Of je nu wilt of niet; de elektrificatie van de autobranche gaat onverminderd door. Dat merken ze ook in de uithoeken van de autobranche, de hoeken die je niet direct te binnen zullen schieten. Denk aan de scholing tot automonteur, maar ook aan de uitvaartbranche. TopGear sprak met Ruud Derks, eigenaar van Derks Uitvaartmobiliteit over hun eigen Tesla lijkwagen.

Het idee om elektrische lijkwagens aan te bieden kwam naar aanleiding van de groeiende vraag van de doelgroep. Ook in deze branche wordt de vraag naar elektrificatie steeds groter (nou ja, alleen voor de aandrijving van de auto’s dan). Daarom waagde Derks zich aan deze uitdaging en ging aan de slag. Hij vertelt dat het nogal wat werkt vergt om een standaard Tesla Model 3 naar een Tesla lijkwagen om te bouwen.

De aanpassingen om tot een Tesla lijkwagen te komen

Men had al eens eerder een Nissan Leaf omgebouwd tot uitvaartvoertuig (die je overigens ook bij ze kunt kopen), in samenwerking met een Spaans bedrijf. In die Spaanse fabriek gaan ook de Tesla’s hun make-over tegemoet. Eerst bouwden ze een prototype op basis van de Model 3. Toen deze eenmaal voldeed aan alle vereisten, konden ze aan de slag met echte auto’s.

Daarvoor wordt de Tesla helemaal gestript. Om genoeg ruimte achterin te krijgen, voegen ze 80 centimeter toe aan de wielbasis. Hierna bouwen ze zelf de volledige koets op, om die vervolgens weer op het onderstel te zetten. Ze hebben zelfs gedacht aan een extra opbergvak voor het schaarwagentje. (Mocht je niet weten wat dat is, zoek maar lekker op!) Die zit onder de nieuwe B-stijl. De Tesla lijkwagen die nu te koop staat, kost je trouwens 99.950 euro. Op zich zouden wij ‘m pas kopen als je ook een uitvaartcentrum hebt. Of er toch meer een camper in ziet.

Volgens Derks is de Model 3 een perfect begin voor hun elektrische avontuur, omdat hij voor een groot deel uit staal gebouwd is en de accu gunstig ligt. Die mag namelijk niet standaard (deels) onder de achterbank liggen want dan kun je geen vlakke laadvloer voor een doodskist maken. Daarom kan het bedrijf nu nog niet aan de slag met andere EV’s, wat ze wel van plan zijn. Dus misschien komt er in de toekomst wel een Audi RS e-tron GT of Rimac Nevera als lijkwagen. Rondje Nürburgring – al dan niet met zeer stille achterpassagier – en je hebt weer een nieuw record…

Reacties

  • Sowieso efficient heeft op 18 november 2022 geschreven:

    Hebben de Tesla fanboys toch eens gelijk als ze weer eens lopen te zaniken over de efficiëntie van hun stofzuigers: als de meest dodelijke auto op de weg (zoek maar eens op Tesla en Deaths) ingezet wordt als lijkauto, sla je twee vliegen in één klap!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)