Springt eerder van het scherm, nietwaar? Dit, mensen van internet, is de Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival, een moderne replica van de auto die zijn klasse won tijdens de 24 uur van Le Mans in 1965.

Bizzarrini werd in de jaren zestig opgericht door Giotto Bizzarrini, een voormalig Ferrari-ingenieur die aan de 250 GTO had gewerkt en later hielp bij de ontwikkeling van de V12 die werd gebruikt in Lamborghini’s eerste productieauto, de 350 GT. Het bedrijf hield niet tot het einde van het decennium stand, maar is sindsdien nieuw leven ingeblazen door een Koeweitse investeerder.

De Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival is een nieuwe oude auto

Wat je hier dan ziet, is de eerste poging van het merk in zijn nieuwe vorm. Het bedrijf heeft er alles aan gedaan om dit prototype zo getrouw mogelijk aan het origineel te maken, met een paar aanpassingen om te voldoen aan de huidige veiligheidsnormen. De Bizzarrini 5300 GT Corsa Revival wordt, net als het origineel, met de hand gebouwd.

Na het opsporen van de originele bouwtekeningen en het spreken met experts die betrokken waren bij het maken van de auto in de jaren zestig, slaagde Bizzarini er zelfs in om een ​​origineel paneel te vinden dat niet aan licht was blootgesteld. Hierdoor was de lak nog niet vervaagd, waardoor het de exacte kleur Rosso Corsa van bijna zes decennia geleden kon worden nagemaakt.

De auto speelt een beetje vals met koolstofvezel

De auto wordt aangedreven door een 5,3-liter V8 met Weber-carburateurs en met meer dan 400 pk. Het gewicht is op slechts 1.250 kilo gehouden. De carrosserie is namelijk van koolstofvezel. ‘Als het beschikbaar was geweest, denken we dat Giotto Bizzarrini vrijwel zeker koolstofvezel in zijn raceauto’s zou hebben gebruikt’, zegt Richard Quinlan van Bizzarrini. Wat betreft de andere moderne aanpassingen: de brandstoftank is verplaatst (en hij is iets kleiner), er is een rolbeugel om bestuurder en passagier te beschermen en er zijn nu schijfremmen rondom.

‘We hebben een ambitieuze langetermijnvisie voor het merk Bizzarrini, en de 5300 GT Corsa Revival dient als introductie of als herinnering aan het legendarische erfgoed van Bizzarrini’, zegt Simon Busby van Bizzarrini. ‘We waren enthousiast over de prestaties van de auto tijdens de uithoudingstests en hij leverde dezelfde adrenaline-aangedreven rijervaring op als het originele ontwerp van Giotto Bizzarrini.’

Er komen slechts 24 Bizzarrini 5300 GT Corsa Revivals

Slechts 24 exemplaren zullen met de hand worden gebouwd in een fabriek in het VK, en de eerste leveringen zullen naar verwachting in mei plaatsvinden. Over de prijs is echter nog niets bekend. Heeft iemand zin om zijn kleingeld bij elkaar te scharrelen?

Reacties

  • GrifoBe heeft op 1 april 2022 geschreven:

    Dit zijn neppers die alleen het uiterlijk hebben van de oorspronkelijke Bizzarrini’s. Zoals Volkswagen een niche in de markt heeft gecreëerd met een duur gekochte badge van Bugatti, het blijven VW’s maar de badge doet het goed bij de nieuwe rijken die toch geen gevoel hebben voor historie. Giotto Bizzarrini leeft nog altijd maar heeft niets te maken met deze auto’s. En er worden nog steeds neppers van Bizzarrini’s gebouwd en via gerenommeerde veilinghuizen als origineel te koop aangeboden. In Clusone Italië hebben voormalige werknemers van Iso Rivolta enige jaren geleden nog enkele re-creations gemaakt van de Iso Grifo A3/c (het type ontwikkelt door Bizzarrini en later door hem onder zijn naam verkocht), maar dan wel met toestemming van de familie Rivolta.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear