Je zou Deus Ex Machina met een beetje fantasie het Ferrari van de motorfietswereld kunnen noemen: ze verkopen vooral petjes en T-shirts, maar wat ze met de opbrengsten daarvan vervolgens op wielen weten te zetten, tart iedere verbeelding. Deus is al jaren over de hele wereld immens succesvol als lifestylemerk, maar hun hart blijft liggen bij smaakvol omgebouwde motorfietsen. De waarnemer van Deus in Japan, Matthew Roberts, kwam onlangs op de proppen met deze uitvoerig aangepaste Honda VTR250, liefkozend The South Paw genoemd.
De VTR250, eind jaren ’90 geïntroduceerd, was nooit erg populair in de customwereld vanwege zijn lastig aan te passen trellisframe. Roberts zag echter mogelijkheden en ontwierp er een uit koolstof- en glasvezel opgetrokken body omheen. De standaard airbox en carburateurs zaten de montage van een nieuwe tank in de weg, maar hun plaatsing bleek na veel testwerk essentieel voor de performance van de kleine V-twin. Dus verhuisde de tank naar achter, waar hij tevens dienstdoet als subframe.
De vuldop vind je onder het prachtige, slanke, handgemaakte alcantara zadel.
Deus monteerde een set 17-inch Excel-velgen met Metzeler-banden, nieuwe remmen (320 millimeter en twee zuigers vóór) uit Brembo- en Nissin-onderdelen, en een 2-in-1-uitlaat van Mugen die nogal wat rasperige herrie schijnt te maken.
Ook verbouwden ze een plak aluminium tot een startnummerplaat met ingebouwde led-verlichting; ingenieus. De voetsteunen werden 130 millimeter naar voren en 40 millimeter naar beneden verplaatst – essentieel als je van plan bent om zijwaarts door de modder te gaan glijden. Een heerlijke retro-kleurencombinatie zorgt dat we bij een aanblik op deze motorfiets nog eens extra week in de knieën worden.
Reacties