Lancia is helemaal terug. Niet alleen is de nieuwe Ypsilon beschikbaar buiten de eigen landsgrenzen, ook HF-logo met het olifantje is terug. Dit is de opmaat voor hetere Ypsilon, zou je zeggen. En wat komt er na een hetere Ypsilon? Hopelijk een hete Delta. En we hopen de terugkeer van het HF Lancia Racing Team naar de rallysport. Daar heeft het merk zelf ook wel trek in, maar wel onder één voorwaarde.

Rallyplatform Dirtfish sprak met Lancia over een mogelijke terugkeer in de rally. ‘Zoals we nu zien, is er een grote liefde en passie rondom motorsport, met veel fans die ons al lang volgen. We werken aan een terugkeer van Lancia in de rally, wetende dat het een significant marketinghefboom is’, zegt de Lancia-woordvoerder. Er zit dus wel een maar aan dit verhaal.

Lancia wil geld verdienen met de rallysport

‘We komen terug in de wereld van de rally, alleen als het rendement op de investering voldoet aan onze verwachtingen’, voegt de woordvoerder toe. Lancia zal dus de financiële afdeling aan het werk zetten om te kijken wat het kost om terug te keren in de rallywereld en wat het aan verkopen gaat terugwinnen. Ook moet Lancia dan beslissen in welke klasse(n) het merk wil rallyrijden.

De WRC ging in 2022 over naar hybride motoren, maar komt daarvan terug. Vanaf 2026 rijden de Rally1-auto’s weer met alleen een verbrandingsmotor. Op hetzelfde moment wil Lancia een volledig elektrisch automerk zijn. Daar rijmen de toekomstplannen van de sport niet met die van het merk. Maar ach, andere grotere automerken met dezelfde ambitie doen mee (of gaan meedoen) aan het WEC of de F1, waar ook met hybrides wordt gereden.

Een andere mogelijkheid voor Lancia is het kampioenschap World Rallycross. Vanaf dit jaar rijden de rallyauto’s op elektriciteit en benzine in dezelfde klasse. Hoe tof zou het zijn om een rally-Polo te zien racen op asfalt en modder tegen een Ypsilon HF? Of zou Lancia speciaal hiervoor een elektrische Delta Evo bouwen net als Special One Racing? Mocht dat zo zijn, hopen we dat deze Lancia’s geen vlam vatten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Lees meer over wrc