
We hebben er lang op moeten wachten en we zijn meerdere keren geplaagd, maar nu is ie er toch echt: de nieuwe BMW 5-serie Touring en zijn elektrische kameraad, de i5 Touring. De eerste uitvoeringen van de zesde-generatie sjouw-5-serie is vanaf mei dit jaar te bestellen bij de lokale BMW-dealer. Het betreft drie i5’jes en twee Tourings met dieselmotoren. Andere landen krijgen de 5-serie Touring van BMW pas in de zomer.
Qua ontwerp is dit… tja, een stationwagenversie van de nieuwe 5-serie. Geen grote verrassingen hier dus. De led-koplampen zitten aan weerskanten van de grote-maar-niet-zo-groot-als-die-van-de-M3 grille. De omlijning van de nieren is keurig verlicht bij de M Sport Pro-uitvoeringen en alles erboven. Vanachter gebeurt er wat minder dankzij een vlakke ruit en L-vormige led-achterlicht dat nog wat meer diplomatie aan de 5-serie toevoegt.
Een belangrijke zakenman zal zich snel thuis voelen in deze Bimmer. In de cabine vindt hij een tweespaaks stuur en de ‘interactiebar’ die fungeert als head-up display en infotainmentunit. En kijk eens naar de middenconsole: die glazen knoppen zien er ook niet slecht uit, toch? Je bedient er de assistentiesystemen mee, waaronder de parkeerhulp. BMW zegt dat je de auto zelfs op 200 meter afstand kunt inparkeren met je telefoon. Voor we het vergeten, de belangrijkste eigenschap van de Touring: achterin kun je 1.700 liter aan bagage kwijt.
De verschillende uitvoeringen en de bijbehorende prijzen
De goedkoopste BMW 5-serie Touring is een elektrische. De i5 eDrive40 Touring heeft één elektromotor die op de achteras ligt. De motor zorgt voor 340 pk en 430 Nm wanneer je launchcontrol gebruikt. Een sprintje van 0 naar 100 km/u kan in 6,1 seconden. Dankzij een 81,2-kWh batterij moet je 560 kilometer ver komen op een lading. De Nederlandse prijs van de goedkoopste i5 Touring is 79.622 euro.
Iets erboven vind je de eDrive40 met M Sport-pakket. Deze EV ziet er net wat stoerder uit, krijgt een M Sport-onderstel, 19-inch velgen, wat speciale kleurtjes voor de lak, alcantara in het interieur en wat rijhulpjes. Het vermogen blijft gewoon hetzelfde, net als de prestaties en de actieradius. Je betaalt hiervoor 79.999 euro in Nederland.
De sterkste BMW i5 Touring
De elektrische topper is de i5 M50 Touring. Deze krijgt twee elektromotoren en vierwielaandrijving. Het gecombineerde vermogen is 601 pk. Bij launchcontrol stijgt het koppel van 795 Nm naar 820 Nm. Hiermee zit je vanuit stilstand in 3,9 seconden op 100 km/u. Ook de topper krijgt de 81,2-kWh batterij; bij de M50 zorgt deze voor 506 kilometer rijbereik. De Nederlandse prijs bedraagt 110.477 euro.
De Nederlandse prijs van de BMW 5-serie Touring
Tot de zomer van dit jaar kun je in Nederland qua verbrandingsmotoren alleen twee viercilinder diesels bestellen. Latere volgen twee benzine-hybrides en nóg een diesel, maar dan een zes-in-lijn. De instap-diesel is de 520d met een viercilinder die 197 pk en 400 Nm produceert. Een 48-volt mild-hybride systeem helpt om de emissies wat te drukken. Iedere BMW 5-serie Touring krijgt een achttraps automaat met flippers. Je betaalt er minimaal 80.242 euro voor. Wil je vierwielaandrijving, dan stijgt de prijs naar 86.004 euro.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De BMW M5 (G90) is heel erg goed, maar is het ook een M5? (review)

Is de hopeloos verouderde BMW M5 (E39) nog altijd de beste sportsedan?

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze dikke BMW M5 is juist lichter geworden

BMW i5 M60 xDrive (review): nogal iGewikkeld

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Is de driecilinder wel voldoende in de BMW 220 Gran Coupé? (review)

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Het reservewiel sterft uit, maar BMW heeft een alternatief waarmee je na 1 minuut weer kunt rijden

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

BMW i5 vs Mercedes EQE review: Wat is de beste elektrische zakenauto?

BMW verklapt het een en ander van de nieuwe i5 Touring in deze teaser

BMW i5 review: Hoe rijdt de volledig elektrische 5-serie?

Wachten aan de laadpaal is straks geen straf met 190 games in de BMW i5

De nieuwe elektrische 5-serie heeft dan geen zes-in-lijn, maar hij kan wel driften

De verstandigste auto die je kunt kopen is compleet vernieuwd, maar jij kiest toch wel een BMW

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Op deze manier gaat BMW rijke mensen tegemoet komen die vergeten remmen te bestellen

Zo bizar veel Tesla’s worden gevandaliseerd – en daar verdient Elon Musk erg goed aan

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Wat er ook gebeurt met de wegenbelasting, jullie gaan sowieso veel betalen (en dat is je eigen schuld)

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

De goedkope auto komt terug: deze ruige SUV moet minder dan 20.000 euro gaan kosten

Dit is (vreemd genoeg) de nieuwste brandweerauto van Nederland

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

BMW zegt zescilinder vaarwel voor de snelste M2, krijgt dit jaar al een viercilinder

Als je vandaag in de BMW M3 (E30) rijdt, valt ie dan tegen of maakt ie de verwachtingen waar?

Audi overwoog ooit om de minst betrouwbare motor ooit te gebruiken (en dat was geen dom idee)

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Heb je een 0 in je kenteken? Dan kun je in dit buurland (misschien) geen boete krijgen

De nieuwe Ferrari 296 Speciale is lichter, sterker, ruiger (en waarschijnlijk duurder)

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze week gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn (op bepaalde stukken)
