Auto's die je 10 jaar geleden had moeten kopen

Deze auto's vallen af als goedkope weekendauto

Foto('s): VolvoVolvo 850 T5R Cream Yellow
Volvo 850 T5R Cream Yellow

Als autoliefhebber maakt het scrollwiel van je muis vele kilometers op online verkoopsites. Ontelbare keren heb je serieus overwogen een tweede (of eerste) auto te kopen. Maar toch deed je het niet. Oelewapper: je had er nu een leuk zakcentje aan verdiend. Die goedkope Porsche 928 die je toen tegenkwam? Verdubbeld in prijs. De oude G-klasse die je stiekem best stoer vond? Vier keer duurder. En dan niet te spreken over die Volvo 850 T5R – schandalig duur is ie nu. Dit zijn auto’s die je 10 jaar geleden had moeten kopen. Aanvullingen zijn welkom. Al zijn we dan wel eventjes bezig.

Volvo 850 T5R

Volvo 850 T5R Cream YellowFoto('s): Volvo

Dit was direct de grootste verrassing. Een auto die al vaal was toen ie uit de fabriek kwam, kan nooit veel waard zijn – zou je denken. De laagste vraagprijs voor een Volvo 850 T5R in ‘Cream Yellow’ is 14.000 euro. De hoogste is zelfs 29.500 euro. In Duitsland durven ze zelfs 50.000 euro te vragen voor een mooi exemplaar. Begrijp ons niet verkeerd: de Volvo 850 T5R is een onnoemelijk toffe bak, maar voor dat geld kopen we wel een nieuwe Volvo.

Toyota Supra MK4

Toyota Supra MK4 witFoto('s): Toyota

Hier kon je op wachten. Het was een van de eerste Japanse posterauto’s ooit (samen met de Skyline, NSX en het wankelmonster hieronder) en de ster van diverse films. De Supra staat op een voetstuk en daar is de prijs ook naar. Nu nog een volledig origineel exemplaar vinden met een handbak. Succes.

Mazda RX-7 FD

mazda rx-7 fc roodFoto('s): Mazda UK

Het maakt inmiddels ook niet meer uit welke generatie RX-7 je wilt: je moet je portemonnee trekken. Bij de FB-generatie voor roestreparaties en bij de oude voor de aanschaf. De duurste staat te koop voor 40.000 euro. Haaks daarop staan de prijzen van de Mazda RX-8; die blijven maar zakken. En ook hier het probleem: vind maar eens een origineel exemplaar. Zonder roest. En zonder motorproblemen.

Goede BMW 3-serie E30

In de periode dat de 3-serie een oude rag-BMW was, verdween de onbeminde E30 met bosjes de driftsport in. Ze waren goedkoop te onderhouden, konden tegen een stootje en onderdelen waren makkelijk te vinden. Iedereen die een knappe 3-serie in de deur van een andere 3-serie gezet heeft, baalt nu. Want de E30 begint geld waard te worden. Voor een goede non-M3 kun je al gerust 15.000 euro vragen.

Volkswagen Golf 2 GTI

Volkswagen Golf 2 GTI RoodFoto('s): Volkswagen

Een open deur, maar daardoor doet het niet minder pijn. Niemand wilde tien jaar geleden nog gezien worden in een Golf 2. En al helemaal niet in een GTI. De verpauperde exemplaren zijn allemaal richting de eeuwige olievelden en de klassiekerstatus lonkt. In navolging van de Golf 1 GTI beginnen ook de prijzen van de Golf 2 GTI omhoog te schieten. Als je opschiet, kun je misschien nog een opknapper kopen voor een paar duizend euro.

Porsche 928

Porsche 928Foto('s): Porsche

Grote kans dat je al als kind droomde van een Porsche 911. Je keek tien jaar geleden wat een oude Porsche zou moeten kosten, en begon elke maand braaf geld weg te zetten. Helaas moet je nu elke maand heel je salaris wegzetten om er ooit nog eentje te kunnen betalen. Je bent niet de enige. En iedereen met een 911-droom, ging op zoek naar een alternatief. Daar stond de onbeminde 928. En plots nam de vraag naar de 928 toe, waardoor de prijzen ook toenamen. De goedkoopste is nu 18.000 euro. De duurste 80.000 euro.

