Het was een veelbewogen jaar, 2024. Als het gaat om autoverkoop weten we allemaal dat Tesla het goed gedaan heeft. De Model Y is immers de bestverkochte auto. Sowieso staat de lijst vol met medium geëlektrificeerde crossovers. Dat is een ander iets dat opviel: er stonden ook veel dure auto’s hoog genoteerd. En dat riep bij ons weer een vraag op: als je dan toch een duurdere auto gaat kopen, waarom niet meteen eentje die briljant is?

Want voor 2024 viel op dat er een hoop goede auto’s nauwelijks verkocht werden. In sommige gevallen zijn de cijfers best zorgwekkend, want het betekent dat in Nederland het animo voor geweldige auto’s erg laag ligt. Natuurlijk, sommige auto’s zijn relatief oud of vrij prijzig door belastingen (vaak ook een combinatie), maar dan is het jammer dat deze auto’s nauwelijks werden verkocht:

Alle Jaguars: 91 exemplaren

Voor iedereen die moeite heeft met een avant-gardistische aankondiging en dat Jaguar zich binnenkort als Bentley-concurrent gaat identificeren: dit is de reden. Jaguar heeft lange tijd geweldige auto’s gebouwd en de reclames (It’s good to be bad) waren briljant. Het zorgde niet voor de gehoopte omzet. Afgelopen jaar verkocht Jaguar 91 auto’s. In totaal! Opvallend is dat de F-Type (6) populairder was dan de XE (2) en XF (3) bij elkaar.

jaguar stopt met verbrandingsmotoren

De crossovers deden het – naar verhouding – redelijk goed. De meest populaire Jaguar in 2024 was de E-Pace, waarvan er 38 op kentekent gingen. De F-Pace (een iets grotere crossover) ging 37 maal over de spreekwoordelijke toonbank. Van de elektrische I-Pace – ooit een vooruitstrevende auto – werden er 7 verkocht.

Mazda MX-5: 86 exemplaren

Om heel eerlijk te zijn: de Mazda MX-5 verkocht in 2024 beter dan in 2023 (75). In beide gevallen is het te weinig voor een auto waar eigenlijk geen nadelen aan vastzitten. De MX-5 ziet er nog altijd vers uit, ze rijden uit de kunst, ze zijn goedkoop in gebruik én de afschrijving valt mee. Voor dit jaar werd het einde van de 2.0-motor aangekondigd.

Mazda MX-5 Homura rijdend voorkant

Volgend jaar zal dit aantal dus nog lager kunnen uitvallen. Dus mocht je er eentje overwegen: doen. Het is een – helaas – een uitstervend soort auto. Een roadster met achterwielaandrijving is erg zeldzaam. BMW verkoopt nog wel de iets duurdere en zwaardere Z4. Verder is er eigenlijk niets meer, zelfs in het Verenigd Koninkrijk – ooit de bakermat voor betaalbare open sportwagens – zijn er nauwelijks betaalbare roadsters te vinden.

Porsche 718: 53 exemplaren

De Porsche 911 is een geweldige auto. Maar stel, je kunt voor minder geld een puurdere rijdersauto kopen die over nagenoeg dezelfde kwaliteiten beschikt. Zou je dat doen? Nou, nee, in Nederland kennelijk niet. Want de Porsche 718 verkocht aanzienlijk minder dan de Porsche 911 (332 stuks). Net als vorig jaar was de 718 Cayman (35) iets minder impopulair dan de 718 Boxster (18).

Porsche 718 Spyder RS

Dat is harstikke zonde. De opvolger staat in de coulissen, maar zal geheel elektrisch zijn. Nu zijn we erg benieuwd hoe dat uitpakt (die Taycan was een goede voorbode van een elektrische Porsche), maar het lichtvoetige, kwikzilverige rijgedrag in combinatie met het geluid van een huilende zescilinder blijft voorlopig aantrekkelijker. Over een jaar of 30 zijn dit ongetwijfeld gewilde klassieker en baal je ervan dat je hem niet gekocht hebt toen het nog kon.

BMW 8-serie: 37 exemplaren

BMW krijgt vaak kritiek op het gevoerde designbeleid. In commercieel opzicht pakt het bijna altijd goed uit. Want ja, een BMW XM en 7-serie zijn opvallend tegen het groteske aan (afhankelijk van je smaak) en rijden niet écht als een BMW, dat maakt niet uit. Ze verkopen relatief gezien best aardig in Nederland. De BMW 8-serie is zeer fraai en onmiskenbaar BMW en daar kijkt niemand naar om.

