De crossover en de SUV (vaak bedoelen we hetzelfde als we die benoemen) hebben de MPV grotendeels weggevaagd. Links en rechts zijn er nog een paar fabrikanten die er eentje aanbieden, maar het marktsegment is bijna dood. Het gekke is: crossovers en SUV’s die snel zijn, zien we overal. Snelle busjes en MPV’s waren er wel, maar zeer schaars.

Daarom lopen we ze met je door. Ook handig om te weten dat je niet standaard sneller bent dan elk busjes dat de linkerbaan voor jou blokkeert. De kans dat deze sneller is dan jij is dus aanwezig. In sommige gevallen moet je de kenteken-app erbij houden, want niet altijd is duidelijk dat het een snelle MPV is. In sommige gevallen is er overigens geen twijfel mogelijk:

Ford S-Max 2.0 EcoBoost ST-Line

Ford S-Max ST-Line 2.0 EcoBoost rood zijkant voor rechts

Iedereen denkt met weemoed terug aan de eerste S-Max. Die kon je namelijk met een vijfcilinder-motor (van Volvo-origine) bestellen. Nu klonk deze geweldig, maar het was zeker niet de enige snelle S-Max, sterker nog: de latere modellen hadden nog meer vermogen. Met 240 pk, ST-Line aankleding en zeven zitplaatsen was het de ideale auto voor het vruchtbare gezin met haast. Jammer dat Ford ze niet neer maakt, want deze MPV’s hadden ook zoiets als ‘wegligging’.

BMW 230e xDrive Active Tourer

BMW 230e xDrive M Sport blauw zijkant voor links

Je kan er een boom over op zetten in hoeverre de BMW 2-serie Active Tourer een ‘MPV’is. De BMW wordt door de RDW wel omschreven als zodanig. De meeste versies zijn Brave Hendrik-uitvoeringen, maar je kon en kunt ook hele dikke motoriseringen bestellen. In dit geval is de 230e xDrive toevallig heel erg snel. Het is een plug-in hybride met maar liefst 326 pk, precies evenveel als de 5.4 liter V12 uit de 850i had. In 5,7 seconden zit deze al op de 100 km/u, dus je kan er menig GTI-tje mee verrassen.

Mercedes B 250 4Matic

Mercedes B250 4Matic blauw zijkant achter

Dit is wel een leuke sleeper. De B-klasse is een relatief eenvoudige midi-MPV die al jaren te koop is. Of je het dan een busje mag noemen? Daar is niet iedereen op onze redactie het over eens. Van de B-klasse waren altijd top-uitvoeringen van die ‘toevallig’ snel waren. Denk aan de B 200 Turbo en een serie B 250’s

. De laatste B 250 ziet er niet bijzonder uit, je kan ‘m zelfs zonder een AMG-sportpakket bestellen. Maar dankzij de 224 pk sterke motor haalt deze braaf uitziende Mercedes 0-100 km/u in 6,5 seconden en is de topsnelheid begrensd op 250 km/u! Tip: vervang die B 250 badges met B 160.

Opel Zafira OPC

Opel Zafira OPC blauw zijkant voor links boven

Deze Opel misschien wel de beste combinatie van een sportieve en snelle auto voor papa, maar een verstandige en praktische MPV voor het gezin. In de basis is het een praktische Zafira, maar dan een extra snelle en dikke. Het leuke is dat niet alleen een dikke motor is. De Zafira OPC heeft ook andere kenmerkende OPC-onderdelen, zoals een dikke bodykit, grote wielen, platte uitlaten en je kon ‘m zelfs in Arden Blau bestellen. De tweede generatie had 240 pk en kon in 7,8 seconden naar de 100 km/u sprinten.

Renault Espace 3.5 V6 Dynamique

Renault Espace Dynamique 3.5 V6

Ondanks dat er nog altijd een Renault Espace in de prijslijsten staat, is dit gevoelsmatig de laatste échte Espace. Deze was namelijk nog groot met een grote G. De Espace van de vierde generatie stond ook ietsje hoger in de markt dan zijn concurrenten en kon je zelfs krijgen met een dikke zescilinder. De vierde generatie had een bijzondere V6, namelijk de VQ35 van Nissan. Dit is in basis dezelfde motor als in de Nissan 350Z lag. De afstelling was ietsje anders, waardoor je geen 280 pk, maar 245 pk had. Alsnog was dat voldoende om met 225 km/u over de snelweg te rijden met zeven man.

Brabus Viano 6.1

Brabus Viano V8 6.1 zwart zijkant voor links

Ja ja, we komen zo bij de R 63 AMG. Die zijn we echt niet vergeten. Maar praktische Benzen in met een dikke motor waren in trek bijna 20 jaar geleden (ja, zo oud zijn we inmiddels). Brabus deed namelijk wat iedereen hoopte dat ze doen door een V8 in het vooronder te lepelen. Deze V8 levert maar liefst 426 pk en 620 Nm. De topsnelheid had Brabus begrensd op 245 km/u. De 0-100 km/u-tijs was kort: 6,1 seconden, maar het opnoemen van het prijskaartje duurde erg lang: 180.000 euro voor belastingen.

Mercedes R 63 AMG

Mercedes R 63 zijkant rechts voor

De ultieme supersnelle MPV. De R-Klasse is een bijzondere auto. Het was destijds een van de eerste Mercedessen met de 6,2-liter V8-motor. In dit geval leverde deze 510 pk. Het idee van de auto is natuurlijk ridicuul, want wie zit te wachten op een superluxe MPV? Nou, niemand. Het is wel een van de tofste auto’s, omdat Mercedes all the way ging. Naast een dikke motor kreeg je ook de AMG-aankleding en sportiever interieur. Het verbruik en de prestaties waren even indrukwekkend.

Tesla Model X Plaid

Tesla Model X Plaid Rood zijkant rechts voor

Het is wel grappig men auto’s als SUV aanmerkt, terwijl ze dat niet zijn. Bij de Tesla Model X is dat eigenlijk ook het geval. Het is eigenlijk meer een MPV, vind je niet? Qua ruimte doet de Model X ook wat denken aan een traditionele MPV: een vlakke vloer, relatief hoge zit en een hoog dak. De Plaid-uitvoering is volkomen nutteloos, maar wel leuk. Deze heeft 1.020 pk in totaal te verdelen over vier wielen. Hierdoor ben je sneller bij het verkeerslicht weg dan elke andere auto.

Hyundai iMax N

Hyundai iMax N Drift Bus blauw links zijkant voor

Eigenlijk is deze auto gebouwd volgens hetzelfde principe als de Brabus Viano 6.1. De Hyundai iMax is de grote personenbus van de Zuid-Koreanen. Daar was geen snelle uitvoering van, dus gingen ze bij Hyundai Australia maar zelf aan de slag. De achtzits MPV kreeg een 3,5-liter V6 met twee turbbo’s, goed voor 410 pk. Helemaal leuk is de lichtblauwe N-lakkleur met Tomato-rode splitter. Nadelen zijn er helaas ook: echt straatlegaal was dit gevaarte niet en ze hebben er maar eentje van gebouwd.

Bisimoto Honda Oddysey

Bisimoto Honda Oddyssey rood zijkant voor skibox

We eindigen dit overzicht met snelle busjes met de dikste en snelste. Op de sprint zal de Tesla winnen, want deze ietwat opgevoerde Honda heeft voorwielaandrijving. Het vermogen is – ongelooflijk maar waar – hoger dan dat van de Model Plaid: 1.239 pk. Je zal dus sneller voorbanden moeten wisselen dan een onderbroek. Of in elk geval gelijktijdig. Het mooie is dat deze creatie van Bisimoto nog gewoon functioneert als MPV. Het bijzondere verhaal van de man achter Bisimoto kun je hier lezen op TopGear.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear