
Hetzelfde AMG-model, maar dan met minder cilinders, minder cilinderinhoud en minder vermogen klinkt niet als een recept voor succes. AMG’s moeten juist tenminste acht cilinders hebben met zoveel mogelijk pk’s, toch? Kortgeleden bewees Mercedes-AMG het tegendeel. Hopelijk kan de sportieve Mercedes-divisie dit trucje herhalen met de nieuwe Mercedes-AMG GT 43.
Met de referentie naar kortgeleden doelen we op de Mercedes-AMG SL 43. Dit is het goedkopere, zwakkere en tragere broertje van de SL 55 en SL 63. Afgaande op de cijfertjes zou je bijna denken dat de V8-motor van de 63 letterlijk doormidden is gehakt. In plaats van een 4,0-liter biturbo-V8 heeft de 43 een 2,0-liter viercilinder met één turbo.
De viercilinder is prettiger dan de V8
Tijdens onze rijtest met de SL 43 kwamen we erachter dat de kleinere motor vele malen lekkerder reed dan de V8-uitvoering, dankzij het lagere gewicht. Normaal gesproken zouden we je niet aanbevelen om een TopGear-artikel nog een keer te lezen, maar in dit geval… Met dat stuk in het achterhoofd is het een goede zet van Mercedes-AMG om de GT ook een viercilinder te geven.
De Mercedes-AMG GT 43 krijgt dezelfde motor als die in de AMG A 45 S ligt. Daardoor heb je 412 pk en 500 Nm tot je beschikking. Net een tandje sterker dan de SL 43 die het met 381 pk moet doen. Een sprintje van 0 naar 100 km/u in de GT is na 4,6 seconden klaar en de topsnelheid is 280 km/u. Het vermogen gaat via een negentraps automaat naar de achterwielen.
De onderhuidse techniek van de AMG GT
De GT krijgt stalen veren met aluminium schokdempers en een multi-link ophanging op de vooras. Optioneel kun je er actieve demping, meesturende achterwielen, een elektronisch differentieel, actieve aero en een achtervleugel op laten zetten. De GT 43 staat standaard op 19-inch wielen, maar die wil Mercedes best vervangen voor 20- of 21-inch wielen, tegen een meerprijs.
Wat de Mercedes-AMG GT met viercilinder gaat kosten, is nog niet bekend. Net als bij de SL zal de 43-versie een stuk betaalbaarder zijn dan de variant met een achtcilinder. Voor de SL met viercilinder betaal je minimaal 178.161 euro en voor de versie met V8-motor 290.128 euro. De PHEV-versie is 25k goedkoper. In Nederland betaal je voor de AMG GT 63 minimaal 298.901 euro waarvan een ton aan BPM. De belasting zal wel wat milder zijn bij de Mercedes-AMG GT met een viercilinder.
Eén reactie op “Waarom het een goede zaak is dat de Mercedes-AMG GT een viercilinder krijgt”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Je leven is een leugen: het logo van BMW is helemaal geen propeller

Is zo’n zwaar onderschatte Subaru Levorg na 11 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Je verwacht het niet, maar deze bijna nieuwe Audi A8 (met W12) is nu ineens een heel verstandige aankoop

Gaat het verbod op benzineauto’s in 2035 nog door? ‘EU laat zien dat ze kunnen versoepelen’

Één 4 cilinder… Pffff echt triestig…
het gaat hier van kwaad naar erger dit motorblokje zal dan ook eens zo snel rot versleten zijn geef mij maar een dikke V8 met het fantastisch ruig V8 geluid…
V8 power Rules…