
Of je nu wilt of niet; de elektrificatie van de autobranche gaat onverminderd door. Dat merken ze ook in de uithoeken van de autobranche, de hoeken die je niet direct te binnen zullen schieten. Denk aan de scholing tot automonteur, maar ook aan de uitvaartbranche. TopGear sprak met Ruud Derks, eigenaar van Derks Uitvaartmobiliteit over hun eigen Tesla lijkwagen.
Het idee om elektrische lijkwagens aan te bieden kwam naar aanleiding van de groeiende vraag van de doelgroep. Ook in deze branche wordt de vraag naar elektrificatie steeds groter (nou ja, alleen voor de aandrijving van de auto’s dan). Daarom waagde Derks zich aan deze uitdaging en ging aan de slag. Hij vertelt dat het nogal wat werkt vergt om een standaard Tesla Model 3 naar een Tesla lijkwagen om te bouwen.
De aanpassingen om tot een Tesla lijkwagen te komen
Men had al eens eerder een Nissan Leaf omgebouwd tot uitvaartvoertuig (die je overigens ook bij ze kunt kopen), in samenwerking met een Spaans bedrijf. In die Spaanse fabriek gaan ook de Tesla’s hun make-over tegemoet. Eerst bouwden ze een prototype op basis van de Model 3. Toen deze eenmaal voldeed aan alle vereisten, konden ze aan de slag met echte auto’s.
Daarvoor wordt de Tesla helemaal gestript. Om genoeg ruimte achterin te krijgen, voegen ze 80 centimeter toe aan de wielbasis. Hierna bouwen ze zelf de volledige koets op, om die vervolgens weer op het onderstel te zetten. Ze hebben zelfs gedacht aan een extra opbergvak voor het schaarwagentje. (Mocht je niet weten wat dat is, zoek maar lekker op!) Die zit onder de nieuwe B-stijl. De Tesla lijkwagen die nu te koop staat, kost je trouwens 99.950 euro. Op zich zouden wij ‘m pas kopen als je ook een uitvaartcentrum hebt. Of er toch meer een camper in ziet.
Volgens Derks is de Model 3 een perfect begin voor hun elektrische avontuur, omdat hij voor een groot deel uit staal gebouwd is en de accu gunstig ligt. Die mag namelijk niet standaard (deels) onder de achterbank liggen want dan kun je geen vlakke laadvloer voor een doodskist maken. Daarom kan het bedrijf nu nog niet aan de slag met andere EV’s, wat ze wel van plan zijn. Dus misschien komt er in de toekomst wel een Audi RS e-tron GT of Rimac Nevera als lijkwagen. Rondje Nürburgring – al dan niet met zeer stille achterpassagier – en je hebt weer een nieuw record…
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Deze Tesla lijkwagen is van Nederlandse makelij en jij kunt hem kopen”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De budget-Tesla komt volgend jaar eindelijk – en de prijs is op een creatieve manier laag gehouden

Dumpprijzen: Tesla Model 3 is nu bijna de helft goedkoper dan een nieuwe Volkswagen Polo

Met deze spulletjes maak van je Tesla-leasebak eindelijk een BMW M3-killer

Veel haters zullen blij zijn als de horen wat de minst betrouwbare (jonge) auto van dit moment is

De Model 3 wordt spotgoedkoop, hier moet je op letten bij aanschaf

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Nederlanders schamen zich niet echt voor een Tesla, zijn wel voorzichtig met Chinese EVs

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

Ben jij succesvolle linksback bij een voetbalclub, dan is dit je nieuwe auto

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Leaserijders die zich schamen voor hun auto mogen hun Tesla eerder inleveren

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

Ooit de grootste ouwe-lullenbak van Nederland krijgt een opvolger (die wel cool is)

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

De meest legendarische velgenfabrikant is nu eindelijk gered door een verrassende partij

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Hebben de Tesla fanboys toch eens gelijk als ze weer eens lopen te zaniken over de efficiëntie van hun stofzuigers: als de meest dodelijke auto op de weg (zoek maar eens op Tesla en Deaths) ingezet wordt als lijkauto, sla je twee vliegen in één klap!