De elektrische Mercedes G-klasse heeft een ongelofelijke 1.164 Nm aan koppel. Dan zou je denken: daar kun je een caravan met drie verdiepingen, een westvleugel, een jacuzzi en een helikopterdek mee trekken. Maar volgens de specificaties mag het ding bijna niets trekken. Sterker nog: een trekhaak staat niet op de optielijst. En dat heeft alles te maken met het gewicht van de G-klasse. Met een aanhanger zou de boel te zwaar worden. Bij elektrische busjes lopen ondernemers tegen hetzelfde probleem.

Een elektrische bus is zwaarder dan een dieselbus. En als je een normaal B-rijbewijs hebt, dan mag een auto inclusief belading maximaal 3.500 kilo wegen. Mag een busje zwaarder zijn volgens de specificaties, dan moet je een vrachtwagenrijbewijs hebben (C of C1). Een dieselbus van 1.800 kilo mag dus veel meer meenemen voordat ie aan de 3.500 kilo zit dan een elektrische bus van 2.600 kilo. En hoe ga je ondernemers dan overtuigen dat ze moeten investeren in een elektrische bus?

De regels voor het B-rijbewijs gaan veranderen in 2025

Deze kwestie speelt al langer. Momenteel geldt een gedoogbeleid voor mensen met een normaal rijbewijs. Als het gaat om een elektrische bus, dan mag ie momenteel maximaal 4.250 kilo zijn. En dan heb je dus geen vrachtwagenrijbewijs nodig. Maar dit gedoogbeleid is maar geldig tot 1 juli 2025. Wil je na de zomer met een zwaardere elektrische bus rijden (tot 4.250 kilo inclusief belading), dan moet je eerst een extra cursus volgen. Na de cursus mag je met een B-rijbewijs in deze zwaardere busjes stappen.

Volkswagen ID. Buzz Cargo vs Ford E-Transit

De overheid legt uit: ‘Het is wel belangrijk dat deze bestuurders bekend zijn met risico’s van een zwaarder voertuig (zoals een langere remweg) en met de vrachtwagen-verkeersregels. Daarom zijn vandaag afspraken gemaakt over een verkeersveiligheidscursus. De cursus bestaat uit theorie- en praktijkonderwijs, en leert deelnemers hoe ze vóór en tijdens het rijden veilig kunnen omgaan met hun zwaardere voertuig.’

Lees ook: Door de nieuwe cursus mag je ook ineens in de Tesla Cybertruck rijden

Ook de cursus volgen als je met een lege bus rijdt

Geen extra rijbewijs dus om met zwaardere elektrische bussen te rijden, maar wel een nieuwe cursus dat bestaat uit een praktijk- én een theoriedeel. Belangrijk om te weten is dat het er niet alleen om gaat hoe zwaar de bus is, maar hoe zwaar de bus mág zijn inclusief belading. Stel je voor de bus weegt 2.600 kilo, maar deze mag gecombineerd 4.250 kilo wegen, dan moet je dus ook de cursus volgen. Ook als je altijd met een lege bus rijdt. Het gaat om het maximaal toelaatbare gewicht.

Nieuwe regels rijbewijs 2025 in het kort

  • Met een B-rijbewijs mag je tot 1 juli 2025 met 4.250 kilo rijden
  • Na 1 juli 2025 mag dat ook, maar na een speciale cursus
  • Het hogere gewicht geldt alleen voor ‘groene’ aandrijflijnen, bijvoorbeeld elektrisch
  • De cursus bestaat uit een praktijk- en theoriedeel
  • Er is geen examen voor de cursus

79 reacties op “Dit gaat er volgend jaar veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je ‘m al hebt)”

  1. Er staat een fout in het artikel, Naja fout, een gebrek aan info…
    De combi mag maximaal 4250 zijn, je mag namelijk altijd een tmm 750kg aanhangwagen trekken in een personenauto (personenauto = max tmm 3500).

