
Vraag MX-5-eigenaren naar het vermogen van hun roadsters, en ze zullen je vertellen dat het ‘genoeg is voor de perfecte balans’ en dat het niet gaat om vermogen, maar om ‘smiles per gallon’. Onzin natuurlijk, want alle MX-5-rijders zouden stiekem wel willen dat hun auto ietsje sneller was. Gelukkig bestaan daar genoeg mogelijkheden voor, met als ultieme optie een V8.
In de video hieronder zie je een Mazda MX-5 van de vierde generatie (ook wel ND genoemd) waar geen viercilinder meer in ligt, maar een V8-motor. De eigenaar doet een poging om met zijn MX-5 de 300 km/u aan te tikken, maar komt er al snel achter dat de ingenieurs bij Mazda voor deze auto nooit dergelijke snelheden in gedachten hadden.
In de buurt van de 285 km/u is er een klap hoorbaar. De rijwind neemt kwadratisch toe naarmate je harder rijdt, dus richting de 300 krijgt de auto krachten te verwerken waarvoor bepaalde onderdelen niet ontworpen zijn. Bij deze MX-5 laat er een stuk van de carrosserie boven de voorruit los. Op de video is het niet zo goed hoorbaar, maar volgens de bestuurder klonk het als een geweerschot.
De Zweedse MX-5 kreeg een LS7-motor die ruim 500 pk en bijna 700 Nm produceert. Om de topsnelheid van de MX-5 te testen, bezocht de bestuurder de Duitse Autobahn. In de tweede video hieronder zie je hoe de MX-5 alsnog een snelheid van boven de 300 km/u haalt.
Hier haalt de Mazda MX-5 wel 300+ km/u
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

Mazda noemt elektrische MX-5 ‘een mogelijkheid’ na mysterieuze teaser

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Is zo’n snelle Mazda 3 MPS met 260 pk na bijna 20 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Mazda geeft toe foutjes te hebben gemaakt – rijdt de nieuwe CX-60 eindelijk wel goed? (review)

Een van de coolste nieuwe auto’s van de afgelopen tijd kost nu tweedehands al geen drol meer

Mazda boekt doorbraak en komt binnenkort met de ‘ultieme verbrandingsmotor’ die extreem efficiënt is

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Je verwacht het niet, maar in dit land geldt een maximumsnelheid van 250 km/u

Waarom gaat de snelheidsmeter zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?

Dit is de step die vorige week met 112 km/u door Brussel de politie tegemoet reed

Bugatti Chiron op de Autobahn tikt 414 km/u aan

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

510 pk uit een vijfcilinder is bij Abt stukken goedkoper dan een nieuwe Golf GTI

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Mensen moeten echt kappen met deze piepkleine (maar vreselijke) modificatie aan hun auto’s

Lynx GT1 is een echte Ford GT met een echte V8 (met 1.500 pk)

Deze oersaaie auto is volgens de ANWB de beste investering die je kunt doen

Deze ‘verboden’ auto is nu nog de goedkoopste nieuwe auto van Nederland (als je snel bent)

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Een huis te duur? Met deze handige set kun je bijna elke auto ombouwen tot knusse camper

Met een paar aanpassingen kost deze kleine hatchback meer dan 100.000 euro

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
