Dit is een nieuwe Citroën HY

Op basis van de Jumper bouwen een stel Italianen een hedendaagse Citroën HY

nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017
nieuwe citroën hy jumper 2017

Brand jij je mond omdat je vaak de pizza eet ‘voordat het cool was’? Sleur je hipster-zitvlees dan naar FC Automobili in Italië voor deze moderne Citroën HY. De originele golfplaat-bus rolde tussen 1947 en 1981 uit de fabriek. De Citroëns HY die niet volledig weggeroest zijn, zie je vooral – uitgerust met citroenpers – op Food Truck Festivals.

Het probleem van de stokoude busjes presenteert zich in de vorm van de onderhoudsrekening; oude Franse techniek draaiende houden, dat kost nogal wat. Daar biedt FC Automobili nu de oplossing voor. Met een stel glasvezel carrosseriedelen bouwen zij de nieuwe Citroën Jumper om tot hedendaagse Citroën HY. Je krijgt dus een moderne diesel, airconditioning en alle comfort van een moderne bedrijfsauto.

Gaat de nieuwe Citroën HY in massaproductie?

Carrosseriebouwer Fabrizio Caselani en ontwerper David Obendorfer zijn verantwoordelijk voor de retrocreatie. Om te vieren dat het 70 jaar geleden is dat de Citroën HY in productie ging, bouwen ze er precies 70. Of je in een later stadium losse glasvezeldelen kunt kopen voor jouw busje, is niet bekend. De prijs ook nog niet, helaas.

Reacties
  1. Martin Hajek zegt op 3 mei 2019 om 14:45:

    Voor de échte hipsters – de Citroën 2CV maakt ook een comeback als de Citroën eCV – http://www.citroen-ecv.com

  2. bert zegt op 11 februari 2019 om 21:43:

    Briljant !

  3. Wim Offermans (België) zegt op 4 februari 2019 om 18:51:

    Ik heb een DS 21 BVH uit 1967 in orde gebracht, koetwerk, omtrekplaatwerk, deurdrempels vervangen, kofferbodem hersteld en dan 92% van alle hydraulische componenten vervangen door Citrotech exemplaren en verder zowat alles interieur,dashboard zetels,tapijten kabelbomen 5 Michelin
    banden om nieuwe velgen heeft me 88.000€ gekocht en nu verkoop ik ze.
    En waarom omdat ondanks de geluidsisolatie van Tendu ze teveel lawaai maakt (zoals een oude wagen)
    Ze staat nog te koop op catawiki tot 9/02/2019 en vermoedelijk tegen 40% van mijn investering.

  4. Schaper zegt op 27 mei 2017 om 22:44:

    Goed idee zo’n retro bus. Kunnen ze dat niet in serie produceren. Is naar mijn verwachting veel vraag naar.

  5. Sven zegt op 4 april 2017 om 17:56:

    Mijn broer heeft een HY.
    Roest valt wel mee, want het zijn taaie bestellers.
    On Citroën degelijk.

    Onderhoudskosten zijn goed te overzien als je in een HY netwerk zit onder HY liefhebbers.
    De techniek is eenvoudig zodat de nononsense motor haar werk altijd doet in weer en wind en in de winter.
    Een HY kan je prima als bus voor alledag inzetten.

    Een Citroën DS is wel anders, die kost echt geld om rijdend te houden en is complex gebouwd. Maar ook hierbij geld, je kan er iedere dag mee rijden.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws