Misschien vergissen we ons, maar het zou kunnen dat het ooit zo brave Toyota de laatste tijd een punt probeert te maken. Een CEO die over de Nürburgring racet, een Yaris met rallygenen, succes in uiteenlopende autosporttakken als de Dakar, Le Mans en NASCAR, een Prius en hybride Corolla die zowaar best goed sturen. Het schijnt zelfs dat er eens iets geroepen is over saaie auto’s en het afstand nemen daarvan, maar dat hebben we vreemd genoeg gemist.

De spil van alle sportieve aspiraties is Toyota’s Gazoo Racing-afdeling, kortweg GR. Hun nieuwste creatie is de opvolger van de alom geliefde kleine dwarsligger GT86, die voor de eenduidigheid nu de naam Toyota GR86 draagt.

De Toyota GR86 volgt een bekend recept

De ingrediënten zijn bekend: coupé, compacte afmetingen, laag gewicht, boxermotor laag voorin, achterwielaandrijving en veel mogelijkheden tot tuning, want dat doen mensen nu eenmaal met rappe Japanners. Ook de oude GT86 werd door zijn bestuurders volop aangepast, maar een belangrijke reden daarvoor was ook dat ie standaard niet erg vlot van z’n plek kwam. Geen nood: dat kwaaltje zegt Toyota nu te hebben verholpen.

Loop op ’m af en hij ziet er eigenlijk best lief uit, die Toyota GR86. Zeker naast z’n grote broer, de aan alle kanten bruut met samoeraizwaarden bewerkte Supra. Het is een strak en functioneel vormgegeven autootje dat misschien zelfs een beetje anoniem zou zijn als z’n coupévorm niet zo bij het andere wegverkeer zou afsteken.

Veel vermogen was niet het hoogste doel voor de Toyota GR86

Z’n achterklep heeft lichte Bangle-neigingen, maar het feit dat de luchtopeningen in z’n flanken er niet voor de sier zitten, maar functioneel zijn (daar kan die Supra nog wat van leren), stellen we zeer op prijs. Toyota had er best 400 pk in kunnen proppen, maar dat zou een beetje voorbijgaan aan het doel: een behapbare en benaderbare performance-auto aanbieden voor een vriendelijke prijs. Op dat laatste, de Nederlandse lezer voelt de bui alweer hangen, komen we straks nog even terug.

De cijfers die Toyota noemt, zijn alsnog veelbelovend. De viercilinder boxermotor is terug, maar werd opgeboord van 2,0 naar 2,4 liter. Hij levert nu 234 pk en 250 Nm; dat was 200 pk en 205 Nm. Maar het grootste nieuws is dat hij meer toeren kan draaien en dat dat hogere koppel vroeger en over een groter bereik beschikbaar is.

Je merkt het verschil met de GT86

Moest je voorheen echt tegen het rode gebied aan blijven schurken om er een beetje vaart in te krijgen, nu sleurt de (nog altijd turboloze) motor er al stevig aan vanaf minder dan 4.000 tpm. Dat dat een flink verschil maakt, zie je meteen terug in de 0-naar-100-tijd: 6,3 seconden tegen 7,6 voor de oude GT86.

De ingenieurs wisten de carrosserie flink te verstevigen: zo is de voorkant 60 procent beter bestand tegen laterale krachten en ging de torsiestijfheid met 50 procent omhoog, dit alles dankzij slimme lijmtechnieken en de rijkelijke toepassing van hogesterktestaal. Dat het geheel toch 10 kilo lichter is dan voorheen, is een extra kroon op de inspanningen.

Er passen vier wielen achter in de Toyota GR86

Mooi detail: als je het (nagenoeg onbruikbare) achterbankje neerklapt, passen er precies vier wielen met banden achterin. Handig voor circuitdagen, glundert Toyota. Als bestuurder zit je iets dichter bij de grond in de GR86, en voor de echte nerds willen we even genoemd hebben dat het zwaartepunt van de auto zelf 1,6 millimeter lager ligt. Ja, we dachten het al te merken.

