercedes om motoren te betrekken van Geely. De eigenaar van de Chinese fabrikant heeft namelijk 10 procent van de Mercedes-aandelen in handen. Ook werken de twee al samen met Smart. De huidige generaties worden door Geely gebouwd en maken gebruik van Geely-techniek.

Lees ook: De nieuwe Mercedes CLA rijdt 750 kilometer ver en laadt in 15 minuten 400 km bij

Mocht je liever geen Chinese motor wensen: bestel dan de elektrische CLA. Die komt er namelijk ook. Sterker nog, in eerste instantie is de nieuwe CLA elektrisch en voor hen die echt niet een EV wensen, komt er een benzineversie. Er komen meerdere varianten die allemaal gebruik maken van de 800 volt-accutechnologie. En ja, er komt ook een elektrische AMG. Perfect voor mensen die een fluisterstille Coolsingel wensen.

Reacties

  • Linkse sleuries heeft op 3 november 2024 geschreven:

    Haha, heb je die zielige zeurpieten weer.
    Altijd maar vingertjes wijzen dat China gevaarlijk is.

    Man man man, wat heeft staatsmedia jullie schaapjes toch goed fakenews toegelicht.

    Maar zelf vind dictatuur EU Murica prima.
    Die meerdere keren onszelf gegevens jat.
    Daar hoor je vrijweinig over. En anders is het 1X op het nieuws en daarna niet meer.

    Maar owee als China, Rusland ook maar iets doet.

    Triest linkse schaapjes. X😆 🤣 😆 🤣

    • Rot op heeft op 3 november 2024 geschreven:

      Hou die Chinese propaganda voor jezelf. China steunt Noord Korea. Steunt Poetin. Voert meer cyberaanvallen uit dan alle andere landen samen. Stopt miljoenen Oeigoeren in concentratiekampen.

      En dat ga jij vergelijken met welke democratie dan ook?

      Ga. Je. Schamen.

      In een heel klein hoekje.

      Je moeder schaamt zich voor je.

      En deze website moet zich schamen dat ze dit soort troep niet weghalen.

      • Herman heeft op 3 november 2024 geschreven:

        Helemaal mee eens. Het is echt bizar hoe mensen zo’n schurkenstaat als China verdedigen. Wat voor een engerd ben je als je dat doet? En waarom?

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Fernando heeft op 2 november 2024 geschreven:

    Laat Mercedes toch gewoon links liggen! Zijn een schande voor de Europese industrie. Produceren in China, Chinese motoren met een driepunt erop, Renault motoren, Nissan als basis gebruiken, actief zijn in de lage segmenten. Waar is de trots en de klasse van Mercedes heen? Eigenlijk moeten de CEO´s die dergelijke beslissingen nemen gewoon openbaar terechtgesteld worden.

    Reageer
  • Bah heeft op 2 november 2024 geschreven:

    Die misplaatste arrogantie van die redacteurs naar lezers die (terecht) kritisch zijn op China. Stuitend. Of moeten ze dit in het kader van “wiens brood men eet, wiens taal men praat”?

    • Wilfred heeft op 2 november 2024 geschreven:

      Een duidelijk voorbeeld van wat al in het nieuws was:

      NOS artikel “China intimideert Nederlandse media en correspondenten”. Beïnvloeding wordt gekocht en met bedreiding afgedwongen.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)