De zwaarste auto's van Nederland

En de bijhorende wegenbelasting

Foto('s): Cadillac2019 Cadillac Escalade
2019 Cadillac Escalade

Voor de zwaarste auto’s van Nederland kijken we naar personenauto’s die je nieuw bij de dealer kunt bestellen. Rariteiten zoals een gepantserde Volvo XC90 van 4.450 kilo hebben we niet meegerekend, evenmin als bedrijfsauto’s, uiteraard. Om de lijst niet te lang te maken, moeten de auto’s minimaal 2.500 kilo wegen om in aanmerking te komen.

Voor nu is 2.500 kilo voor een auto enorm veel, maar met de elektrische opmars gaat het voor veel auto’s die kant op. Een Audi e-tron weegt 2.400 kilo en valt dus net buiten de lijst. Dit lijstje zal door de elektrische auto waarschijnlijk zeer snel achterhaald zijn, dus geniet er nog maar even goed van.

Voor de gein zetten we de motorrijtuigbelasting erbij per kwartaal, berekend voor de provincie Drenthe. Waarom daar? De provincie van de hunebedden is van nature wel begaan met zware dingen; daarnaast is het de duurste provincie van Nederland gaat als het gaat om wegenbelasting.

Mercedes V 300 D Lang Exclusive (2.551 kilo)

Maximaal 837 euro per kwartaal

Mercedes V-klasse LangFoto('s): Daimler

Met 2.551 kilo valt de Mercedes V 300 D Lang precies één kilo in de hogere belastingschaal en dat kost je 38 euro per kwartaal. Ook grappig: deze verlengde Vito is de lichtste auto op deze lijst, maar de duurste in de wegenbelasting. Leuk hè, diesel?

Rolls-Royce Phantom EWB (2.610 kilo)

Maximaal 495 euro per kwartaal

Rolls-Royce Phantom 8 EWB Privacy SuiteFoto('s): Rolls-Royce Motor Cars

Met alleen al 130 kilo isolatiemateriaal is de versie met de lange wielbasis een van de zwaarste auto’s die je in Nederland kunt kopen. Zelfs de banden hebben isolatieschuim aan de binnenkant. Nee, echt. En zo’n 6,75-liter V12 weegt ook niet weinig. Maar de beste auto ter wereld is niet eens de zwaarste auto van Nederland.

Bentley Mulsanne EWB (2.630 kilo)

Maximaal 495 euro per kwartaal

Bentley Mulsanne EWBFoto('s): Bentley

De Bentley Mulsanne is vernoemd naar het lange rechte stuk op Circuit de la Sarthe, waar de 24 Uur van Le Mans gereden wordt. Heeft iets te maken met de historie van Bentley op het circuit. De gedachte achter de soepborden die voor lampen moeten doorgaan, is een verwijzing naar de tachtig jaar oude Bentley 8,0-liter. Een zoekplaatje dus, de Mulsanne.

Cadillac Escalade 6.2 V8 (2.635 kilo)

Maximaal 495 euro per kwartaal

Dit zijn de snelste zevenzitters ter wereld

Jazeker, je kunt een Cadillac Escalade gewoon zonder omwegen in Nederland bestellen. Met een BPM-bedrag van 69.843 euro komt de totaalprijs uit op 187.018 euro. In Drenthe, de duurste provincie als het gaat om motorrijtuigenbelasting, betaal je 495 euro per kwartaal voor de Escalade. De versie met de lange wielbasis bestaat niet meer.

Range Rover 4.4 V8 SVautobiography LWB (2.658 kilo)

Maximaal 519 euro per kwartaal

Richard Branson in de Range Rover AutobiographyFoto('s): Land Rover

Dit is geen Range Rover waar je zelf in rijdt, maar eentje waar je in gereden wordt. Daarom kun je er alleen eentje met verlengde wielbasis krijgen. Dan heb je een gigantische 1,2 meter aan beenruimte, een rugleuning die 40 graden kan kantelen en een hot stone massage-functie.

Rolls-Royce Cullinan (2.660 kilo)

Maximaal 519 euro per kwartaal

Rolls-Royce Cullinan met PaardenFoto('s): James Lipman

Had je iets anders verwacht? Natuurlijk is de Rolls-Royce Cullinan de zwaarste auto die je in Nederland kunt kopen. Al scheelt het maar twee kilo met de Range Rover. Ondanks een gewicht van 2.660 kilo, moet de Rolls-Royce Cullinan binnen vijf seconden van 0 naar 100 km/u kunnen stuwen. De auto leunt op enorme luchtveren die de bodemvrijheid afhankelijk van het terrein bepalen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken