Alles aan de nieuwe Citroën Oli is duurzaam. Zelfs het evenement in Parijs waar de auto werd gepresenteerd, werd groen georganiseerd. We gingen er met de trein naartoe (een aanrader, trouwens) en er werd alleen maar vegetarisch eten geserveerd. Ook duurzame autobanden ontbreken niet onder het nieuwe studiemodel. De Goodyear-banden onder de Oli zouden zelfs 500.000 kilometer meegaan.

Oké, met dat cijfer wordt een beetje gesjoemeld. Als je zo’n Eagle Go-band zou kopen (wat nu nog niet kan), dan kun je zo’n 150.000 kilometer rijden voordat je terug moet naar de dealer. Daar kunnen ze twee keer het profiel op de bestaande band vervangen. Het profiel is daarnaast nog eens 11 millimeter diep, wat meer is dan bij een normale band.

Wel waarschuwde een medewerker van Goodyear ons dat we er ‘maar beter geen twee rondjes Nürburgring mee moesten gaan doen’. Niet dat ze dan per se kapotgaan, maar ze zijn niet ontwikkeld voor hoge prestaties. De autoband die in totaal 500.000 kilometer moet meegaan, is meer vergelijkbaar met een vrachtwagenband.

Lage topsnelheid

Voor de band wordt voornamelijk natuurrubber gebruikt. Bij de meeste autobanden wordt vaak synthetisch rubber toegevoegd voor betere prestaties. Omdat de Citroën Oli slechts 110 km/u kan en niet bedoeld is voor het betere bochtenwerk, komen ze bij Goodyear weg met een compound die grotendeels bestaat uit natuurrubber.

Daarnaast gebruiken ze hars van dennenbomen (een restproduct bij de productie van andere spullen), silica die overblijft als je rijst verbrandt (bijvoorbeeld om energie op te wekken) en zonnebloemolie. Allemaal voornamelijk hernieuwbare grondstoffen, dus.

Nog niet te koop

Helaas is het nog niet bekend wanneer je een duurzame autoband kunt kopen die 500.000 kilometer meegaat. Niet alles aan de band is momenteel productieklaar, al is Goodyear wel druk bezig met de ontwikkeling. Wat de duurzame band moet gaan kosten, is ook nog niet bekend.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear