Zelfs mensen die niet zoveel met auto’s hebben, kennen de Impreza STI en de Lancer Evolution. Zwaar bespoilerde rallyauto’s voor de openbare weg. De Impreza is het bekendst, dankzij de blauwe lak en gouden wielen. Een stijlicoon, maar niet zoals de bedoeling was. In de jaren ’90 waren domineerden deze twee auto’s het WRC (het rallywereldkampioenschap), naast de Europese deelnemers.

Maar er is zoveel meer dan alleen een Impreza of een Lancer. Japan heeft namelijk veel meer rallyspecials voort gebracht. Daarom hebben we speciaal voor de liefhebber een paar pareltjes op een rij gezet. Mocht je al een Impreza 22B STI en Lancer Evo VI Mäkinen Edition in de collectie hebben staan, moeten deze er eigenlijk bij staan.

Mazda 323 GT Turbo (BG)

Het had niet veel gescheeld, of Mazda zou het Japanse rallymerk pur sang zijn geweest. Dal in de vroege jaren 80 experimenteerde Mazda met rallyauto’s, zoals de voorwielaangedreven 323 Turbo en de achterwielaangedreven RX7. De Audi quattro had inmiddels aangetoond dat vierwielaandrijving de maatstaf was, waardoor Mazda in 1986 verscheen met de 323 AWD.

Mazda Familia 323 GT-R (BG) wit (1994) zijkant links schuin voor

De dikste is de 323 GT-R uit 1992. Deze is alleen in Japan geleverd geweest, helaas. Deze kun je herkennen aan de dikke bodykit, motorkap met ventilatieopeningen, grotere wielen en remmen. De tweeliter motor met turbo was link onder handen genomen en leverde 210 pk. In principe dus voldoende om een Impreza GT Turbo of Lancia Delta van repliek te dienen. Niemand kent de auto nu nog, dus bij een automeeting ben je helemaal de man.

Prijs voor een net exemplaar: 35.000 euro

Nissan Sunny GTI-R (RNN14)

Houdt even in het achterhoofd dat Nissan intens saaie auto’s maakte in de jaren ’80 en ’90. De Micra, Sunny en Bluebird waren goed, maar slaapverwekkend. De Nissan Sunny was in de jaren ’90 een rijdend slaaptabletje, maar niet als je deze uitvoering had. De Sunny GTI-R was een homologatiemodel voor de rallyauto en je kon de snelle versie herkennen door de enorme luchthapper in de motorkap en de achterspoiler.

Nissan Pulsar GTi-R (RNN14) grijs (1994) links schuin voor
Zie het als een Delta Integrale zonder frequente garagebezoekjes (of stijl)

Het bijzondere eraan is dat je twee dingen kreeg die een normale Sunny niet had: een tweeliter turbomotor (de SR20DET met 220 pk uit de Nissan 200 SX) en vierwielaandrijving. De Sunny was niet heel erg groot (nog geen vier meter) en niet zo zwaar (iets meer dan 1.200 kilo), dus hij was bloedsnel. Oh, en je kon het blok goed kietelen voor meer vermogen: 400pk was goed mogelijk.

Prijs voor een net exemplaar: 60.000 euro

Toyota Celica GT-4 (ST205)

Hert kan maar zo zijn dat Toyota het niet heel erg leuk vindt dat we deze onder de aandacht brengen. De auto is namelijk een donkergrijze bladzijde uit de geschiedenis van het merk. Voordat de Lancers en Impreza’s bekend werden in de rallywereld, was de Toyota Celica GT-four al een gevestigde naam. In tegenstelling tot die twee sedans is de Celica een heuse coupé. Het bijzonder extraverte uiterlijk was bijna on-Japans.

Toyota Celica GT-Four (ST205) grijs (1997) zijkant links schuin voor
Het is niet moeders mooiste, maar het verhaal erachter maakt veel goed. De prestaties ook trouwens

De motor en aandrijflijn waren legendarisch. Het probleem was alleen dat het rallyteam vals speelde. Althans, ze werden erop betrapt. Aan de straatauto doet dat niets af, overigens. Dat was een beperkter succes, omdat de Celica veel duurder was dan de Impreza en minder snel dan de Lancer. Leuk detail: de Celica werd opgevolgd door de Corolla WRC, wat in principe gewoon een Corolla-koetswerk was op de Celica. Een straatauto kwam daar helaas niet van.

Prijs voor een net exemplaar: 35.000 euro

Mitsubishi Galant VR-4

Voordat Mitsubishi furore maakte met de Lancer Evo, deed het Japanse merk al ervaring op met de Galant VR-4. Sterker nog, veel techniek zouden we later terugzien in Evo’s. De Galant VR-4 heeft de befaamde 4G63-motor onder de kap liggen, die in basis gelijk is aan de motoren in de Lancer Evo 1 tot en met 9. Daarnaast had de Galant VR-4 permanente vierwielaandrijving en vierwielbesturing.

Mitsubishi Galant VR-4 zwart (1990) zijkant links schuin voor
Niemand ziet het, maar deze auto was geavanceerder dan jouw Texas Instruments calculator in de brugklas

Als dat nog niet genoeg was, had de Galant VR-4 ABS op alle vier de wielen, een tussenbak met viscokoppeling en onafhankelijke ophanging rondom. In principe was de Galant een opmaat voor het succes van de Lancer Evolutions. Als straatauto is het nooit echt een succes geweest, mede omdat de Lancers spectaculairder zijn om te rijden en er exotischer uitzien. Maar met deze saai uitziende en de hypercapabele auto is het allemaal begonnen.

Prijs voor een net exemplaar: ongeveer 20.000 euro (als je er eentje kan vinden)

Subaru Legacy RS (BC)

Subaru was altijd al een rallymerk, maar wel in zijn eigen niche. Het merk werd bekend met de Legacy RS. Dus nee, niet de Impreza. De kleur blauw met gouden stickers en wielen? Dat debuteerde op de Legacy RS, niet de latere Impreza’s. De Legacy WRC auto werd ontwikkeld met door Prodrive, die in 1990 aan de start verscheen. Daarmee werden bescheiden successen geboekt.

Subaru Legacy RS (BC) blauw (1990) zijkant rechts schuin voor
Geen blauwe lak, geen gouden velgen, geen grote spoilers: zo kan het ook

Voor Subaru was het zeer belangrijk, want de Legacy was een relatief dure auto voor het merk. Het zorgde er wel meteen voor dat iedereen wist dat Subaru’s in technisch opzicht goed in elkaar staken. Het was ook de auto waarin we Colin McRae leerden kennen, de legendarische (en helaas veel te vroeg overleden) coureur won in 1992 en 1993 het RAC rallykampioenschap in een Legacy RS.

Prijs voor een net exemplaar: 25.000 euro

Geef een reactie

(verplicht)