Je hebt misschien gehoord van de Skoda 1100 OHC Spider. Nee? Vooruit, de OHC Spider is het kroonjuweel van het Tsjechische bedrijf – het is een prototype racer uit de jaren vijftig. We vergeven het je als je de Skoda 1100 OHC Coupé dan ook niet kent. Je kunt het wel invullen: dit is de dichte versie.

Het merk bouwde twee exemplaren van de Skoda 1100 OHC Coupé. Eentje in 1959 en eentje in 1960. Beide auto’s raceten totdat veranderingen in het reglement hun pensionering afdwongen in 1962. In 1966 werden ze verkocht aan een particulier en beide werden vervolgens (per ongeluk) vernietigd in verkeersongevallen – maar niet helemaal.

Een wrak is gerestaureerd

Medewerkers van het Skoda Museum en medewerkers van het prototypecentrum van Skoda hebben de eerste auto uit 1959 volledig gerestaureerd. Vrijwel alles aan de Skoda 1100 OHC Coupé is nieuw of vernieuwd. Alle overgebleven componenten volledig zijn opgefrist en de originele motor is uit de vitrine geplukt bij de technische school van Skoda in Mladá Boleslav.

De Skoda 1100 OHC Coupé is zeer licht

De kleine racer weegt slechts 555 kilo dankzij het lichtgewicht frame en de met de hand geslagen aluminium carrosseriepanelen. De motor is een viercilinder uit een Skoda 440, hoewel de racer eind jaren vijftig nogal wat aanpassingen heeft ondergaan om het vermogen van ongeveer 40 pk naar 92 pk te brengen. De motor zit achter de vooras voor een bijna perfecte gewichtsverdeling. Schakelen gaat via een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Oh, en met de juiste versnelling zou hij een topsnelheid van 210 km/u kunnen halen.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear