Hetzelfde AMG-model, maar dan met minder cilinders, minder cilinderinhoud en minder vermogen klinkt niet als een recept voor succes. AMG’s moeten juist tenminste acht cilinders hebben met zoveel mogelijk pk’s, toch? Kortgeleden bewees Mercedes-AMG het tegendeel. Hopelijk kan de sportieve Mercedes-divisie dit trucje herhalen met de nieuwe Mercedes-AMG GT 43.

Met de referentie naar kortgeleden doelen we op de Mercedes-AMG SL 43. Dit is het goedkopere, zwakkere en tragere broertje van de SL 55 en SL 63. Afgaande op de cijfertjes zou je bijna denken dat de V8-motor van de 63 letterlijk doormidden is gehakt. In plaats van een 4,0-liter biturbo-V8 heeft de 43 een 2,0-liter viercilinder met één turbo.

De viercilinder is prettiger dan de V8

Tijdens onze rijtest met de SL 43 kwamen we erachter dat de kleinere motor vele malen lekkerder reed dan de V8-uitvoering, dankzij het lagere gewicht. Normaal gesproken zouden we je niet aanbevelen om een TopGear-artikel nog een keer te lezen, maar in dit geval… Met dat stuk in het achterhoofd is het een goede zet van Mercedes-AMG om de GT ook een viercilinder te geven.

De Mercedes-AMG GT 43 krijgt dezelfde motor als die in de AMG A 45 S ligt. Daardoor heb je 412 pk en 500 Nm tot je beschikking. Net een tandje sterker dan de SL 43 die het met 381 pk moet doen. Een sprintje van 0 naar 100 km/u in de GT is na 4,6 seconden klaar en de topsnelheid is 280 km/u. Het vermogen gaat via een negentraps automaat naar de achterwielen.

De onderhuidse techniek van de AMG GT

De GT krijgt stalen veren met aluminium schokdempers en een multi-link ophanging op de vooras. Optioneel kun je er actieve demping, meesturende achterwielen, een elektronisch differentieel, actieve aero en een achtervleugel op laten zetten. De GT 43 staat standaard op 19-inch wielen, maar die wil Mercedes best vervangen voor 20- of 21-inch wielen, tegen een meerprijs.

Wat de Mercedes-AMG GT met viercilinder gaat kosten, is nog niet bekend. Net als bij de SL zal de 43-versie een stuk betaalbaarder zijn dan de variant met een achtcilinder. Voor de SL met viercilinder betaal je minimaal 178.161 euro en voor de versie met V8-motor 290.128 euro. De PHEV-versie is 25k goedkoper. In Nederland betaal je voor de AMG GT 63 minimaal 298.901 euro waarvan een ton aan BPM. De belasting zal wel wat milder zijn bij de Mercedes-AMG GT met een viercilinder.

Reacties

  • Jvd heeft op 20 maart 2024 geschreven:

    Één 4 cilinder… Pffff echt triestig…
    het gaat hier van kwaad naar erger dit motorblokje zal dan ook eens zo snel rot versleten zijn geef mij maar een dikke V8 met het fantastisch ruig V8 geluid…
    V8 power Rules…

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)