‘Het ligt niet aan jou, het ligt aan mij’, klinkt het in Meppen, net over de grens in Duitsland. Ja, deze 21 Supra’s gaan allemaal uit elkaar. Sterker nog: een groot deel is al gedemonteerd. Het klinkt zonde – en dat is het eigenlijk ook wel – maar deze Supra’s mogen niet verkocht worden aan consumenten. Ze zijn door Toyota bij het demontagebedrijf neergezet om in onderdelen uit elkaar gehaald te worden. Alleen de airbags en de carrosserie mogen niet verkocht worden, de rest is te koop.
Het gebeurt meer dat gloednieuwe en relatief jonge auto’s zonder schade bij een demontagebedrijf terechtkomen. De redenen lopen uiteen. Het kunnen bijvoorbeeld testauto’s zijn geweest die een zwaar leven hebben gehad. Of juist preproductiemodellen die nog niet helemaal klaar waren. Kwalitatief kunnen ze het een en ander mankeren en merken willen niet dat ze bij consumenten terechtkomen.
Waarom gaan deze 21 Toyota Supra’s uit elkaar?
De reden waarom deze ongebruikte Supra’s gedemonteerd moeten worden, mag het bedrijf niet delen. Dat vertelt een woordvoerder aan TopGear. Het komt bijvoorbeeld weleens voor dat er iets fout gaat bij de productie, maar omdat het zo kostbaar is om de fabriek stil te leggen, blijft de productie draaien. De auto’s van deze lichting missen dan bijvoorbeeld bepaalde opties en zijn niet geschikt voor de verkoop. Ze worden dan geveild aan demontagebedrijven die ze dan verplicht uit elkaar moeten halen.
Mogen ze er geen raceklasse mee oprichten?
Als die 21 Supra’s niet meer verkocht mogen worden voor op de openbare weg, dan kun je er nog genoeg leuks mee doen. We zaten zelf te denken aan een leuke raceklasse op Zandvoort met een stuk of vijftien auto’s. Dan hou je er vijf over voor reserve-onderdelen. Van de laatst overgebleven Supra bouw je dan een mooie race-simulator. Maar helaas, contractueel is het demontagebedrijf Kempers verplicht om de carrosserieën en de airbags aantoonbaar te vernietigen.
Dit doet misschien nog wel meer pijn
De Supra’s zijn niet de enige auto’s die pijn doen om te zien. Bij Kempers staan ook nog twee heel dikke Audi’s te wachten op een noodlottig einde. Beide schadevrij. De eerste is een witte Audi A1 Quattro. Van deze zeldzame hatchback bouwde het merk slechts 333 productie-exemplaren. Voorin ligt een 2,0-liter viercilinder met 256 pk. Tegenwoordig brengen de auto’s gemakkelijk 50.000 euro op. Als je nog een uniek setje velgen zoekt…
Ook deze Audi R8 staat te wachten op zijn einde. Zowel de R8 als de A1 Quattro komen bij Audi vandaan en waren daar testauto’s. ‘Testauto’s worden soms na lange tijd pas door specifieke afdelingen vrijgegeven. Soms hebben we nog oudere modellen’, zegt een woordvoerder van Kempers aan TopGear. Helaas, je kunt ze niet meer redden. Ze gaan echt uit elkaar.
Reacties
J. Verweij heeft op 29 december 2021 geschreven:
Jammer kunnen mooi voor een technische school dienen . Voor een lts ofzoiets en een goede monteur is in de toekomst nog moeilijk te vinden. J. Verweij
Kunnen deze niet geschonken worden als didactisch materiaal aan technische scholen met een afdeling autotechnieken of (en) carrosserie? Toen ik technisch adviseur was in het KA-Leuven kregen wij ook zo’n wagen van een invoerder.
J. Verweij heeft op 29 december 2021 geschreven:
Jammer kunnen mooi voor een technische school dienen . Voor een lts ofzoiets en een goede monteur is in de toekomst nog moeilijk te vinden. J. Verweij
Jan heeft op 25 december 2021 geschreven:
Dat zeggen ze van jou waarschijnlijk ook.
TR heeft op 24 december 2021 geschreven:
@Linda, Tis maar wa ge lelijk vind
JoP heeft op 24 december 2021 geschreven:
Kunnen deze niet geschonken worden als didactisch materiaal aan technische scholen met een afdeling autotechnieken of (en) carrosserie? Toen ik technisch adviseur was in het KA-Leuven kregen wij ook zo’n wagen van een invoerder.
Xavier heeft op 24 december 2021 geschreven:
Het kan zijn dat deze auto’s noch 6d Temp zijn en dus niet meer op kenteken gezet mogen worden.
Tashveer Milionaire heeft op 24 december 2021 geschreven:
Wow
Bassie b heeft op 24 december 2021 geschreven:
Helemaal mee eens!
Bassie b heeft op 24 december 2021 geschreven:
Helemaal mee eens
Barracuda heeft op 24 december 2021 geschreven:
VW sloeg er gewoon een nieuw chassis nummer in en duwde ze weer de markt op…
Linda heeft op 24 december 2021 geschreven:
Ach ze zien er toch niet uit lelijke bakken