Koenigsegg Agera, welkom!

Koenigsegg heeft al een tijdje onze onverdeelde aandacht met bloedsnelle modellen als de CC, CCX en CCXR. Al vijftien jaar timmert het kleine Zweedse merk aan de weg, en de afgelopen tijd hebben ze aan iets nieuws zitten sleutelen. Deze week presenteren ze in Genève de Agera. Klinkt als een Opel, maar dat is het niet.

Wat het wel is, is een behoorlijk opgefriste versie van de aloude CC. Een compleet nieuw model ontwikkel je nu eenmaal niet zomaar even, dus blijven vernieuwen is dan het devies. Het uiterlijk van de Agera kan er weer even tegen, met hippe led’jes en opnieuw getekende achterlichten, maar vooral onderhuids is er veel veranderd. Volgens Koenigsegg presteert, rijdt en voelt de auto totaal nieuw. Zo heeft ie tegenwoordig een slimme tractiecontrole dat zich aanpast aan het wegdek en je rijstijl, en zet je de Agera stil met grote keramische remschijven. In het interieur vinden we een nieuw scherm om je vermogen, G-krachten en MP3’tjes in de gaten te houden, alsook een hoop extra koolstofvezel en een dashboard dat lijkt op de binnenkant van Darth Vaders hoofd.

De cijfertjes van de nieuwe Koenigsegg zijn niet misselijk. De Agera haalt 910 pk en 1.100 Nm uit de bekende maar verfijnde 4.7 V8. Van 0 naar 100 gaat hij in 3,1 seconden, en in de tijd dat jouw burgerbak dat sprintje doet is dit monster al de 200 voorbij. Zijn topsnelheid ligt boven de 390 km/u. De Zweden zullen wel nog een tijdje volop verder testen met de Agera, dit is slechts een preproductiemodel. Geeft niks, we nemen ‘m zo wel mee. The Stig weet inmiddels hoe ie met Koenigseggs om moet gaan.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws