Als je de verkoopcijfers erop na slaat, zie je dat de crossovers en SUV’s niet aan te slepen zijn. Maar is een goede stationwagon eigenlijk niet een betere keuze? Je hebt dezelfde ruimte en functionaliteit, maar dan is een stationwagon lichter, sneller, zuiniger en stuurt het beter. Oh, en niet zelden ziet de stationwagon-variant er beter uit. Zeker met de shooting brakes in het achterhoofd.
De term shooting brake is tegenwoordig een sportief gelijnde stationwagon. Denk aan de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake of de Porsche Taycan Sport Turismo. De Neta S Hunting Edition mag wat ons betreft ook in dat lijstje staan. Er was al een Neta S sedan en dit is de stationwagon. Mocht je het merk Neta niet kennen, dat is niet zo vreemd. Het is een van de vele nieuwe merken afkomstig uit China.
De Neta S wordt gebouwd door Hozon Auto. Omdat er in korte tijd een enorm aantal nieuwe modellen uit China komt, zie je door de bomen het bos niet meer. In veel gevallen lijken ze ook behoorlijk op elkaar. De Neta S Hunting Edition is een welkome uitzondering. Er is gekozen voor een sportieve stationwagon-look en gezien de naam Hunting Edition dachten de ontwerpers ook aan de moderne interpretatie van de Shooting Brake.
De Neta S Hunting Edition is enorm groot
Om even een idee en gevoel te krijgen bij de Neta S Hunting Edition. Het apparaat is 4,98 meter lang en heeft een wielbasis van 2,98 meter. Dit is echt een heel erg flinke jongen. De op het oog bescheiden wielen zijn alsnog 20 inch. Qua formaat kun je ‘m het beste vergelijken met de BMW 5 Serie Touring. In basis is de Neta S een elektrische auto, maar je kan de auto ook uitvoeren met range extender.
Dan heb je een elektromotor met 268 pk plus een 1.5 benzinemotor die 94 pk levert. Je kan deze uitrusten met een kleine en hele kleine accu: 43,88 kWh of 31,71 kWh. Daarmee is het mogelijk om respectievelijk 185 km of 125 km elektrisch te rijden. Je kan ook kiezen voor een geheel elektrische Neta S Hunting Edition. De meest eenvoudige heeft een elektromotor met 268 pk op de achteras. Optioneel kun je een 228 pk motor op de vooras krijgen. Dan kun je kiezen uit accupakketten van 64,5 kWh tot 91 kWh groot.
In Nederland wordt de Neta S Hunting Edition niet geleverd. Hozon Auto bediende in eerste de Chinese markt, maar is nu ook actief in Zuid-Amerika en Afrika. Wellicht dat Europa nog een keertje aan de beurt komt. Aan het exterieurdesign zal het niet liggen.
T.j.Bos heeft op 12 augustus 2024 geschreven:
In het algemeen wordt door de auto journalistiek veel aandacht gegeven aan de Chinese merken die de Europese markt opstromen. Het gaat mij een beetje te ver dat auto’ s die in Europa niet eens verkrijgbaar zijn eveneens aandacht krijgen met als achtergrond de Europese merken af te kammen. Daarvoor hoef je niet eens tussen de regels door te lezen. Wat daarnaast opvalt is dat Chinese merken een zeer beperkt dealernetwerk in Europa uitrollen,; met de aftersales en service zal het niet veel beter gesteld zijn. Over smaak valt niet te twisten, echter over kwaliteit gesproken ligt dit anders. Chinese auto’ s zijn nog niet bekend met een gemiddelde levensduur, laat staan met afschrijvingspatronen, laat staan met restwaarde tabellen. Na een paar jaar, bij inruil, kan je bedrogen uitkomen. Nee, dan kies ik liever voor de bij aanschaf ” duurdere” Europese auto. Maar zoals altijd: de keuze staat vrij.
Dtf heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Is die kwaakemolen een Chinees ofzo? Pff die blijft maar zeuren over hoe goed die China dingen zijn. Ga toch weg man. Niemand wil die spion bakken hier hebben.
@kwaak heeft op 11 augustus 2024 geschreven:
De Europese fabrikanten maken veel betere EVs dan de Chinezen en ook dan Tesla. Veel beter. Zonder mega subsidies zouden de Chinezen helemaal niets verkopen en ook Tesla verkoopt vooral dankzij dumpprijzen.
Hou aub eens op met die China promotie en de leugens die je daarbij gebruikt.
Kwaakamole heeft op 11 augustus 2024 geschreven:
De Chinezen concurreren op kwaliteit prima met de Europese merken zie de NCAP resultaten over 2024. Ik ben verder persoonlijk helemaal geen liefhebber van Chinese auto’s, noch van de Tesla die onder Musk ook data gretige producten aflevert. en de privacy issues zijn begrijpelijk. Ik discussieer graag obv feiten ipv borrelpraat of veronderstellingen. Beticht me dus niet van promotie en leugens, en reageer inhoudelijk of reageer niet
Hendrik de Witte heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Je kan prima onderscheid maken tussen de rommel van de Action zoals iemand hieronder zegt en technologische producten die onze industrie beschadigen én een spionagefunctie hebben.
Bij dat laatste moet je, zeker gezien China’s zeer negatieve intenties, grenzen stellen. Je kan dan allerlei naïeve dingen roepen, maar het is simpelweg noodzakelijk om jezelf te beschermen.
Daarnaast is het ook zeker geen goede kwaliteit. Uit alle vergelijkende onderzoeken blijkt keer op keer dat de bouwkwaliteit, software en wegligging ver achter lopen op de Westerse, Koreaanse en Japanse fabrikanten. Daarnaast moet je je altijd afvragen of je een auto moet willen die effectief je telefoon hackt. Dat is in mijn ogen het tegenovergestelde van kwaliteit.
Andre heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Mee eens Hendrik. Je bent een struisvogel als je doet alsof het geen probleem is.
Kwaakamole heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Ik heb niet gezegd dat er helemaal geen issues zijn met data privacy. Het is daarbij de verantwoordelijkheid aan de overheid om de burger hiertegen te beschermen. Reken maar dat er al Chinese auto’s tot de laatste moer uit elkaar gehaald zijn. Verder is mi de data die automerken in het algemeen verzamelen mn te relateren aan service doeleinden. Ze zijn niet geïnteresseerd in jouw persoontje. Tenzij je bij de overheid, AIVD werkt oid, dan ben je wel interessant voor ze. Verder lekken veel mensen data aan de Chinezen via TikTok, temu etc. Gezien het grote succes van deze activiteiten hebben veel mensen hier kennelijk geen probleem mee.
Verder is het nonsens dat Chinese auto’s slecht zijn, kijk maar op de NCAP site, de Chinezen hebben allemaal 5 sterren in 2024. Verder maken merken als BYD en MG gebruik van dealernetwerken voor service etc als louman en Van Mossel. Dat zijn geen kleine partijen.
Cor heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Er is maar 1 Shooting Brake van 5 meter lang. Dat blijft altijd de CLS Shooting Brake (X218) !!!
De vergelijking met een 5-serie kan absoluut niet, ben geen BMW-fan maar de kwaliteit kan een Chinees niet aan tippen. Over een aantal jaren zie je de problemen en de waardes zakken, niemand wil zo’n ding …..
Paco heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Vind het wel een mooie auto.
Of het mooier is dan een bmw touring is discutabel want zo veel smaken zo veel wensen. Maar als ik deze wel zou kunnen betalen en een bwm niet… Liever brandstof rijden en uitstoten of toch Chinees?
Sjaak heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Of een elektrische Westerse auto zonder al die spionage rommel? Die zijn bovendien lichtjaren beter dan alle Chinese troep.
Kwaakamole heeft op 11 augustus 2024 geschreven:
Je trekt de verkeerde conclusie uit mijn woorden: uiteraard is spionage nooit ok. Wat ik zeg is dat waar jij uithangt niet interessant is voor hen. Wat de premier doet of laat wel.
Hans V heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Als automagazine zouden jullie moeten weten wat een shootingbreak is >>> Net zoals een vierdeurscoupé geen coupé is, maar enkel verkoopspraat, is dit geen shootingbreak. Ik vind het jammer dat automagazines meegaan met de
verkoopspraatjes, en niet een kat een kat noemen. Nuja, zal wel de tijdsgeest zijn. Jammer 🙁
Freek heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Ga je mond spoelen Jan-Willem. Dit barrel is echt niet mooier dan een 5 serie. Gaat een Chinees ook nooit worden.
Kwaakamole heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Deze auto is veel mooier dan al die monsterlijke BMW’s die de laatste jaren op de markt zijn gekomen. Daarbij hoef je voor kwaliteit niet automatisch Duits te shoppen getuige de schandalen. Niet voor niets dat de Duitse auto industrie zn hart vast houdt voor Chinese auto’s in het algemeen. Ze zijn goedkoper door de subsidies van de Chinese overheid, kwalitatief goed, en zien er gewoon goed uit. Dat China een dubieus mensenrechten beleid heeft klopt, maar hier kocht ook iedereen n Kever in de jaren 50 van de vorige eeuw ondanks alles…
Ruud heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Forceps=die was, orikbemen=problemen, Mai=Mao (zit in de bus of all places😅)
Paesi Bassi heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Ja dan zou ik ook niet meer bij Kruidvat of Trekpleister kopen allemaal a. s Watson en waar komt dat vandaan? Precies Hongkong.
Action even buiten beschouwing latend
Kwaakamole heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Klopt dat de mensenrechtensituatie in het China van Xi actueel en omvangrijk is, je kan alleen niet om Chinese producten en webshops heen ed. Dat is het probleem. Niemand heeft kennelijk een probleem met goedkope kleding en schoenen, maar wel met Chinese auto’s? Wees dan consequent en koop dan helemaal geen Chinese producten of waarvan op enigerlei Chinese chips/grondstoffen in verwerkt zijn. Succes!
Al draagt een aap een gouden ring... heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Dit blijft een walgelijk Chinees ding.
Beamer heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Neppe chinese gesubsidieerde rommel. Wie dit prefereert boven een 5 Touring is een *******
-edit: dat kan vriendelijker –
@redactie heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Net zo vriendelijk als de Chinese regering wanneer ze iemand met een afwijkende mening naar een concentratiekamp sturen?
Mikael heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Tja als je die reclame moet maken in ruil voor Chinees bloedgeld dan moet je af en toe een oogje dichtknijpen voor alles wat dat enge land doet. Ik zou me persoonlijk kapot schamen, maar kennelijk hebben ze bij TG de morele lat wat lager liggen.
Blegh heeft op 9 augustus 2024 geschreven:
Het zoveelste stuk China promotie bij TG. Wanneer stoppen jullie eens met die propaganda voor die spionage rommel?
*kots*
Tim heeft op 10 augustus 2024 geschreven:
Misschien gewoon een feit? Of denk je werkelijk dat jouw auto volledig in Duitsland wordt gemaakt?
De nieuwe Chinese merken zijn niet gebonden aan die zogenaamde roots en opgelegde design verplichtingen en daardoor slaan ze soms de plank mis maar komen ze soms ook met iets moois. Als je niets geeft om heritage (en de daarbij horende elitisme binnen Europa) dan zijn het leuke autos.
Op dit moment is er veel gaande in de autobranche omdat er meer merken dan ooit de markt op komen. Alleen als je conservatief bent en dicht slaat bij elke innovatie kan je niet genieten van deze tijd. Als het aan de conservatieveling lag dan reden we nog paard…