Er zijn soms zo van die categorieën waar je nooit aan denkt dat het scoort, maar waarvan het tegendeel waar blijkt te zijn. Denk maar aan Linda, Roos en Jessica: alle veertigers in de zaal kunnen Ademnood per couplet meezingen zonder dat ze het weten. Hetzelfde geldt voor andere bijzondere fenomenen als de McKroket, Flippo’s en het eerste album van Gordon. In dat rijtje past ook deze plug-in hybride camper. Want waarom is zo’n ogenschijnlijk briljante vinding er niet veel langer?

Nou, Thor Industries brengt daar verandering in met hun laatste project. Het is een – jawel – plug-in hybride camper. Het is op dit moment nog een prototype voertuig waarmee ze aan het testen zijn. De naam van het apparaat is dan ook het weinig verrassende Thor Test Vehicle. Het dekt de lading in elk geval wel. Zoals je kunt zien is deze camper zo groot als een veldhuis (we maken bewust geen grappen over dat ik wou dat ik jou was).

Hoe groot is het accupakket van deze plug-in hybride camper dan?

Het bijzondere aan aan deze plug-in hybride camper is dat deze slimmer en geavanceerder is dan je zou denken. Het is namelijk niet een standaard vrachtwagen met een accupakket en elektromotor ter ondersteuning. Nee, het eigenlijk precies andersom. Er is een elektromotor met een gigantische accu van 140 kWh. Deze drijven de wielen aan. Er is dan ook geen transmissie. Er zijn dus ook geen transmissieverliezen. Het is een hybride, dus er is ook een verbrandingsmotor.

Thor Test Vehicle plug-in hybride camper ladderchassis voor schuin zijkant

Deze loopt op benzine, gek genoeg. De dient als generator en laadt de accu op. Er is dus geen verbinding met de wielen. Op enkel en alleen de accu is de actieradius 241 kilometer. Gecombineerd met de verbrandingsmotor is het mogelijk 804 kilometer te halen. Thor vermeldt niet hoe groot de brandstoftank is, dus het exacte verbruik berekenen is – heel toevallig – niet mogelijk. Houdt daarbij goed in het achterhoofd dat we te maken hebben met een camper zo groot als een distributievrachtwagen.

Twee keer zo veel koppel als een turbodiesel

Deze plug-in hybride camper van Thor Industries is dus veel groter dan een Kia Pregio RS met een matras erin. Je kunt de accu ook laden met de zonnepanelen op het dak. Het handige is dat het accupakket niet alleen de elektromotor van stroom voorzien, maar de gehele camper. Dit betekent dus dat alle voorzieningen aan boord het gewoon doen. Je kan dus makkelijk een paar dagen zonder campingbezoek.

Lees ook: Deze briljante camper met vleugeldeuren was ooit van Kanye West en kan nu van jou zijn

Met het accupakket is het ook om bidirectioneel te laden. Je kan er eventueel andere auto’s mee laden of zelfs een compleet huis van stroom voorzien. Over prestaties rept men nog niet, maar volgens Thor heeft is het systeemkoppel van de aandrijflijn twee keer zo hoog als bij een conventionele dieselmotor. Thor is er nu nog mee aan het testen. Het is de bedoeling dat volgend jaar daadwerkelijk een plug-in hybride camper op de markt komt.

Reacties

  • John K heeft op 30 september 2024 geschreven:

    Mooie ontwikkeilng.aar met een garanties prijs kaartje.Voor de gewone Camperaar onbereikbaar.En of dit proto type op de markt komt.De toekomst zal het leren

    Reageer
  • Jurgen heeft op 29 september 2024 geschreven:

    Volgens mij is dit eigenlijk geen plug-in hybride, maar wel een elektrische camper met range extender te noemen. Bij een plug-in hybride worden de wielen rechtstreeks door de benzinemotor en/of elektromotor aangedreven, Bij een e.v. met range-extender is dit alleen de elektromotor die dit doet, De range-extender is een generator die-indien nodig-de batterij bijlaadt en dus de actieradius verhoogt.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear