Kleine test: wat zie je hier? Als je antwoord is: een oude ranzige Porsche, dan ben je een pessimist. Als je een gloednieuwe Porsche zei, dan ben je een optimist en bovendien een realist. Onder de aanslag (waarvan we niet willen weten wat het is) schuilt een Porsche 911 RSR (964). Veel spartaanser en epischer dan dit, komt de 911 niet. En Porsche bouwde slechts 51 stuks. Dit exemplaar reed slechts 10 kilometer vanaf nieuw.
Waarom is er niet met de Porsche 911 RSR gereden?
¯\_(ツ)_/¯ De Porsche 911 RSR verdween rechtstreeks in een privécollectie, toen die uit de fabriek kwam. De verzamelaar had blijkbaar een hekel aan rijden.
En waarom wil ik hem?
De luchtgekoelde 3,8-liter zescilinder moet al reden genoeg zijn. Ooit produceerde de boxermotor 350 pk en 385 Nm koppel, maar na een kwarteeuw kan een onderhoudsbeurtje geen kwaad. Het tijdschrift Car and Driver noteerde ooit een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in 3,7 seconden. Toen bloedsnel (en nu zeker niet langzaam) en bovendien sneller dan een Ferrari F40.
En check dat interieur. Je waant je als Pinokkio in de maag van de walvis. Je moet van rood houden. Zelfs de rolkooi is ingepakt met rood leer. De driedelige Speedline-velgen stonden destijds op de optielijst. De koper liet ze spuiten in de kleur Amethyst Metallic en de remklauwen kregen een goud laagje.
Oké, maar wat kost de Porsche 911 RSR?
Laten we het zo zeggen: als je portemonnee een persoon is, moet hij wel minimaal twee vliegtuigstoelen nodig hebben. Anders kun je beter thuis blijven. De geschatte prijs ligt tussen de 2 en 2,2 miljoen euro.
Carlos heeft op 11 mei 2017 geschreven:
Geen wonder dat niemand er in rijdt, dat interieur is zum kotzen! En er staat ook nog een hekje in het portier dus iets dikkere personen komen er niet eens in.
Waarom deze platgeslagen kever dan miljoenen waard zou zijn is mij een volkomen raadsel, er rijden al tientallen miljoenen van die, al dan niet platgeslagen, kevers rond.
Dolf heeft op 24 mei 2017 geschreven:
?Carlos !!!