Mercedes G-klasse

Mercedes G-klasse oudFoto('s): Mercedes

Ook de G-klasse heeft last van het 911-effect. Zodra de gewilde optie (lees: LaRo Defender) duur begint te worden, gaan mensen op zoek naar alternatieven. De tijd dat je voor een kleingeld een G-klasse kon kopen, is voorbij. Onder de 10.000 euro kun je nog net slagen, maar de prijzen lopen al snel richting de 40.000 euro en hoger.

Reacties
  1. Hans zegt op 6 mei 2020 om 14:56:

    In 2008 mijn 911 3.2 1988 met veel moeite verkocht voor 18k.
    Mooie roestvrije auto technisch uitstekend, geen concours.

    Zelfde auto qua bouwjaar, kleur en km stand. vraagprijs: 76k
    Of ze het ervoor krijgen is vers 2. Toch even slikken.

  2. Gerben zegt op 4 mei 2020 om 19:51:

    Peugeot 205 gti 😉

  3. Chris zegt op 4 mei 2020 om 12:54:

    @Top Gear vergeet de Alfa Romeo 75 ook niet in deze! Een jaar of 15 terug kon je ze kopen……nouja ophalen zodat diegene er vanaf was en een bos bloemen of een krat bier erbij krijgen omdat je ze zo geholpen had om er vanaf te komen.

    Kijk nu maar eens naar de prijzen. Tegenwoordig ruim boven de € 10.000,– voor een nette (ongerestaureerd dus rot!) originele (volgens de aanbieders, wat het zeker niet zijn!) 75 Twinspark’s. Echt nette en originele 75 Twinspark’s zijn alleen nog in Italie te vinden waar ze ook al ruim naar de € 20.000,– gaan!

  4. Kevin zegt op 4 mei 2020 om 12:50:

    Nu hopen dat dit ook de toekomst is voor mn 350z

  5. Ray zegt op 4 mei 2020 om 11:02:

    Wat dacht je van de opel b ascona
    In de jaren 90 nog goedkoop …..nu volledig uit de straat verdwenen en bizar duur aan het worden

  6. Mike zegt op 3 mei 2020 om 18:14:

    Ik heb nog een s2000 AP1 staan, lijkt me ook steeds duurder te worden

  7. C.Frickel zegt op 3 oktober 2018 om 20:47:

    Ik vind de opmerking beetje vreemd als je een t5r omschrijft als een geweldige auto mCharleaar voor dat geld liever een nwe koopt……NOU NIET DUS!!!!!
    Al die rommel die volvo vandaag de dag verkoopt is gewoon een veredelde ford….
    Niks mis met ford maar het word nooit een Volvo en zeker nooit meer een echte t5r

    • Chris zegt op 4 mei 2020 om 12:47:

      Klopt helemaal Charles. Er zal nooit geen enkele nieuwe Volvo aan een echte Volvo 850 T5R kunnen tippen! Gelukkig zit ik tegenwoordig in het land van deze gele monsters 🙂

    • Erik zegt op 4 mei 2020 om 08:04:

      Een echte Volvo heeft achterwielaandrijving …😉

  8. Erwin Horst zegt op 16 februari 2018 om 13:40:

    Wat dacht je van de Audi S2 Coupe

    • Yuri zegt op 2 mei 2020 om 17:38:

      Chevrolet chevelle ls-6 (cabrio) kosste nu gemiddeld 100,000 dollar
      Plymouth Cuda is een paar jaar geleden geveild voor 5 miljoen dollar 😉 daar zijn de bovenstaande niks bij vergeleken

    • Hessel zegt op 2 mei 2020 om 08:35:

      Zelfs de prijzen voor een coupé B2 gaan al richting de 20k. En dan heb je nog niet eens een coupé quattro. De urrquattro’s zijn inderdaad al helemaal niet meer te betalen.

    • Hans zegt op 17 februari 2018 om 09:50:

      Of de Urquattro…
      De eerste TT roadster met 3.2 worden in Dld inmiddels ook bedragen van 20-25.000 gevraagd

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws
Magazines