
Wij Nederlanders houden van de PHEV, als we de autoverkoopcijfers van nieuwe auto’s bekijken. PHEV staat voor plug-in hybride en is een auto met verbrandingsmotor en elektromotor plus accu. Die laatste kun je laden. Als je het slim doet, kun je dus een hoop elektrische kilometers rijden. Daarvoor heb je een PHEV nodig die veel elektrisch kan rijden en geen een doet dat zo goed als deze. Dit is namelijk de PHEV met de grootste elektrische actieradius in Nederland.
Het gaat om de plug-in hybride-variant van de Audi A3 35 TFSI e. Ja, dat losse kleine ‘e’-tje geeft aan dat het en plug-in hybride is bij Audi. De aandrijflijn is geen verrassing voor mensen die alle cijfers van de VW-groep uit zijn hoofd kent. Het is in principe dezelfde techniek als van onder andere de Golf eHybrid. Het is een combinatie van de 1.5 TFSI Evo2-motor met 150 pk en 250 Nm en een elektromotor met 115 pk en 330 Nm, om zo tot een systeemvermogen van 204 pk systeemkoppel van 350 Nm te komen.
Prestaties Audi A3 PHEV
Je kunt die twee waarden niet bij elkaar optellen, want de motoren leveren de maximumwaarden niet tegelijkertijd. Met een 0-100 km/u-tijd van 7,4 seconden is ie vlot te noemen, de topsnelheid is 225 km/u. Sneller kan ook, dan moet je de A3 45 TFSI e kiezen, die heeft 272 pk en 400 Nm en gaat in 6,3 seconden naar de 100 km/u en haalt 237 km/u. Elektrisch rijden kan tot 140 km/u.

Als je de maximale range wil halen, moet je niet zo hard gaan. Volgens de WLTP is het mogelijk om 143 kilometer te halen op een volle accu (met een nettocapaciteit van 19,7 kWh). Daarmee is de Audi A3 de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland. Het luistert wel heel erg nauw, want de Golf eHybrid haalt 142 kilometer (met dezelfde techniek).
Uitvoeringen van de PHEV met de grootste actieradius
De Audi A3 40 TFSI kun je bestellen als Pro Line, Advanced Edition en S Edition. De 45 TFSI is er alleen als sportieve S Edition, die je kunt herkennen aan het S Line-sportpakket. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar die zullen ietsje boven een vergelijkbare Volkswagen Golf eHybrid en Golf GTE komen te liggen. Dus reken op vanafprijs van zo’n 40.000 euro voor de eenvoudigste Pro Line.
In korte tijd heeft de Volkswagen Groep de koppositie gepakt als het gaat om PHEV’s met een grote actieradius. In veel gevallen betreft het dezelfde combinatie van platform (MQB-EVO) en aandrijflijn (1.5 TFSI Evo2 met elektromotor). Auto’s als de Skoda Octavia, Skoda Superb Skoda Kodiaq, Volkswagen Golf, Volkswagen Passat en de Volkswagen Tiguan maken er ook gebruik.
9 reacties op “Dit is de PHEV met de grootste elektrische actieradius van Nederland”
Geef een reactie Reactie annuleren


Dit zijn zes betaalbare hatchbacks die veel sneller zijn dan dat ze eruit zien

Deze foute Audi is het grootste schaap in wolfskleren dat je kunt kopen bij Domeinen

Dit zou best eens de goedkoopte Audi RS 3 van Nederland kunnen zijn – als je het durft

Is 139 kilometer op een volle accu voldoende voor dagelijks gebruik?

Audi vertelt trots over hoe makkelijk je kunt driften met de vernieuwde RS 3

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Opvallend: deze snelle Audi is in Nederland nu aanzienlijk goedkoper dan in Duitsland

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

De stijlvolste Audi RS 6 had een foute eigenaar en kan nu van jou zijn (voor weinig?)

Goed reactievermogen van politieagent bij achtervolging (180+) voorkomt een hoop ellende

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Je krijgt nu 9.000 euro korting op de meest gestolen auto in Nederland (als je niet op het merkje let)

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Met dit type auto wordt het belangrijker dat je de (duurdere) Euro 98-benzine tankt

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Deze moderne ‘Duitse’ camper heeft een actieradius 2.500 kilometer

Dit Duitse elektrische merk besluit onverwachts om toch benzinemotoren te gaan verkopen

Plug-in hybrides gaan in Nederland duizenden euro’s duurder worden, hoe komt dat?

De betrouwbaarste auto in zijn klasse wordt nu eindelijk interessant in Nederland

Dit is de echte reden waarom de Fiat Multipla er zo lelijk uitziet (want er zit een gedachte achter)

Laat de Mercedes A-klasse of Audi A3 staan en koop deze luxe hatchback

Deze gehate eigenschap van de Volkswagen Golf GTI zal (helaas) niet meer terugkeren

De auto die iedereen eigenlijk zou moeten kopen, ziet er nu net wat leuker uit

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Volkswagen gaat dit niet al te populaire model nog een keer opfrissen (zodat je hem nu wel koopt)

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Is zo’n briljante Audi R8 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem

Koopje: wat 5 jaar geleden de duurste BMW van Nederland was (met V12!), kost nu al minder dan een Volkswagen Golf

‘Waarom komt er soms een plens water uit de uitlaat bij een auto en is dit erg?’

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Het artikel heet ‘ actieradius’ en in het artikel wordt niet gesproken over hoe ver de auto dan elektrisch kan rijden? Haha !
Zelfs cadeau wil ik geen enkele Tesla hebben, ik vind elk model Tesla lelijk en vooral slecht produceert, geef ook niets om Japanse en Koreaanse modellen,ik prefereer autos uit de EU maar niet volledig elektrische voertuigen, geloof namelijk niet in de milieu overwegingen en laat me niet dwingen in volledige elektrische modellen uit China,VS of Korea,
Goed verhaal. Lekker vag troep blijven kopen dan.
Die zijn een stuk beter dan elke Tesla en over de rommel die uit China komt hoeven we het al helemaal niet te hebben. De ID serie zijn misschien wel de meest onderschatte EVs die er te koop zijn. Stuk voor stuk erg fijne auto’s en aangezien ik voor mijn werk overal en nergens in veel te veel (huur)auto’s moet rijden, weet ik waar ik over spreek.
En de Cupra’s.
100 redenen om de Tesla Model 3 (full option) voor dezelfde prijs te kopen.
Voor het geld van een Tesla 3 zijn er zoveel betere opties te koop dat je die Tesla met liefde laat staan.
Noem er eens een paar op? Voor bijna 15k kan je een tweedehands model 3 kopen die nog 500km kan doen. Ook nieuw is er geen betere optie nu.
Als je dat beweert ben je 100% zeker een fanboy. Er zijn echt zoveel betere auto’s te koop voor zelfs minder geld.