De Zweed Christian von Koenigsegg is geen doorsnee Zweed. Of een doorsnee autobouwer. Er is niets doorsnee aan hem, want hij richtte Koenigsegg Automotive op toen hij 22 jaar oud was. Koenigsegg staat er bekend om met innoverende technieken te komen waarmee ze gevestigde merken, waaronder Bugatti, het leven extreem zuur kunnen maken. Dat lieten ze in november 2017 nogmaals zien, toen een Agera RS in de Nevada woestijn een snelheid behaalde van 446,97 km/u.  Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg.

1996 Koenigsegg CC Prototype

Twee jaar nadat Christian met Koenigsegg Automotive begon, kwam de eerste auto uit de garage rollen. Het was de CC Prototype en achterin lag een 4,2-liter V8, eventjes geleend van Audi. Direct zie je al dat het een Koenigsegg is. Toen al verschenen de welbekende ‘dihedral synchro-helix’-deuren, een afneembaar dak, de schuin aflopende voorkant en de ronde voorruit. De jonge Christian ging toen al los met koolstofvezel. De proporties zijn niet helemaal fantastisch, maar het is erg knap dat ze in zekere zin hetzelfde ontwerp al een dikke 20 jaar gebruiken. Bouwjaar: 1996 Motorinhoud: 4.200 cc Motortype: V8 Vermogen: 566 pk Koppel: 400 Nm @ 9.000 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 3,3 sec. Topsnelheid: 354 km/u Leeggewicht: 898 kg

2002 Koenigsegg CC8S

Dit was de eerste echte productieauto van Koenigsegg. Op de Autosalon van Parijs in 2000 stond een grijs exemplaar te schitteren. De CC8S werd ook opgemerkt door de beursbezoeker met een grote beurs en dat zorgde ervoor dat Christian zes bestelling binnenkreeg. Die zes wagens werden in 2002 en 2003 afgeleverd. Achterin werd de V8 van Audi vervangen door een V8 van Ford die, na wat tunen, een vermogen had van 664 pk. Bouwjaren: 2002 – 2003 Motorinhoud: 4.700 cc Motortype: V8 Vermogen: 664 pk Koppel: 750 Nm @ 5.000 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 3,5 sec. Topsnelheid: 387 km/u Leeggewicht: 1.175 kg

2004 Koenigsegg CCR

Altijd weet Koenigsegg de volgende auto nog extremer te maken, want zo bouwde ze in 2004 de CCR als de opvolger van de CC8S. De motor produceerde 817 pk en dat vermogen werd als een wereldrecord erkent door Guinness. De CCR was een evolutie van de CC8S en tussen 2004 en 2006 wisten ze er veertien te maken. De meest opvallende verschillen waren de modernere lijnen, een grotere voorbumper, de achterspoiler, grotere remmen en grotere wielen. Zowel het chassis als de ophanging werden verder ontwikkeld. Bouwjaren: 2004 – 2006 Motorinhoud: 4.700 cc Motortype: twin-supercharged V8 Vermogen: 817 pk Koppel: 920 Nm @ 5.700 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 3,2 sec. Topsnelheid: 408 km/u Leeggewicht: 1.180 kg

2006 Koenigsegg CCX

Op het eerste oog verschilt hij niet extreem veel van de CCR, maar als je wat beter gaat kijken, bemerk je toch de verschillen. Het is gewoon een nieuwe auto met een aantal geleende onderdelen van de oude. De motor, nog steeds een V8 van Ford, kreeg 795 pk maar werd gaandeweg in verschillende varianten opgekrikt voor nog wat extra vermogen. De extreemste was de ietwat milieuvriendelijke CCXR; een hypercar met 1.032 pk die op bio-ethanol reed. Koenigsegg bouwde ook nog de CCX Edition (1.004 pk) en de CCXR Trevita (1.018 pk). Die laatste staat bekend als één van de mooiste en duurste moderne auto’s, met een omgerekende prijs van 3.883.620 euro. Bouwjaren: 2006 – 2010 Motorinhoud: 4.700 cc Motortype: twin-supercharged V8 Vermogen: 795 pk Koppel: 920 Nm @ 5.700 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 3,2 sec. Topsnelheid: 395 km/u Leeggewicht: 1.456 kg

2007 Koenigsegg CCGT

Volgens de geruchten heeft Christian vanaf het begin zijn auto’s ontworpen zodat ze makkelijk voldeden aan de eisen van het ACO GT1-kampioenschap. Eind jaren negentig moest zo’n auto maximaal 2 meter wijd zijn en de cockpit moest daar minstens 70 procent van zijn. Om voor homologatie te zorgen, en dus toegang tot het kampioenschap te verkrijgen, moesten er twintig exemplaren verkocht worden. Dat lukte niet, want voordat ze aan de verdere productie konden beginnen, werden de regels veranderd. Koolstofvezel monocoque’s mochten niet meer en het minimaal aantal productieauto’s steeg naar 350. Daar kon Koenigsegg niet aan voldoen en bleef er dus één CCGT over. Van alle hypercars van Koenigsegg is dit de enige die zou meedoen aan een race-kampioenschap. Bouwjaar: 2007 Motorinhoud: 5.000 cc Motortype: V8 Vermogen: 600 pk Koppel: 640 Nm @ 4.000 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 3,2 sec. Topsnelheid: 371 km/u Leeggewicht: 1.100 kg

2010 Koenigsegg Agera

In 2010 kwam de Agera op de markt en zeven gelukkige eigenaren mochten er eentje in ontvangst nemen. Achterin lag een in huis ontwikkelde 5,0-liter V8-turbo. De auto staat strak van de slimme aerodynamica. Neem bijvoorbeeld de actieve spoilers op én onder de auto. Een jaar later kwam de Agera R op de markt. Hiervan werden achttien exemplaren gebouwd en de topsnelheid steeg naar 430 km/u. Vervolgens kregen we de Agera S die speciaal gemaakt werd voor landen waar geen biobrandstof te krijgen is. De unieke One:1 kreeg 1.360 pk mee en het was de eerste productie auto waar de vermogen/gewichtsverhouding exact 1 tot 1 was. Bouwjaren: 2010 – 2017 Motorinhoud: 5.000 cc Motortype: V8 Vermogen: 1.140 pk Koppel: 1.200 Nm @ 4.100 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 2,8 sec. Topsnelheid: 439 km/u Leeggewicht: 1.330 kg

2015 Koenigsegg Agera RS

Vanwege zijn prestaties geven we dit model een apart kopje. In 2015 kon je op de Autosalon van Genève de Agera RS vinden. Het is een evolutie van de Agera, maar de Koenigsegg deelt ook een hoop techniek met de One:1. In november 2017 wist Niklas Lilja (testrijder van Koenigsegg) in de Nevada woestijn een snelheid van 446.97 km/u te halen. Het is sindsdien officieel de snelste productieauto ooit gebouwd. De Agera RS is met zijn 25 exemplaren de minst zeldzame Koenigsegg. Als uitzwaaier werd de Agera Final op de Autosalon van Genève in 2016 onthuld. In totaal kwamen er 64 verschillende Agera’s uit de fabriek in Ängelholm. Bouwjaren: 2015 – 2018 Motorinhoud: 5.000 cc Motortype: V8 Vermogen: 1.160 pk Koppel: 1.280 Nm @ 4.100 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 2,8 sec. Topsnelheid: 447 km/u Leeggewicht: 1.395 kg

2016 Koenigsegg Regera

Voor het eerst weet Koenigsegg af te wijken van de oude carrosserie. De Regera is een totaal andere auto maar heeft nog steeds indrukwekkende prestaties. Wat heet: nog veel indrukwekkender. Het vermogen is opgeschroefd naar 1.500 pk, wat extreem zielig is voor de achterbandjes. Zonder te schakelen wel te verstaan, want de auto heeft letterlijk geen versnellingsbak. Bouwjaren: 2015 – heden Motorinhoud: 5.000 cc Motortype: twinturbo V8 Vermogen: 1.100 pk Koppel: 1.000 Nm @ 2.700 tpm Aandrijving: achterwielen 0-100 km/u: 2,6 sec. Topsnelheid: 402 km/u Leeggewicht: 1.470 kg

De volgende generatie Koenigsegg

Koenigsegg rust niet na het pakken van vijf snelheidsrecords. Zeker niet nu Hennessey ze op de hielen zit. Christian von Koenigsegg vertelt aan TopGear dat een nieuwe supercar in de pijplijn zit om de Agera te vervangen. Meer details krijgt de wereld nog even niet.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)