    Dus ja dat is de enige uitzondering op de 3500 regel.

    Je mag, theoretisch, ook een auto hebben van 2200kg tmm, in combinatie met een aanhangwagen met tmm van 1300. Dat mag je allemaal trekken met een B rijbewijs.

    Zolang de combi niet boven de 3500, of 4250 (bij een aanhangwagen van 750) uitkomt is het prima.

    Komt de combinatie er boven dan heb je E achter B nodig.

  2. Je blijft lachen met die Nederlanders, online lopen klagen maar zodra er gestemd mag worden gaan ze weer braaf in de rij staan en zetten een kruisje. En ze hebben nog steeds niet in de gaten dat je sowieso geen enkele keuze hebt, want het is 1 grote en dezelfde club. Of zoals de Amerikanen zeggen two wings of the same bird.

    Je wordt door een criminele organisatie die zich overheid noemt besodemieterd, altijd al zo geweest. Ze doen niets voor de burgers alleen voor hun eigen meesters en soortgenoten van diezelfde criminele organisaties zoals: Bilderberg, Navo, VN, WEF, EU en de WHO. Maar nee lekker braaf zijn en als schapen denken dat ze keuzes hebben en braaf doen wat deze criminelen je zeggen. En de media is niets anders dan het verlengstuk van die criminele organisatie.

    Wordt dat Nederlanders eens hun hoofd uit eigen anus halen, en zelf eens gedegen onderzoek gaan doen. Maar ja, krijg de NEDERLANDER maar eens bereid om van die bank af te krijgen, of dat ze de TV op zwart zetten en de Media gaan mijden. Hahaha ze blijven in hun gevangenis en denken dat ze vrij zijn.

    • Hee hee, als iedereen toch schaap is en lekker op de bank blijft zitten, zie ik geen probleem met de herders die ons beschermen.

      Mensen zoals jij doen het onderzoek al, ik heb daar geen zin in. Mijn dank is groot.
      De overheid is niet crimineel want deze bepaalt of iets crimineel is of niet.

      Ik snap niet zo goed waar jij je zo druk om maakt, maar neem een fristi en kijk een natuurfilm, het zal je goed doen. Mvg, fyne kerstmis.

  3. Geachte. De politici moeten GEEN examen afleggen. Komt er bij dat ze goed betaald worden. Als men regeltjes oplegd waarbij men geen idee of verstand van heeft “blijf er af”. Als het voor de put te vullen van jullie altijd durende schulden , laat dan de burger er altijd niet voor opdraaien ! Trommelremmen zijn al lang uit de markt tegenover schijfremmen die beter functioneren.
    De huidige auto’s of lichte vracht zijn voldoende elektronisch uitgerust om op een veilige manier op de baan te komen.
    Vriendelijke groet.
    André Pauwels.
    Dadizele. EN ik bljf met benzine rijden. Totdat Musc naar de maan vliegt met raketten op AU de Cologne ??!

  4. Er veranderd dus helemaal niets voor het overgrote deel van de rijbewijs BE houders omdat zij geen mobiel op stroom hebben.
    Kortom heerlijk domme kop boven dit artikeltje os niets meer dan clickbait!
    ~ Best wel dom dus ! ~

    • Het komt er op neer dat we een auto moeten hebben die elektrisch is en dan mag hij gerust zwaarder zijn, en nu heb ik een camper die zwaarder is en moet ik deze eerst omkeuren naar een gewicht van 4250 kg en moet nog een rijbewijs C halen.
      Hoe krom wil je het hebben.
      Laten we hopen dat het dan aan de grens stopt en je daar dan wel een bekeuring krijgt voor je overgewicht van je E auto.
      Regeling voor E auto’s dan ook voor brandstof auto’s.

    • Vreemd alle auto’s moeten wettelijk een remvertraging hebben van 5.8 m/s2 en dus ook de o zo groene electrische auto’s. Dus als deze hier aan voldoen waarom moet Jan de hollander dan weer een verplichte praktijk en theorie curses volgen als er GEEN sprake is van een langere remweg door het extra gewicht? Weer een mooue melk koetje er bij en o ja wel opschieten u heeft nog een half jaar om dit rijbewijs te halen. Dan nog iets heel anders wist u dat het produceren van een accu voor deze GROENE auto’s net zo veel CO2 produceren als 8 jaar rijden met een normale auto en dat de accu’s zeer milieu onverantwoord zijn!

  5. Uit welke tijd dateren de “oude”regels? Uit de tijd dat auto’s nog trommelremmen hadden,. Tegenwoordig zijn alle auto’s uitgevoerd met rondom schijfremmen met rembekrachtiging, dus remmen ze veel beter dan jaren geleden. Dit betekent dus ook dat zwaardere voertuigen met de huidige remmen, ruim binnen de norm tot stilstand gebracht kunnen worden. Waarom dan opeens weer een extra cursus?? Omdat de schatkist geld nodig heeft!!

    • Mwa. Vind jij de gemiddelde Nederlander op de weg dan zo goed rijden? Een cursus is broodnodig, al rij je in een Picanto. Bovendien, remmen is een uiterste nood. Als je kilometers vooruit kijkt is gas los al voldoende. Daar opzich zou al een cursus voor mogen komen. Dus in het geval dát je moet remmen, er gebeurt iets geks, is het fijn om de grenzen van je combinatie te kennen.

    • De schatkist hoeft niet gespekt, maar het CBR en de rijscholen. Het is gewoon een ordinair verdienmodel. Koppel et dan meteen een examen aan.

  6. Flauwekul allemaal zeg met dat gedoe! Een beetje mens met gevoel heeft geen 12 verschillende rijbewijzen nodig zeg. Pure diefstal is dit! Ik doe er niet aan mee #onnozel

  7. Hoe zit het dan als die elektrische bus van +3500 kg de grens overgaat ? In België mag je me een B rijbewijs rijden met een MTM van 3500 kg en niet meer. Europa 1… euhm.
    En wat met alle straten waar een verkeersbord staat van ‘enkel toegankelijk tot 3,5 Ton’ ? Hier in België staan die borden zowat overal.
    Een ‘cursus’ waarvoor geen examen gedaan hoeft te worden, geeft geen enkele garantie dat de bestuurder bekwaam is om met het zwaardere voertuig veilig te kunnen rijden.
    Wanneer wordt het Europees parlement wakker om dergelijke zaken Europees te regelen ?

    • Dit geld dus voor Nederland en is een tegemoetkoming aan ondernemers die in electrobussen gedwongen worden. Als je internationaal gaat rijden, dan moet je gewoon een rijbewijs hebben voor 3.5 ton of meer. Tenzij het een Europees verdrag wordt is het niet anders.

    • Heb je ook gedacht dat wanneer je c rijbewijs gaat halen er ook een medische keuring aanvast zit
      En je rijbewijs c is maar 5 jaar geldig

    • Europa heeft al gereageerd. De 4de rijbewijs richtlijn is al op 1 maart 2024 aangenomen. Die moet door de nationale regeringen in wetten worden omgezet. In die richtlijn is de grens voor B rijbewijs op 4250 kg gesteld. Geen verschil tussen benzine, diesel en EV.

  8. Lekker weer een regeltje erbij! Weer een aantal extra ambtenaren en dan maar weer de belasting verhogen. Alles wordt niet te betalen zo. Die bouwvakker gaat gewoon de rekening bij ons neerleggen.
    Deze week op het gemeentehuis geweest voor een naturalisatie dag. 11 man 2 uur lang bezig met 45 man! Zelf bij het kadootje (stroopwafels uitdelen).stonden 2 man achter een tafeltje.
    Gek dat ze nooit uit komen met hun budget. En wij maar belasting voor allerlei ongein (zoals dit) betalen.

          • Slaat als Kut op Dirk. Vooral die cursus zonder examen. Poen, poen poen, de arme man ka er steeds minder meedoen. Elektriciteit gaat vast schrikbarend omhoog n iedere debiel naast een kolossaal aantal elektrische apparaten ook niet meer gewoon, maar elektrisch fietst. Wilderwaanzin

    • Op 3 snelwegen…. wat een zeiklandje hebben we toch he, hoeveel elektrische auto’s rijden er inmiddels?uitstoot van moderne auto’s is al praktisch nihil. En de uitstoot van India en.d. doen we toch niets aan. Gooi open die snelwegen, weg met al die achterlijke tijdsbeperkingsborden.
      Regel snelheid per rijbaan rechts 90 midden 110 links 130 dan weet iedereen waar die aan toe is

  9. Mijn zoon die stratenmaker is moet vaak een kuubje vochtig straatzand (1600kg) meenemen of afvoeren en regelmatig een vracht stenen, tegels of banden afvoeren met de aanhangwagen, of hij moet een shovel meenemen . In de bus ligt een trilplaat, sleuvenstamper en ander groot en zwaar gereedschap. Er worden ook flinke kilometers gereden naar de klus, ze rijden soms het halve land door. Die jongen komt toch nooit weg met een elektrische bus. En in de stad zijn spullen op een bakfiets laden voor het laatste stuk gaat ook niet. Hoe gaat hij zijn klanten in de stad gaan bedienen. Tevens is een elektrische bus een onbetaalbare investering voor hem vergeleken met een tweedehands diesel die wel 3500kg mag trekken.

    • Een elektrische bus heeft 2 keer zoveel vermogen als een diesel bus. Ter vergelijking een Tesla model S heeft een trekkracht van zo’n 1000 pk. Er word vaak onderschat hoe sterk elektrische voertuigen zijn. En hoe snel.

      • Elektrisch zit tussen de oren bij velen, maar in de realiteit is het bagger. Acceleratie en trekkracht is zeker belangrijk, maar meer op lange termijn, zonder extra kosten; dus de keuze is simpel, blijf bij verbrandingsmotoren en spaar heel veel geld uit.

        • Wat een onzin hier. Weer een cursus volgen, maar een examen bestaat niet. Het is puur een geld kwestie. Laten ze even normaal doen in Den Haag. En kijk ook naar de bedrijven, wij moeten van de overheid elektrische gaan rijden. Dat is ook niet milieu vriendelijk. Een bus van 1800 kg (diesel motor) weegt nu 2600 kg. Door die smoesjes van de overheid komen bedrijven ook in de problemen en dat kost ook weer meer geld. Als wij als ondernemer en ook de gewone burgers al die kosten eens zouden verhalen op de overheid, worden ze misschien een keer wakker. En wat gebeurd er met de accu’s als die vervangen moeten worden na 8 jaar of 160.000 km Daar denken ze niet over na. Dan heb je een milieu probleem. Blijf gewoon bij de verbrandingsmotor, dat is voor iedereen het beste en ook voor het milieu.

      • Kees
        Waarschijnlijk ben je een hele aardige kerel, maar wat moet ik met een bus als glaszetter die ik laad met glazen panelen van ruim 680 kg en buiten mijn woonplaats moet plaatsen?
        Kom mijn woonplaats niet eens uit, en zulke lange verlengsnoeren zijn er niet.
        Heb verdorie een euro 6 diesel bus aangeschaft voor het milieu, einde van het lied kan ik straks als vele andere met mij kunnen straks naar de voedselbank want is mijn bedrijf naar de maan.
        Voor al die milieu eisen mogen ze eerst wel kijken naar landen kijken die niets doen, nee Nederland moet weer het braafste kind zijn in de school klas, nou gewoon diesel geen gezeik euro 6 verplicht uitstoot minimaal prima keus ook geen gezeik met rijbewijs b c d e f whatever.
        Fijne feestdagen toegewenst en een goed 2025

        • Jan,
          Eindelijk iemand die nuchter kan nadenken, al die elektrische voertuigen trekken op geen fluit….
          Laat ons gewoon met benzine. Of diesel onze boterham gaan verdienen.
          Wanneer ik verplicht wordt om elec. Te rijden stuur ik mijn kenteken bewijs binnen, heeft de overheid geen inkomsten van mijn voertuig !
          Vervolgens ga ik bij de overheid aankloppen voor een ziekenkast bijstand….
          Verstaan wie verstaan wil, de keuze is aan de overheid!

    • Nou dat gaat ellende brengen nu moet je al 14 a 20 week wachten om af te rijden ,gedoogd tot 1 juli man welke gek verzint zo iets ..alles doen om.electrisch rijden zo door mogelijk te maken..graaien dat doet de overheid ..zo jammer voor de ondernemers

      • Het zou Europees geregeld moeten worden, dus alle B rijbewijzen verhogen naar 4250 kg voor “groen” aangedreven bussen en voor alle campers. Zo moeilijk is dat niet.
        Maar … dat wil Nederland niet. Wij gaan dit alleen maar invoeren, omdat er geen enkele ondernemer in Nederland is die een electrische bus koopt tot 3.500 kg. Die bussen zijn namelijk zo zwaar vanwege hun accu pakket, dat je er vrijwel niets mee kunt vervoeren

        • Europa heeft het al geregeld. De 4de rijbewijs richtlijn is op 1 maart 2024 aangenomen. Zodra die in landelijk wetten wordt omgezet is B rijbewijs niet meer tot 3500kg maar tot 4250 geldig.

      • De wet is nu toch goed. Niks veranderen gewoon tachograag erin en C rijbewijs. Word de linker baan ook gewoon weer iets leger.
        En alles weer naar 130 kon toch waarom op nieuw proeven doen en onduidelijk waar wel en niet.

        • “als kon weer naar 130 kon toch”. Heb je daar een bron van? Het punt is toch dat dat maar op een whopping 48km kan, beide richtingen separaat geteld?

          Ik vind het bijzonder dat je blijkbaar wel een 4250kg zware elektrische bus mag rijden, maar dat je een normale bus maar tot 3500 kg mag beladen. De remweg is in beide gevallen langer.

      • Welke gek verzint zoiets? Onze fantastische regering. Maar als je als ondernemer nu nog niet die cursus hebt ingepland, heb je ook weinig toekomstvisie. Dat deze wet tijdelijk was, was al tijden bekend. En 14-20 weken is nu nog net genoeg tijd.

    • Het rijbewijs C1 bestaat al redelijk lang, het hele punt van dit artikel is zeggen dat je geen ander rijbewijs nodig hebt. Alleen een cursus die je moet volgen na 1 juli 2025… C1 is een lager gewicht vrachtwagen C1E bestaat ook al(lager gewicht vrachtwagen + trailer)…

      Ik ben zelf vrachtwagen chauffeur CE(ongelimiteerd gewicht op zowel de vrachtwagen als trailer, het is alleen beperkt door andere wetten maar niet door het rijbewijs zelf)

  10. Vreemd land met die rijbewijzen. Alleen gewicht wat bepalend is. Electrisch busje boven 3500 kg moet je speciaal rijbewijs hebben. B.v. grote camper van 7m lengte, 3.15 m hoog, 2.20 breed maar onder de 3500 kg gewoon met B rijbewijs.

  11. Flink domme reacties weer. De wet wordt aangepast in het voordeel van de burger en men staat op de achterste benen. Ze hadden het beter kunnen laten zoals het was, dan konden mensen ipv een cursusje gewoon hun C rijbewijs gaan halen en was iedereen gelukkig geweest blijkbaar.

    • Dit betekent niet dat als u een jeep bestuurt met een totaalgewicht van meer dan 3500 kg, u de borden en beperkingen met betrekking tot het verkeer van vrachtwagens moet volgen. Dat wil zeggen: maximaal 90 kilometer per uur rijden

      • Geef iedere een c rijbewijs, dan is het klaar, ook voor camper bestuurder beter, dan ben je ook dat gelul over extra gewicht.

        • Inderdaad dat zou mooi probleem met campers oplossen.
          In Duitsland mogen ze met gewoon rijbewijs tot 4250 met camper rijden hier max 3500 of je moet C1 rijbewijs halen.

        • Hallo hier word omschreven over een B rijbewijs.
          Nu heb ik een BE rijbewijs daar word niet over gesproken hoe zit dat dan met een BE rijbewijs?

      • Het zou Europees geregeld moeten worden, dus alle B rijbewijzen verhogen naar 4250 kg voor “groen” aangedreven bussen en voor alle campers. Zo moeilijk is dat niet.
        Maar … dat wil Nederland niet. Wij gaan dit alleen maar invoeren, omdat er geen enkele ondernemer in Nederland is die een electrische bus koopt tot 3.500 kg. Die bussen zijn namelijk zo zwaar vanwege hun accu pakket, dat je er vrijwel niets mee kunt vervoeren

    • Ik vind dit dan weer een domme reactie. Er zijn weinig ondernemers die zitten te wachten om te investeren in een hele dure electrische bus maar gedwongen worden omdat ze door milieuzones hun klanten niet meer kunnen bedienen. Na deze investering moeten ze ook nog eens tijd en geld investeren in cursussen om ermee te mogen rijden… Want ik ga ervanuit dat deze mensen die cursus niet van onze overheid in de schoot geworpen krijgen.
      Dat is geen handreiking naar de burger, als je dat al als voordeel kunt zien is het een sigaar uit eigen doos….

  12. Met e achter b zit je toch max op 7000 kg? Betekend dus dat je tot 3500 kg kunt laden en de rest is gewicht aanhanger plus lading….al heel lang zo…en die groene aandrijflijn bus ,kan die ook met aanhanger tot 3500 kg ? Of is dat voor be 7000-4250?….ik heb c1,e dat is dus 12000kg totaal…plus code 95….

  13. Óngelooflijk doorgeslagen regelgeving land, en het wordt steeds gekker…. In dít specifieke geval zijn die CBR graaiers natuurlijk weer de lachende derde…

    • Ik neem aan, dat je een C rijbewijs alleen kunt halen als je al een B rijbewijs hebt. Zo niet: dan mag je met een C rijbewijs alleen rijden met een voertuig dat gekentekend is tussen 3500 en 7500 kg en de zware B bus valtsaar niet onder.
      Overigens: je hoeft de cursus alleen maar te volgen er zit geen examen aan verbonden. Nergens wordt vermeld hie en waar je die cursus kunt volgen, hoe je daarna de aanvulling op je rijbewijs krijgt en wat dit gaat kosten. Helaas een gemiste kans.

    • Eerst iedereen overtuigen om een elektrische wagen/Busje te kopen i.v.m milieu. En nu dit… Ze willen gewoon meer geld bij de mensen wegtrekken. Daar is het voor en niets anders. Heb zelf c en e maar toch. Weer erg smerig dit.

  14. Nederland wordt voor normale mensen onbetaalbaar. Geen wonder dat veel mensen naar het buitenland vertrekken. Hoogst energiekosten, boodschappen veel te hoog, huren stijgen de pan uit. De overheid heeft allang de grens bereikt. Het is een onbetaalbaar land om in te wonen.

      • Dan ga je toch lekker in een ander beter land wonen en werken ipv Nederland.
        Oja, graag land opnoemen waar t zoveel beter is. Hebben andere daar ook wat aan.
        ( bepaalde leeftijd groepen hebben in Nederland super goed gehad en nog steeds, van al onze rijkdom en voorzieningen genoten. Elke natte wind kan hier een goede boterham “verdienen” en worden nog met fluwelen handschoenen behandeld. Kinderopvang, kinderbijslag, gratis kinder verzekering.
        Bij de gemeente, of overheid werkzaam, dan als je keertje hoest, zeggen ze blijf jij naar 2 weken thuis. Volgende dag fruitmand, na 2 weken thuis, daarna rustig opbouwen met 2 uur per dag. Dit paar x per jaar….( en dus totaal niet ziek zijn geweest. Leraren 2-3 maanden vakantie. Daarna kinderen 2 vrije dagen ivm ze moeten overleggen de Leraren. Oja en salaris verhoging en nog meer eisen…
        En maar zeiken, zo zwaar….
        Er zijn er genoeg due om 4.30 uur de wekker gaat en 17.30 uur pas weer thuis….. en dan maximaal 4 weken vakantie ipv Leraren of ambtenaartje die totaal 3 maanden vakantiehebben, en fat met 3 of 4 dagen werken… en kerf of 5 ler jaar ziek 2 weken

        Trouwens, miljoenen mensen willen graag in Nederland komen wonen en werken. ( als de landen waar mensen worden onderdrukt, vrouwen geen rechten hebben, armoede, oorlog enz)

        Zitten ze hiet te zeiken over een of ander rijbewijsje….en gewicht,

  15. Snap het probleem niet. Iedereen wordt weer meegenomen in het narratief van de overheid, en we stinken d’r weer in.
    Antwoord is simpel: koop geen EV en je hebt het probleem niet.
    Natuurlijk zeggen we dan: maar in 2030 of 35 mogen d’r geen brandstof motoren meer de weg op enz enz. Maar als we met z’n alle geen EV’s kopen, wat moeten ze dan🤷‍♂️
    Dit is de truuk van de overheid om ons langzaam voor te bereiden op wat komen gaat en angst zaaien. Wij (het volk, de burger) hebben de macht.
    Alleen we grijpen hem niet🤷‍♂️, omdat er niet meer wordt nagedacht.
    Ach, Nederland een gaaf (naïef) landje zou Rutte zeggen. Hij lacht de ballen uit z’n broek bij de NAVO.

    • Precies dat! Zo simpel kan het inderdaad zijn. Uiteindelijk hebben ze ons het volk nodig om hun plannen te laten slagen. En we zijn ze maar wat graag van dienst. Echt bizar, en maar klagen. We leven in een omgekeerde wereld, dus als de overheid wil dat je A doet dan moet je juist B doen. Exact het tegenovergestelde. Krijg dat de meute maar eens aan het verstand, als ze dat überhaupt hebben, gebracht. We hebben de macht en te weinig mensen doen daar iets mee. En zo geraken we steeds verder in de dystopische ellende.

  16. Verzin gewoon een boete, verbod of extra belasting en je wordt zo minister of kamerlid bij groenlinks of partij voor de dieren, waar ezels zich verenigen. Afgelopen 10 jaar heb ik precies het tegenovergestelde gedaan dan wat het kabinet wilde en ik heb het nog nooit zo goed gehad.

  17. Dit artikel klopt van geen meter. Met gewoon B is idd max 3500 kg. Heb je E achter B dan is de maximaal toegestane massa 7000 kg. Kom je boven die 7000 kg dan pas is c1e of ce vereist.

    • Wat een farce. Je moet dus een extra cursus volgen. Maar er wordt geen examen afgenomen en er wordt kennelijk ook geen aantekening op je rijbewijs gemaakt. Dat is dus allemaal lekker contoleerbaar/handhaafbaar. Gewoon zeggen dat je de cursus hebt gedaan is voldoende. Sterk staaltje overheids beleid

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *