Je moet altijd even goed oppassen als je op vakantie een huurauto krijgt die niet helemaal schoon is. Wie weet zit er onder het vuil een schade die jij ineens mag betalen als je hem weer inlevert. Andersom kun je geluk hebben dat je bij het inleveren een medewerker treft die weinig hart voor de zaak heeft en niet zo goed oplet. Die tijden zijn waarschijnlijk voorbij met deze innovatie.

Je kijkt naar de UVeye. We schreven al eens eerder over deze scanner voor auto’s. Je rijdt door het poortje en de camera’s registreren met hulp van AI (want natúúrlijk moet er AI zijn) waar alle schades zitten. Verhuurbedrijf Hertz gebruikt de poortjes in de VS. Ook in steden als Oslo, Kopenhagen, München en Berlijn kom je deze poortjes tegen bij verhuurbedrijven, maar dan van een ander merk. Het Amerikaanse The Drive schrijft over een geval van een huurder die een auto met kleine velgschade inleverde.

Bijna 400 euro voor een krasje

Ene Patrick vertelt aan de website hoe hij een gehuurde Volkswagen inleverde bij een vliegveld in Atlanta. Enkele minuten later krijgt hij een berichtje van Hertz dat zijn auto gescand was en dat er een krasje op de velgen was gevonden. De rekening was 250 dollar voor de schade, 125 dollar voor het verwerken en 65 dollar voor de administratie. Omgerekend totaal zo’n 380 euro. De kras op de velg zou een medewerker waarschijnlijk over het hoofd hebben gezien, maar de machine is onverbiddelijk.

Voorbeeld van een scan, maar niet de velgschade in kwestie

De scanner kan natuurlijk ook in je voordeel werken. Als de auto na elke huurbeurt door de scanner gaat, dan kun je bijna niet de rekening krijgen voor de schade van de vorige verhuurder. Misschien als een van de medewerkers de auto heeft beschadigd tussen huurbeurten door. Het advies blijft hoe dan ook om zelf de auto grondig te inspecteren voordat je hem meeneemt.

14 reacties op “Dit lijkt een carwash, maar is het niet – en je kunt er wel mee te maken gaan krijgen”

  1. Ik vind het sowieso bedenkelijk met die schades die die verhuurbedrijven je proberen aan te smeren. Want ze hebben geen enkele intentie om ze te laten repareren. Het is gewoon een verdien model. 10 keer wat stoep rand schade en een hoop steenslag waar je als verhuurder niks aan kan doen en ze hebben weer een paar duizend te pakken. De volgende krijgt de auto zo mee en maar hopen er weer ergens een krasje zit. Laaielichters

  2. Het advies blijft hoe dan ook om zelf de auto grondig te inspecteren voordat je hem meeneemt.

    Het advies is om geen geen huur meer te nemen, wat je dan nog huurt op vakantie…

    • Wanneer ze ook scannen als je met de auto ontvangt dan is er geen dicutie mogelijk ! Wel is het zo dat dit hun verdienmodel is als er al schade is aan een onderdeel vb velg en er komt een krasje bij dan is natuurlijk 400 € veel zij verkopen achteraf de autos aan opkopers met alle schade eraan en de kost om deze te herstellen is vele male kleiner dan het bedrag dat ze ontvangen hebben dat is juist hun winst ! Het verdienmodel

  3. Ik vraag me af hoe ze omgaan met normale “slijtage schade” zoals steenslag op de motorkap of krasjes op de voorruit door zand i.c.m. de ruitenwissers.

    En daarnaast vraag ik me af of dit voor consumenten geen reden is om ergens anders te huren. Als ik schade rijd, vind ik zelf ook dat ik moet betalen, maar dan wel schade die zichtbaar en significant is. Een minuscuul krasje op een velg, waar je AI voor nodig hebt om te vinden, is naar mijn mening geen te vergoeden schade. Dan huur ik wel bij een andere toko.

    • Al een aantal jaar terug een auto in Amerika gehuurd. Ging eerst door een soort fotostraat, 360 graden foto’s en infrarood of uv of weet ik het. Dus zo spectaculair is dit niet. Oké het AI stukje is vernieuwend.

      • Je wordt toch genaaid als je de pech hebt. Zo’n. Scan apparaat kun je instellen in tollorantie waarde van 1 – 10. En op 8 geeft hij zeer kleine beschadigingen niet aan en als je terug komt staat de instelling op bv 2, en ziet nu het krasje wel. Echt oplichter bendes. En jij draaft op de schade. En dit gebruiken ze iedere keer bij bv toeristen. Tel uit je winst…..

Laat een antwoord achter aan Monique Reactie annuleren

(verplicht)