Wie het goedkoopst elektrisch een berg wil beklimmen, een ravijn wil oversteken of een stoeprandje wil trotseren in een Defender, kan vanaf nu terecht bij de nieuwe P300e Electric Hybrid-uitvoering. Deze Defender duikt qua prijs en vermogen onder de bestaande PHEV, die trouwens ook blijft bestaan. Voordat fans van fossiele brandstoffen afhaken: er is ook een nieuwe V8 en een nieuwe diesel, waarvan die laatste niet naar Nederland komt.
We gaan zo verder over de nieuwe motoren, maar eerst moeten we het hebben over de nieuwe stoelen op de tweede zitrij in de extra lange Defender 130. De zogenoemde captain chairs kunnen verwarmen en koelen, hebben armleuningen en verstelbare hoofdsteunen. Alle uitvoeringen met een V8 en alle uitvoeringen die beginnen met X hebben deze stoelen standaard.
Verder is er een nieuw ‘Signature Interior’-pakket, wat wederom standaard zit in de X- en V8-modellen en optioneel is voor andere uitvoeringen. Dit pakket voegt 14-voudig verstelbare, verwarmde en gekoelde stoelen voorin toe, samen met meer materiaalkeuzes door het hele interieur, zachte accenten, een zijvak in de middenconsole en een andere dakhemel.
De nieuwe aandrijflijnen van de Defender
Goed, de nieuwe motoren dus. De nieuwe PHEV-aandrijflijn heet P300e Electric Hybrid en bestaat uit een 2,0-liter viercilindermotor met 300 pk en 625 Nm. Daarmee zou je een caravan van maximaal 3.000 kilo kunnen trekken. In de volledig elektrische stand kun je 50 kilometer rijden met een gereduceerde topsnelheid van 140 km/u. Na een half uurtje laden is de batterij van 0 naar 80 procent gevuld.
Daarnaast is er een nieuwe V8 met de naam P425. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft deze achtcilinder 425 pk waarmee deze achtcilinder wat milder is dan de P525. Van 0 naar 100 km/u gaat in de nieuwe V8 in 5,6 seconden. De prijs van de nieuwe V8 is nog niet bekend. Van de nieuwe Defender PHEV dan weer wel. Die kost in Nederland minimaal 87.543 euro, wat hem de goedkoopste Defender maakt. Hiervoor was de Defender 110 SE met P400e-motor de goedkoopste met een prijs van 95.004 euro.
Alleen dit jaar kun je ook kiezen voor de Defender 110 ‘Sedona Edition’. Dit is de Defender hierboven die een rijke rode kleur, 22-inch glanzend zwarte velgen en alle interieuruitrusting van de X-Dynamic HSE-versie krijgt. Deze Sedona-versie heeft ook het kistje dat aan de zijkant is gemonteerd. Hierin kun je volgens Defender ‘natte en modderige kleding of gereedschap’ in vervoeren.
Daarnaast zijn er tal van accessoirepakketten voor de Defender beschikbaar waarmee je alles kunt doen: offroad rijden, écht offroad rijden, rijden als een sportwagen of als een beginner, jezelf beschermen tegen kou of extreme kou, dingen slepen of meer dingen slepen… je snapt het.
TJ heeft op 10 mei 2024 geschreven:
Iemand zicht op de CO2 uitstoot om te zien als hij in België nog als echte dan wel fake hybrid wordt gezien?