BMW M8 Final Edition wit zijkant voor rechts

Het model loopt al op zijn einde. Misschien kunnen ze bij de BMW-dealer een leuke deal doen. Een 840d xDrive Gran Coupé klinkt toch als de ideale familieauto voor de chiquere vakanties? Of een M850i Cabrio voor het zomerhuis in Portugal. De meest sportieve 8-serie, de M8 Coupé, gaat er binnenkort uit, overigens. Drie keer reden waarom. Wees er snel bij nu het nog kan.

Audi e-tron GT: 31 exemplaren

Nee, we missen niet alleen maar auto’s met dikke verbrandingsmotor. Een goede auto is een goede auto, ongeacht de aandrijving en de e-tron GT is een hele goede automobiel. De Taycan verkoopt aanzienlijk beter in Nederland en dat is zonde, want eigenlijk is de e-tron GT veel mooier. Zeker schuin van achteren is het een zeldzaam fraaie verschijning, terwijl de Taycan ietwat badkuip-esque is vanuit die hoek. Het interieur is typisch Audi en dat is een compliment. Misschien zelfs fraaier dan dat van de Porsche Taycan.

Audi RS e-tron GT performance Exclusive Edition (2024) grijs zijkant links voor parkeerplaats

Het is ook een van de leukst rijdende Audi’s. Een e-tron GT gaat beter dwars dan een RS 6. Maar ja, de Porsche-badge staat hoger in de rangorde. Een andere reden dat de Porsche populairder is, is dat je die kunt krijgen met enkel achterwielaandrijving. Die versie is goedkoper dan de e-tron GT. Dus ja, voor minder geld denken de buren dat het beter met je gaat. Wel even de badge-delete optie aanvinken, zodat de mensen niet kunnen zien dat je de instapversie hebt.

Alfa Romeo Giulia: 24 exemplaren

Dit lijstje staat vol met sportwagens die al een tijdje op de markt zijn. De Giulia stuurt ook sportief en is ook al langer op de markt, maar is gewoon een keurige premium D-segmentauto. Het grootste probleem is dat er nauwelijks keuze is. Je kan ze alleen krijgen met de 280 pk benzinemotor en vierwielaandrijving. Dat blijft een gekke gedachte: dan ontwikkelt Alfa Romeo een platform met achterwielaandrijving en is AWD de enige keuze.

Voor de instapper moest je minimaal 70 mille voor meenemen (nu zelfs minimaal 80), waardoor de auto zichzelf uit de markt prijst. De Quadrifoglio is wat dat betreft betere waar voor je geld. Die kost nu ongeveer hetzelfde als een BMW M3 en minder dan een Mercedes-AMG C 63. Dan is de Giulia de meest pure sportsedan, ook al is het infotainmentsysteem ietwat simpel. Daar hoor je niemand over op Pebble Beach in 2054.

Alpine A110: 24 exemplaren

Het is de best verkochte Alpine van Nederland, want van de A290 werd de eerste op kenteken gezet. We hebben zo’n vermoeden dat daar nog een hoop bijkomen en bij de A110 niet. Ook de A110 loopt al ietsje langer mee, maar bij een sportwagen is dat minder erg. Een sportwagen moet sensationeel rijden, spectaculair uitzien en een bak beleving bieden. Dat de A110 met verve.

Alpine A110 R (2023)

Het grappige is, dat het best verstandige auto’s zijn. Dankzij het lage gewicht zijn ze vrij zuinig en goedkoop in de motorrijtuigenbelasting. De afschrijving valt ook enorm mee, omdat iedereen wel een A110 voor erbij wil. Alleen dus niet nieuw, want de importeur er slechts 24. Er komen een hoop nieuwe Alpines bij, maar die ontlenen hun sportieve imago aan deze auto, die daadwerkelijk sportief is.

Lotus Emira: 8 exemplaren

Het is misschien wel de mooiste auto van het moment. De Lotus Emira is laag, breed en eenvoudig gelijnd. Ook het interieur mag er zijn. Toch waren er slechts acht klanten voor te porren in ons land. Het is de laatste échte Lotus, een lichtgewicht sportwagen met focus op handling. De andere modellen zijn toch meer Chinese elektrische auto’s met een Lotus-badge erop.

Lotus Emira Turbo SE blauw (2024) zijkant links schuin achter

Dit is nog een lichtgewicht sportwagen met epische handling. Zelfs met de viercilinder motor is het een geweldige auto. Of beter gezegd, juist met die viercilinder. Deze is ietsje lichter en heeft een veel betere automatische transmissie. Gelukkig kun je ze nog bestellen. Doe dat snel, want anders zijn Lotussen net zo Brits als Babi Pangang van het Chinees-Indisch Specialiteiten Restaurant Indonesisch is.

