
Als je het beste van het verleden in de mangel doet met de toekomst, waar kom je dan uit? Het heden, toch? Als dat zo is, dan ziet het heden van Skoda er ontzettend gevaarlijk uit. Je kijkt naar de Skoda Vision GT: een computeranimatie van een vol-elektrische raceauto, geïnspireerd op een Skoda uit 1957, de 1100 OCH.
Die auto zag er, en ziet er nog steeds, beeldig uit. Je zou bijna denken dat het een Italiaanse schoonheid betreft. En toch komt hij uit wat toen nog Tsjecho-Slowakije werd genoemd. Die tweedeurs racer had een watergekoelde 1,1-liter viercilinder en produceerde een duizelingwekkende 92 pk. Dat maakte de Skoda goed met een gewicht van slechts 550 kilo.
Alles uit de kast gehaald
Nu is de 1100 OCH dus terug in een studiemodel dat rechtstreeks uit de computer komt gerold. In de Skoda Vision GT – die niets te maken heeft met Gran Turismo, als je dat soms dacht – past maar één persoon, en diegene zit dan ook meteen in het midden. Je zit op een bewegende stoel je die helpt om de g-krachten te verdragen. Skoda is het met ons eens dat de tweedelige achtervleugel doet denken aan die op de huidige Formule E-auto’s.
Het idee achter dit studiemodel is om de stoutste dromen van de ontwerpers uit te laten komen. Komt er ooit een Skoda Vision GT of iets dat daar op lijkt? Nee, wij denken van niet, maar ach: beeld je eens in dat je op een circuitdag voorbij wordt gefloten door een monster van een Skoda. Dat is toch al heel wat waard.

Lees ook: Deze Skoda 1100 OHC Coupé is volledig gerestaureerd
Deze bestaat wel echt
Meer van TopGear


Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Officieel: dit wordt de nieuwe volledig elektrische (!) auto van de politie

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Renault Filante is een bizarre batmobiel (en ja, hij rijdt echt)

Zou Johan Cruyff deze nieuwe SM mooi gevonden hebben?

Deze nieuwe Genesis X Gran Racer VGT heeft ruim 1.500 pk en een gigantische achtervleugel

Had deze Rover TCV het merk van de ondergang kunnen redden?

Toffe SUV van Volkswagen, toch? Helaas is hij niet voor hier gemaakt

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

De nieuwste Skoda Superb is nu nog beter dan de VW Passat, op één cruciaal ding na

Is de Skoda Elroq de EV waarop heel zakelijk-rijdend Nederland wacht? (review)

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit zijn 6 voordelige manieren om zo’n snelle Skoda RS te rijden

Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
