Gepantserde Volvo XC90 weegt 4.500 kilo

De pantserbak moet het doen met een viercilindertje

Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019
Gepantserde Volvo XC90 2019

Statisch gezien is het onmogelijk om dood te gaan in een Volvo XC90. Maar is bliksem al twee keer bij jou in geslagen en gooide jij het mailtje weg van die enige legitieme Nigeriaanse prins ter wereld? Dan is er deze gepantserde Volvo XC90 – de auto voor de ultieme pechvogel waarbij zelfs het statistisch onmogelijke gebeurt.

De gepantserde Volvo XC90 komt in twee versies, waarbij de zwaarste het interessantst is. Op deze versie kopt 10 millimeter dik staal kogels terug en moet tot 50 millimeter dik glas de inzittenden beschermen tegen kwaadwillend lood. De XC90 krijgt de stempel VR8, wat betekent dat ie rondom beschermd is tegen kogels en explosieven.

De gepantserde Volvo XC90 is niet snel

De zwaarste versie weegt een lieve 4.490 kilo. Je zou verwachten dat de sterkste aandrijflijn het zware werk mag verrichten, maar dat valt tegen. De rijdende kluis is slechts een XC90 T6 AWD met een onaangepaste 320 pk en 400 Nm koppel. Met het standaardgewicht van 1.925 kilo gaat deze in 6,5 seconden van 0 naar de 100 km/u. Hoe lang dat sprintje na de bepantsering duurt, laat zich raden.

In de middelste zitplaats achterin zit een nooduitgang die je van binnenuit kunt openen. In de motorruimteworden brandblussers gemonteerd, en om het extra gewicht aan te kunnen, is de ophanging verstevigd. Verdere details zijn vertrouwelijk, zodat zij die liever kogels dan blijdschap verspreiden geen plan van aanpak kunnen formuleren.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws