
Zo’n 70 meter van een parkeerplaats aan de zuidkant van de Duitse snelweg A5, tien minuten onder Frankfurt, vind je een gegraveerde stenen pilaar en een houten plaquette die Duitslands ‘Zilveren Komeet’ gedenken. Het is een gedenkplaats voor Bernd Rosemeyer, die lang geleden in een Audi het snelheidsrecord op de Duitse Autobahn probeerde te breken en daarbij om het leven kwam. Dat record staat al sinds 1938 op naam van de Duitser Rudolf Caracciola. Deze bestuurder komt akelig dicht in de buurt van het historische record: zijn Bugatti Chiron tikt op de Autobahn 414 km/u aan.
Het is wat lastig om de prestatie in één pakkende titel te vatten, maar waarschijnlijk kijken we hier wel naar de hoogste snelheid die ooit op een openbare weg (die niet is afgesloten) is gehaald door een standaard productieauto. Achter het stuur zit de Tsjechische zakenman Radim Passer, die in 2015 al een snelheid van 402 km/u haalde op de Autobahn in een Bugatti Veyron. Op een vroege zondagochtend in juli is hij teruggekeerd in zijn Chiron. De beelden uploadde hij korte geleden. Op een rustige en droge Duitse Autobahn tikt hij 414 km/u aan.
Geen officieel record
Een officieel record voor de hoogste snelheid op de openbare weg door een standaard productieauto zal dit overigens nooit worden. Om te beginnen zou de meting verricht moeten worden met betere apparatuur. Een ingebouwde snelheidsmeter van een auto zal altijd iets afwijken. Ook moet er iemand aanwezig zijn van het Guinness Book of Records. De standaard Chiron heeft overigens een officiële topsnelheid van 420 km/u. De Chiron Super Sport 300+ zou harder moeten kunnen dan 500 km/u. Het zou onverstandig zijn om dit te testen op de openbare snelweg, dunkt ons.
Specificaties Bugatti Chiron
Achter de bestuurder ligt een W16-motor met vier turbo’s en een motorinhoud van 8 liter. Het vermogen is 1.500 pk en het koppel bedraagt 1.600 Nm. De Chiron is met net geen 2.000 kilo geen vedergewicht, maar met het vermogen en vierwielaandrijving is een 0-100-tijd van 2,5 seconden prima mogelijk. De standaard Chiron is inmiddels uitverkocht, je kunt nu alleen nog maar de sportievere Pur Sport (3 miljoen euro) of de snellere Super Sport bestellen (3,2 miljoen euro).
Bugatti Chiron op de Autobahn tikt 414 km/u aan
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Reacties
Geef een antwoord Reactie annuleren
Meer van TopGear





De laatste Bugatti Chiron is geveild voor een recordbedrag



Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt



Bugatti Chiron Profilée: De laatste W16 ooit kan van jou zijn


Is de Bugatti Chiron sneller dan een Tesla of Lucid in een dragrace?


Bugatti Chiron Pur Sport drift zijn banden aan gruzelementen



Bugatti hangt een lullige boete boven het hoofd vanwege deze foto’s in Parijs




De laatste Bugatti Chiron is geveild voor een recordbedrag



Dit kost het als je de sleutel van je Bugatti Chiron kwijtraakt


De oude Le Mans-kleuren van Bugatti staan de Centodieci erg goed


Waarom 2022 een recordjaar was voor de allerduurste automerken ter wereld



Bugatti Chiron Profilée: De laatste W16 ooit kan van jou zijn


Dit gebeurt er als je 300 km/u rijdt met een auto die daar zeker niet voor gemaakt is


Waarom gaat de snelheidsmeter zoveel hoger dan de topsnelheid van de auto?


Dit is de step die vorige week met 112 km/u door Brussel de politie tegemoet reed


Het snelheidsrecord op land staat op ruim 10.000 km/u


9 auto’s die stiekem sneller waren dan opgegeven


Oude BMW M5 doet 300 km/u op Autobahn


Dit is het record voor de langste stoet aan Lamborghini’s




De laatste Bugatti Chiron is geveild voor een recordbedrag


De Rimac Nevera zet een nieuw snelheidsrecord neer voor elektrische productieauto’s


Mieters: Duitse studenten bouwen de snelst accelererende EV ter wereld


Zo ziet een auto eruit die 50.000 kilometer non-stop reed (maar liefst negen dagen lang)


Zeekr, zustermerk van het brave Volvo, zet wereldrecord voor snelste EV-drift


Deze speciale Alpine A110 San Remo 73 wil graag rallyrijden


De Peugeot 508 is na de facelift nog altijd een van de mooiste stations van dit moment


Is de nieuwe DS 9 zo comfortabel als de oude Citroën XM?


De Peugeot 3008 krijgt net voor zijn exit nieuwe mild-hybride techniek


Peugeot 408 Hybrid review: Een bijzonder ding om te zien, maar hoe rijdt het?


Wie gaat in hemelsnaam een Alpine A110 R ‘Fernando Alonso’ kopen?


De nieuwe Lamborghini LB744 (met V12) is in de stad langzamer dan een Golf GTI


Als je toch genoeg kids hebt, is hier een dragracer van Toyota voor kinderen


De Challenger Demon 170 is de laatste benzine-musclecar van Dodge (1.000+ pk)


Deze Pagani Huayra Dinamica Evo Roadster is een heel speciale one-off



Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT


Alles wat je moet weten over de nieuwe Ferrari Roma Spider


Waarom deze VW Golf GTI wel legaal met kleine kentekenplaten mag rijden


De nieuwe Volkswagen ID.2All heeft de tellers van de Golf 1 of Kever


Audi gooit typeaanduidingen om: A4 wordt A5, A6 wordt A7



Luister naar de opvolger van de Mercedes-AMG GT


Volkswagen Arteon Shooting Brake R-Line review: Identiteitscrisis


Dit gebeurt er wanneer Mansory een hybride Mercedes-AMG GT 4-Door aanpakt (880 pk!)


Er komt een mobiele flitser die dronken bestuurders kan signaleren


Mooie bergpassen straks ook verboden voor benzineauto’s door milieuzone


Oeps: De nieuwste optie van Audi is een plantje voor op de airbag


Europese automerken luiden noodklok: ‘EU geeft teveel steun aan Chinese autofabrikanten’


Nieuwe dashcam-app stuurt bewijs van overtredingen direct naar de politie


IamaDrivingGod heeft op 15 december 2021 geschreven:
Heb ik nou anderhalve minuut een gebed zitten kijken? Dit is wel een erg heilige koe.