De nieuwe Mercedes-AMG GT is een aanzienlijk andere auto dan zijn voorganger. De nieuwe generatie – ‘C192′ genaamd – is ietsje ruimer, relaxter en comfortabeler. Dat wil niet zeggen langzaam, want zeker als ’63’ is het nog altijd een bloedsnelle auto. Voor de mensen die een iets ruigere variant wilde, was er de AMG GT Pro (met weliswaar te kleine spoiler) en nu is daar weer een extra speciale editie van.

Het gaat om de (adem in) Mercedes-AMG GT 63 4Matic Pro Motorsport Collectors Edition (adem uit). Dat is de extra speciale, extra dikke en extra bijzondere uitvoering. Je kunt hem eenvoudig herkennen aan de zwarte lak (Obsidian Black) met felgroene details, als verwijzing naar Petronas, de oliesponsor en leverancier van het merk in de Formule 1. De groene kleur zien we ook terug bij de gesmede velgen.

Mercedes-AMG GT 63 4Matic Pro Motorsport Collectors Edition

Het meest opvallend zijn natuurlijk de driepuntige sterretjes op de flanken. De groep sterren is een verwijzing naar de livery van de Formule 1-auto’s die ze een paar jaar geleden gebruikten. Stiekem zagen die zwarte Mercedes F1-auto’s er beter uit dan de historisch correcte zilvergrijze Silberpfeilen. En dat vonden ze bij AMG blijkbaar ook.

Mercedes-AMG GT Pro Motorsport Collectors Edition (2024) zwart zijkant remmen groen

Qua techniek is de AMG GT 63 Motorsport Collectors Edition identiek aan de gewone GT 63 Pro. Dat betekent een 4,0-liter V8 biturbo met 612 pk (tegen 585 pk voor de normale ’63’) en 900 Nm aan koppel. Van 0-100 km/u accelereren duurt 3,2 seconden en de topsnelheid is (een begrensde) 317 km/u. Ondanks dat de AMG GT Pro geen PHEV is, is het EU-leeggewicht van 1.950 kg enorm hoog. Het kentekengewicht zal wel ietsje lager uitvallen, maar dan nog is het een zware auto voor het formaat.

Wat kost de normale AMG GT 63 Pro?

Vandaag weten we ook dat de normale Mercedes-AMG GT 63 Pro 4Matic+ precies 328.667 euro kost. Dat is dan voor een kaal exemplaar, voor zover je daarvan kan spreken. De concurrent die het dichtste erbij staat is natuurlijk de Porsche 911 Turbo S. Die is er vanaf een zeer concurrerende 329.800 euro. De Porsche is wel een klap sneller dan de AMG, met een 0-100 km/u-sprint in 2,7 seconden en een top van 335 km/u. Dat komt door meer vermogen (650 pk) en een lager EU-gewicht (1.715 kilo).

Lees ook: waarom het een goede zaak is at de AMG GT een viercilinder krijgt

Wat de Motorsport Collectors Edition gaat kosten is niet bekend. Wel weten we dat Mercedes-AMG er 200 van gaat bouwen. Opmerkelijk genoeg is er nu ook tijdelijk een speciale uitvoering van de 911 Turbo S, de 50 Jahre Anniversary Edition. Die zal met 1.978 exemplaren aanzienlijk minder exclusief zijn. De Mercedes AMG GT Pro maakt zijn debuut tijdens de GP van Singapore. De Mercedes raceauto zal qua kleurenschema ook afwijkend zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)