Maserati Gran Turismo: 6 exemplaren

We tellen de Cabrio er even bij, anders werden er maar vijf stuks verkocht dit jaar. Dit is een nieuw model voor Maserati en de levering moet nog op volle gang komen. Toch is zes stuks te weinig. Lamborghini verkocht twee keer zoveel stokoude Huracáns die ook nog eens duurder zijn. Ferrari zette bijna drie keer zoveel Roma’s op kenteken.

maserati granturismo voorkant sneeuw

Zelfs de BMW 8-serie (die ook in dit overzicht staat), scoorde beter. Het is helemaal bijzonder als je bedenkt dat je keuze hebt uit een temperamentvolle biturbo zescilinder óf potente elektroaandrijving. Dit is namelijk een vrij recente auto met nieuwerwetse techniek. Het is ook nog eens een bloedmooie verschijning en voor het type auto is deze praktisch bovendien. Misschien dat de GT toch iets te hoog geprijsd is.

Ford Mustang: 3 exemplaren

Drie stuks. Slechts drie exemplaren. Het is aannemelijk dat één daarvan een demonstratiemodel van de importeur was.. De Ford Mustang is een icoon en een van de laatste echte auto’s. Daarmee bedoelen we een grote, achterwielaangedreven coupé met handgeschakelde versnellingsbak en atmosferische V8. Het nadeel is dat de prijs wat hoog is door de belasting. Maar dan nog, voor 145 mille zijn er niet veel achtercilinders (zonder elektrische ondersteuning).

Ford Mustang Dark Horse 2024

Het grote probleem is dat je gewoon weet dat meer dan de helft belasting is. In de Verenigde Staten kost een Mustang met V8 ongeveer 55.000 dollar en dat is ongeveer dezelfde auto die hier dus een ton meer kost. En dan moet je hem nog voltanken (die 5,-liter V8 lust een slokje) en zal de afschrijving fors zijn de eerste jaren.

Toyota GR 86: 2 exemplaren

We wisten dat het einde van de Toyota GR 86 aanstaande was. De auto werd in juli 2024 uit de verkoop gehaald vanwege niet-voldoen aan strenge EU-veiligheidseisen. We hadden een ruin van duizenden autofans verwacht om nog snel een GR 86 te scoren. Net als met de Ford Mustang is de GR 86 een vierzits cabrio met achterwielaandrijving, handbak en atmosferische motor. De handling is zo mogelijk nog beter van de GR 86.

Toyota GR86 drift

De GT 86 (de voorganger) had nog wel wat nadeeltjes, zoals de beruchte dip in koppel, het matige geluid dat de motor produceert en de ietwat tegenvallende prestaties. Dat is met deze GR 86 rechtgezet. Een zeldzaam goed uitgebalanceerde auto. En ja, we weten dat 65.000 euro veel geld is voor een auto, maar dat betaal je voor een Golf GTI ook. Dat is dan gewoon een hatchback met voorwielaandrijving en dikke motor. De GR 86 is een raszuivere sportcoupé. 2 mensen wisten dat in 2024 op waarde te schatten.

Lexus LS: 1 exemplaren, eh, exemplaar

Wat is de beste auto ter wereld? Is dat niet de duurste, meest luxueuze en grootste auto van het betrouwbaarste premiummerk? Dan is het deze Lexus LS. Daarvan kochten jullie er eentje! Ja, jullie moet dus ‘je’ zijn. Wellicht was het een Lexus-dealerdirecteur die er maar eentje op kenteken zette. De Lexus LS is een onderscheidende limousine, zonder dat deze enorm extrovert is. Het interieur is nog altijd heel erg fraai, ook al is het niet meer de nieuwste auto in zijn klasse.

Lexus LS500h AWD (2023) zijkant schuin achter

Het mooie is dat Lexus niet de focus had op zoveel mogelijk technologie en schermen, maar zich concentreerde op échte luxe. Dure materialen en fraai design geven deze auto een hele bijzondere ambiance. Daarmee is de Lexus LS zeer tijdloos en de perfecte auto om over 15 jaar als Youngtimer te rijden. Maar ja: er is dus geen groot aanbod qua occasions.

Reacties

  • Tayci heeft op 4 januari 2025 geschreven:

    De reden dat ik als Audi rijder toch voor een Taycan Sportturismo heb gekozen is simpel:
    De brievenbus kofferbak van de Etron GT is echt waardeloos voor een daily driver.
    Hadden ze er een grote achterklep ingezet of een avant versie gemaakt, dan hadden ze er zeker veel meer van verkocht.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)