We snappen het heus wel. Je hebt zo je best gedaan op een wet. Je hebt trots al je vrienden al verteld ‘dat de Sleepwet er heus wel komt’. En net nu iedereen je een beetje stoer begint te vinden, gaat iedereen ineens tegen lopen te zitten te stemmen.

Als er dan toch een wet moet komen, stellen wij de Wegsleepwet voor. Zo komt de politiek van dit referendum af zonder gezichtsverlies (‘Oh, nee, we bedoelden de Wegsleepwet, malle stemmertjes’) én de wereld wordt een betere plek.

Wat is de Wegsleepwet?

De officiële naam is Autonome Wegsleepwet. En het voorstel is zeer simpel. Veel nieuwe auto’s zijn uitgerust met autonome hardware (sensoren, camera’s en de hele reutemeteut), waardoor ze zelfstandig kunnen rijden. Met de Autonome Wegsleepwet krijgen de AIVD en de MIVD eenvoudig toegang tot deze autonome functies van nieuwe auto’s wanneer dat nodig is.

Wanneer wordt de Wegsleepwet gebruikt?

Alleen wanneer dat strikt noodzakelijk is. Op de eerste plek is de wet er voor mensen die midden op de weg gaan stil staan om een praatje aan te knopen met passanten en anderen laten wachten. De absolute bodem van de maatschappij, dus. Op afstand wordt de auto dan in het parkeervak tien meter verderop gezet. En met de velg tegen de stoep.

Hetzelfde geldt voor mensen die tijdens het in- en uitladen van mensen of boodschappen de doorgang versperren, terwijl er drie meter verderop ook plek is. Als straf zet de AIVD de auto dan twintig meter verderop neer. Hobbelen met die bierbuik, jij.

De Wegsleepwet is multi-inzetbaar voor allerhande situaties. Denk aan Linksrijders, foutparkeerders en elke Honda Insight of Prius Wagon in de buurt van een afgrond (gewoon, om dat laatste zetje te geven). En natuurlijk mensen die met 60 kilometer per uur invoegen. Eens? Krabbel het maar onder dit bericht. Of op je stembiljet, natuurlijk.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)