Het interieur zal geen prijzen winnen voor z’n materiaalgebruik of geïnspireerde vormgeving, maar de doelmatigheid stemt ons vrolijk. We hebben het vermoeden dat het ontwerpteam ’s ochtends door een deur moest met een bordje ‘let op: afleiding DOODT’ erop. Een stuur, een pook, drie pedalen, simpele instrumenten, een scherm zonder navigatie (maar met CarPlay), een handvol knoppen. Er zit nog net een joystickje op het stuur voor de boordcomputer en een bungelend stengeltje voor de cruisecontrol, maar dat was het dan ook. Dit is een van de zeldzame auto’s die niet stukje bij beetje in een rollende telefoon verandert.

De coupé is ‘gepast snel’

Want een telefoon is wel het laatste waar je mee bezig wilt zijn als je met de Toyota GR86 op pad gaat. Soms, zeker in deze tijden van 600 pk sterke elektrokanonnen, vergeten we even hoe heerlijk het is om in iets te rijden dat ‘gepast snel’ is, met precies genoeg performance voor de echte wereld. Onze eerste gedachte als we de GR86 opjutten: dit is hoe het zou zijn als Porsche met een back-to-basics instapsportauto onder de 718 zou komen.

Je rijdt ’m met kleine bewegingen, vanuit je polsen en enkels. Alles is licht en direct, het stuurtje is klein, het gaspedaal vinnig, het pookje nauwkeurig. De zitpositie is briljant en de stoelen geven goede steun rond je middenrif en schouders. De motor smacht naar toeren, zozeer dat hij wat traag terugvalt bij snel opschakelen – mogelijk het enige wat je een beetje in de weg kan zitten, maar niet storend genoeg om de GR86 niet 100 procent van de tijd op z’n max te willen rijden. Het mooie is: vaak dat kan ook, omdat de snelheden niet gestoord hoog liggen.

De Toyota GR86 kan prima driften

Ga in een bocht wat vroeg op het gas en je voelt hem wringen – deze auto is gemaakt om dwars te gaan. Zet door en hij laat zich prachtig balanceren en controleren. Rijmodi zijn er niet, alleen een Track- en een Off-stand voor de tractie- en stabiliteitscontrole. De Toyota GR86 smeekt je haast om ze uit te zetten en hem de vrije teugels te geven. Het onderstel is ferm en standvastig en zorgt dat het lichte ding als een waterjuffer door de bochten huppelt. En hij klinkt heerlijk rauw en snerpend.

Ja, van ons niets dan lof over Toyota’s nieuwste rij-instrument. We ervaren ’m op hete Spaanse bergwegen en op een speels circuit, maar juist in ons drukke Nederland zul je aan dit gewillige, vriendelijke autootje veel meer hebben dan aan sneller spul dat je nergens kunt benutten. Het is het ideale tegengif voor alles wat je mogelijk niet bevalt aan moderne auto’s: te veel tech, te weinig emotie, te gemakkelijke prestaties.

De prijs van de Toyota GR86 in Nederland

En net nu je denkt: die moet ik hebben, komt de koude douche. Want in CO2-angstig Nederland kost de GR86 geen kleine 35 mille, zoals in België en andere landen, maar 60.995 euro. Of zelfs 64.495 euro voor deze Premium met grotere wielen, betere banden, stoelverwarming en andere extra’s.

En om het dan nóg lastiger te maken, mag je er niet te lang over nadenken. Na de zomer van 2024 zal de Toyota GR86 namelijk niet langer in Europa te krijgen zijn, omdat hij qua constructie niet kan voldoen aan de eisen voor rijhulpsystemen die vanaf dat moment gelden. Dus val je voor dit baasje van puur stuurplezier, beslis dan snel – spijt krijg je toch niet.

Specificaties Toyota GR86 (2022)


Motor
2.387 cc
viercilinder boxer
234 pk @ 7.000 tpm
250 Nm @ 3.700 tpm
Aandrijving
achterwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 6,3 s
top 226 km/u
Verbruik (gemiddeld)
8,8 l/100 km
200 g/km CO2 (G-label)
Afmetingen
4.265 x 1.775 x 1.310 mm (l x b x h)
2.575 mm (wielbasis)
1.275 kg
50 l (benzine)
226 l (bagage)
Prijzen
€ 64.495 (NL)
€ 37.030 (B) – Sport

Reacties

  • Jelle heeft op 16 augustus 2022 geschreven:

    Jongens, het moet jullie toch bekend zijn dat de GR86 NIET de opvolger is van de GT86, valt me toch echt een beetje tegen van jullie….

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)