
Vraag MX-5-eigenaren naar het vermogen van hun roadsters, en ze zullen je vertellen dat het ‘genoeg is voor de perfecte balans’ en dat het niet gaat om vermogen, maar om ‘smiles per gallon’. Onzin natuurlijk, want alle MX-5-rijders zouden stiekem wel willen dat hun auto ietsje sneller was. Gelukkig bestaan daar genoeg mogelijkheden voor, met als ultieme optie een V8.
In de video hieronder zie je een Mazda MX-5 van de vierde generatie (ook wel ND genoemd) waar geen viercilinder meer in ligt, maar een V8-motor. De eigenaar doet een poging om met zijn MX-5 de 300 km/u aan te tikken, maar komt er al snel achter dat de ingenieurs bij Mazda voor deze auto nooit dergelijke snelheden in gedachten hadden.
In de buurt van de 285 km/u is er een klap hoorbaar. De rijwind neemt kwadratisch toe naarmate je harder rijdt, dus richting de 300 krijgt de auto krachten te verwerken waarvoor bepaalde onderdelen niet ontworpen zijn. Bij deze MX-5 laat er een stuk van de carrosserie boven de voorruit los. Op de video is het niet zo goed hoorbaar, maar volgens de bestuurder klonk het als een geweerschot.
De Zweedse MX-5 kreeg een LS7-motor die ruim 500 pk en bijna 700 Nm produceert. Om de topsnelheid van de MX-5 te testen, bezocht de bestuurder de Duitse Autobahn. In de tweede video hieronder zie je hoe de MX-5 alsnog een snelheid van boven de 300 km/u haalt.
Hier haalt de Mazda MX-5 wel 300+ km/u
Meer van TopGear


Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Deze MX-5 is nu eindelijk af en jij kunt hem ook kopen

Dit is waarom de sterkste Mazda MX-5 heel binnenkort waarschijnlijk verdwijnt

Toyota en Mazda betrapt op sjoemelen met populaire modellen, wat betekent dit voor Nederland?

De Mazda MX-5 krijgt na acht jaar een facelift (en helpt je nu driften)

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Mazda gaat een van de onzuinigste en onbetrouwbaarste motoren ooit nog een kans te geven

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Dit is de goedkoopste auto die 375 km/u haalt (gewoon met fabrieksgarantie)

Je verwacht het niet, maar in dit land geldt een maximumsnelheid van 250 km/u

Waarom gaat de snelheidsmeter zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?

Dit is de step die vorige week met 112 km/u door Brussel de politie tegemoet reed

Bugatti Chiron op de Autobahn tikt 414 km/u aan

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Er is één (betaalbare) benzineauto die nog veel betrouwbaarder blijkt dan een Toyota

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Is de nieuwe Mazda 6e eindelijk een goede elektrische auto van Mazda? (review)

Welke trajectcontrole is nou aangepast naar 70 km/u door werkzaamheden en welke niet?

Waarom je nooit een afspraak moet maken als je een tweedehandsauto wilt bekijken (volgens sommige mensen)

We hebben goed nieuws voor liefhebbers van de Volvo XC90 met benzinemotor

Dit verwarrende verkeersbord betekent niet wat jij denkt (dus pas op voor een boete)

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo
