Volkswagen heeft er nooit een geheim van gemaakt dat er een ID. Buzz voor zeven personen aan zat te komen. Sterker nog: bij alle versies zaten er zelfs al bekerhouders in de kofferruimte, voor als er ooit een derde zitrij zou komen. Die extra bank is er nu en de elektrische bus krijgt gelijk een paar centimeter extra lengte zodat de achterste passagiers ook lekker kunnen zitten.

De extra lengte van de ID. Buzz met langere wielbasis zit hem in de uitgerekte schuifdeur en de ruimte tussen de achterste zijruit en die daarvoor is wat groter. Stiekempjes gaan we er dus vanuit dat het onderdeeltje waar de bekerhouders inzitten achterin, dus hetzelfde is. Slim bedacht, want zo hoeft Volkswagen maar één soort onderdeel te maken. En dat scheelt geld.

ID. Buzz met langere wielbasis ook voor vijf of zes personen

De Volkswagen ID. Buzz met lange wielbasis is er niet alleen als versie voor zeven personen. Je kunt de langere bus ook krijgen als vijfzitter of als zeszitter, met twee zitrijen in plaats van drie. De Cargo-versie zonder achterbank heeft plaats voor drie personen helemaal voorin, maar een personenversie waar er een bankje voorin zit (dus een achtzitter!) is er helaas niet.

In totaal is de wielbasis 25 centimeter langer en de totale lengte is nu met net zoveel centimeter toegenomen naar 4,96 meter. De lengte en breedte zijn gelijk. De schuifdeur is trouwens 19,2 centimeter gegroeid. De extra lengte staat de Volkswagen ID. Buzz voor zeven personen niet verkeerd; je hebt weleens auto’s die wat uit verhouding raken.

Net als de Volkswagen ID.7 krijgt de ID. Buzz een panoramadak waarvan je de lichtdoorlatendheid kunt regelen. Met de slider verandert het transparante glas in melkglas en houdt zo zonnestralen tegen. Het dak geeft ook 30 centimeter extra hoofdruimte. Door de cabine zijn er genoeg USB-poorten om je telefoon te laden en het infotainmentsysteem heeft de nieuwste software van Volkswagen.

Grotere batterij voor de Volkswagen ID. Buzz voor zeven personen

Door de extra wielbasis is er ook extra ruimte voor batterijen. Daarom is de lange Buzz leverbaar met een 86-kWh accupakket. Eerder kon je alleen 77 kWh bestellen. De actieradius is nog niet bekend. De nieuwe elektromotor van de ID.7 met 286 pk en 550 Nm komt ook naar het busje. Dit is ruim 80 pk en 200 Nm meer. Deze ligt achterin en drijft de achterwielen aan.

De updates van de ID. Buzz met lange wielbasis zullen uiteindelijk ook wel naar de meer bescheiden versie komen. Wat de nieuwe ID.Buzz voor zeven personen moet gaan kosten, is nog niet bekend.

Reacties

  • Dave heeft op 2 juni 2023 geschreven:

    286 pk, 550 Nm en achterwielaandrijving in een verlengde bus.
    Als je de ESP volledig kunt uitschakelen wordt dat lekker driften als ie leeg is!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)