
Op de redactie van TopGear genieten we intens van zogeheten restomods. Denk aan de ooit roestige en nu glimmende schepsels waar bedrijven als Singer mee op de proppen komen. En we discrimineren niet; het hoeft niet altijd een Porsche 911 of Ford Mustang te zijn. Sterker nog; het hoeft niet altijd een glimmend eindproduct te zijn. Neem deze Ford Bronco, die onder handen is genomen door het team van Icon.
Laat je oogballen maar eens even los op deze ‘Derelict’ (vertaald naar ‘verlaten’) Icon Bronco. De restomod is gebaseerd op het unieke Roadster-model, dat alleen in 1966 van de productieband rolde. Je kunt het zien als de strandbuggy onder de Bronco’s: hij heeft geen verwarming, geen radio, geen deuren én geen dak. Een soort van Bronco Superleggera, als het ware.
Oud van buiten, nieuw van binnen
Hoewel het ding aan de buitenkant op een wrak lijkt, is het onderhuids een stuk beter gesteld met deze Bronco. Dat is dan ook precies het doel van restomods: het originele uiterlijk in grote lijnen behouden en de binnenkant voorzien van nieuwe techniek.
Icon heeft een gloednieuwe 5,0-liter ‘Coyote’ Mustang-V8 de Bronco geknald. De Ford-motor is gekoppeld aan schakelbak met vijf versnellingen. Een motor die goed is voor maar liefst 432 pk. Vandaar dat er Brembo-remmen achter de 18-inch wielen hangen. Op maat gemaakte wielen, die het voor het ongetrainde oog moeten doen lijken alsof ze rechtstreeks uit de jaren zestig komen. Restomod, weet je nog?
Meer van TopGear


Ford-dealers gaan nu zelf auto’s van klanten ‘chippen’ voor meer vermogen

Ford probeert letterlijk Jeep-klanten weg te kopen (met 1.000 dollar per klant)

Ford Bronco DR review: De bruutste uitvoering voor de Baja 1000-race, die je gewoon kunt kopen

De vliegende Ford Raptors: Vliegles voor gevorderden in de F-150 en Bronco

Ford Bronco Raptor vs Ford F-150 Raptor R: Welke is het beste in de woestijn?

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dit automerk betaalt de benzine van zijn klanten, maar daar zullen de klanten niet echt blij mee zijn

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze heerlijke Volkswagen Kever heeft niet de motor die je misschien zou verwachten

Restomods: genieten met drie Italianen en een Zweed

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
