Als een van de bemanningsleden op een willekeurig autoschip een wc laat overstromen, dan zouden automerken al geneigd zijn om de volledige lading af te schrijven. Autofabrikanten willen gedoe met (mogelijk) beschadigde auto’s koste wat kost vermijden. Ook bij de Fremantle Highway – die vorig jaar in de fik stond – willen fabrikanten de auto’s laten vernietigen, maar dat is blijkbaar lastiger dan het lijkt.

Niet alle auto’s op de Fremantle Highway waren in de brand gevlogen. Een deel kon zelfs op eigen kracht van boord rijden. En hoewel deze auto’s goed lijken, kunnen ze op langere termijn minder goed zijn. De hoge temperatuur kan de antiroestlaag aangetast hebben en gassen van gesmolten kunststoffen zijn ook niet goed voor de auto’s, zo betoogt een advocaat van BMW volgens RTV Noord.

De auto’s waren van de verzekeringsmaatschappij

Je zou zeggen dat de auto’s van BMW zijn en dat het Duitse merk de voertuigen gewoon de shredder in kan rijden, maar dat is niet zo. De verzekeringsmaatschappij heeft BMW betaald voor de auto’s en was dus de eigenaar van de lading. Deze verzekeringsmaatschappij verkocht de auto’s weer door aan een groepje Rotterdamse handelaars. En die wil ze nu alsnog gaan verkopen.

Lees ook: Deze bijzondere auto’s stonden er op de Fremantle Highway

Daarom is er nu een rechtszaak tussen BMW en het groepje handelaren. De handelaars claimen dat ze zes onderzoeken hebben laten uitvoeren naar de auto’s en daaruit bleek dat de voertuigen in prima staat waren. Er zou alleen wat roet op de auto’s hebben gelegen, zo claimen de Rotterdammers. Klein detail: de auto’s stonden al bij een recyclebedrijf toen ze overgenomen werden.

Buiten Europa verkopen?

‘Tijdens de zitting bij de rechter in Den Haag kwam het Rotterdamse consortium met het compromis dat ze de 260 BMW’s zou verkopen in landen buiten Europa, waar de kwaliteitsstandaarden voor auto’s lager liggen’, zo meldt RTV Noord. Hiermee akkoord gaan zou al reputatieschade opleveren voor BMW: waarom zouden klanten in die landen minder waard zijn? Het merk wil dit dus niet.

Hoe groot is het risico dat jij eens roet-BMW krijgt?

Inmiddels zou BMW aan de RDW al gevraagd hebben om de chassisnummers in Nederland te blokkeren. De kans dat jij hier een BMW uit de airfryer krijgt, is dus niet zo groot. Over een maand gaat de rechter uitspraak doen. Hieronder zie je hoe de auto’s destijds van boord reden.

Reacties

  • R072nd Hhw heeft op 18 juni 2024 geschreven:

    Binnenkort dus nìet bij Jetcars.

    • A.somar heeft op 20 juni 2024 geschreven:

      Hoeveel moet het kosten ik wil wel kopen voor een zacht prijsje

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear