Vraag MX-5-eigenaren naar het vermogen van hun roadsters, en ze zullen je vertellen dat het ‘genoeg is voor de perfecte balans’ en dat het niet gaat om vermogen, maar om ‘smiles per gallon’. Onzin natuurlijk, want alle MX-5-rijders zouden stiekem wel willen dat hun auto ietsje sneller was. Gelukkig bestaan daar genoeg mogelijkheden voor, met als ultieme optie een V8.
In de video hieronder zie je een Mazda MX-5 van de vierde generatie (ook wel ND genoemd) waar geen viercilinder meer in ligt, maar een V8-motor. De eigenaar doet een poging om met zijn MX-5 de 300 km/u aan te tikken, maar komt er al snel achter dat de ingenieurs bij Mazda voor deze auto nooit dergelijke snelheden in gedachten hadden.
In de buurt van de 285 km/u is er een klap hoorbaar. De rijwind neemt kwadratisch toe naarmate je harder rijdt, dus richting de 300 krijgt de auto krachten te verwerken waarvoor bepaalde onderdelen niet ontworpen zijn. Bij deze MX-5 laat er een stuk van de carrosserie boven de voorruit los. Op de video is het niet zo goed hoorbaar, maar volgens de bestuurder klonk het als een geweerschot.
De Zweedse MX-5 kreeg een LS7-motor die ruim 500 pk en bijna 700 Nm produceert. Om de topsnelheid van de MX-5 te testen, bezocht de bestuurder de Duitse Autobahn. In de tweede video hieronder zie je hoe de MX-5 alsnog een snelheid van boven de 300 km/u haalt.
Reacties