Het is misschien wel de meest iconische stationwagon ooit gemaakt: de Volvo 850 T-5R. Natuurlijk dromen we allemaal van Ferrari’s, Porsches en McLarens, maar we weten dat die auto’s bij een droom zullen blijven in veel gevallen. Daarom zijn vaak de snelle versies van relatief normale auto’s zo populair: als je heel erg je best doet in het leven, zou je er eentje kunnen veroorloven. En als het niet nieuw is, dan wel gebruikt. En daar komt deze gele Volvo 850 T-5R Estate om de hoek kijken.
De Volvo 850 was destijds de opvolger van de nogal belegen doch onverwoestbare Volvo 700-serie. Volvo wilde zichzelf een wat hipper imago aanmeten, zonder de oorspronkelijke doelgroep uit het oog te verliezen. De eerste stap werd gezet met de 850 T-5. Ineens was daar een Volvo die mee kon komen met BMW’s. De T-5R deed er een stap bovenop. Ondanks het hoekige exterieurdesign was de luchtweerstand met een Cw-waarde van 0,29 erg laag.
Automaat voor deze gele Volvo 850 T-5R Estate
De motor was de B5234T5, een 2,3-liter vijfcilinder met een enorme turbo erbovenop. Deze leverde in de T-5R maar liefst 240 pk en 330 Nm. Vervolgens kon je kiezen uit een handgeschakelde versnellingsbak met vijf verzetten of een viertrapsautomaat. De auto op deze pagina heeft die automaat, want het is een Amerikaans exemplaar. In combinatie met de bijzondere lakkleur – Cream Yellow – is dit een van de 49 exemplaren die daar ooit geleverd zijn. Kijk, dat is zeldzaam en bijzonder.
Die vlavlipgele kleur is inmiddels wel iconisch te noemen. Zeker in combinatie met de lagere rijhoogte en antracietkleurige velgen is het nog altijd een opmerkelijk verschijning. Alsof Bram van boekhouding ineens een vlavlipgeel pak had aangetrokken, met antracietkleurige gympen. De wereld zou nooit meer hetzelfde zijn.
Lees ook: Auto’s die je 10 jaar geleden had moeten kopen
Ga jij hem de nodige liefde en aandacht geven die die nodig heeft?
Dit exemplaar is een bewijs dat deze generatie Volvo’s ook zeer betrouwbaar zijn. Je ziet nog geregeld een 850 of V70 (wat feitelijk gewoon een gefacelifte 850 was) rondrijden in ons land. Over ons land gesproken, er staat eentje met 460.000 kilometer op de klok die nog 19.995 euro moet kosten. Mocht je iets avontuurlijker van aard zijn kun je dus ook deze uit de VS importeren. Het is niet het mooiste exemplaar: een beetje optische liefde en mechanische aandacht kunnen absoluut geen kwaad.
De veiling staat op het moment van schrijven op 8.655 dollar. Met 429.000 kilometer is deze nét ingereden en goed voor jaren rijplezier. Helemaal standaard is deze niet: er zijn H&R-verlagingsveren, een strutbar en een Viva Performance-sportuitlaat zodat je die vijfcilinder nog beter hoort roffelen. Kortom, de ideale sportieve gezinsauto die je jezelf altijd al beloofd had. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken.
Canon-Eye heeft op 4 november 2024 geschreven:
Voor de goede orde, redactie: het toetje waaraan wordt gerefereerd heette destijds een vlaflip, dus met een F in het midden. Het er werd yoghurt en vanillevla in één glas gegoten.
Wij kregen dat bij hoge uitzondering, met ook nog wat bessensap of aardbeiensiroop erin.